Det är till exempel svårt att låta bli att gripa in när man ser sin bebis krypa framlänges ner från en soffa, när man vet att barnet kommer slå sig. Att känna kroppskontakt, värme och doft, att höra välbekanta röster och att ha ett nära samspel, har stor betydelse för att barnet ska känna sig lugnt, tryggt och må bra. Det är en viss tröst att veta att det jag upplever och känner inte är unikt. I regel somnar hon efter ett tag men när vi börjar och när hon vaknar är det mycket skrik och hon har endast vid ett par tillfällen legat lugn vaken i vagnen. Efter 1 månads skrik under dygnets vakna timmar och sporadiska sömnperioder som i princip bara sker när hon ligger i bärselen så börjar jag tro att jag är på randen till att bli depressiv. Man borde alltid vara vän med sig själv förvisso, men jag tänker att det är extra viktigt att låta bli att klanka ner på sig själv precis innan läggdags. Jag tycker att det är lite tidigt att lämna mitt barn på ... det gjorde det när hon var bebis. Jag missade att fråga om det är farligt eller oaktsamt att låta en 8 veckors bebis ligga kvar i sin vagn när hon skriker. Tex endel säger att ammar man inte sina barn så är det farligt ... Och hon är en extremt glad bebis. Det är ju konstigt egentligen men då man vet att det kan komma nyheter så är man liksom förberedd. Mer om detta i nästa inlägg. När någon säger DIREKT till dig att DU är en dålig mamma på grund av ditten och datten, då är det inte så himla LÄTT att låta det bara rinna av, inte ens när du VET att det inte alls stämmer. Jag följer upp min kommentar till inlägget om egna våtservetter här. Det är intressant att så många ser annorlunda poå detta när det gäller en baby. Men är det nått jag lärt mig så är det att det inte är ett dugg farligt att låta bebisen ligga och vänta en kort stund även om den är ledsen. Det är intressant hur barns personlighet och annat får genomslag. – Vi vuxna vet ju att även om bebisen uppfattar en sådan situation som farofylld så kan inget farligt hända i de där situationerna. Jag säger att nåt är farligt, ... Men jag säger som Elli att det är ett ... vanligast att ge till sin nyfödda bebis i Sverige 2017? Till och med olika bvc säger olika så de är … Tyvärr är det ju så med barn att det finns tusen olika åsikter och skolor om vad man ska och inte ska och hur ska man då veta vad som är rätt. Idag är sista dagen som Jonas är hemma med oss, imorgon börjar han jobba igen och jag blir själv med våra barn. Jag missade att fråga om det är farligt eller oaktsamt att låta en 8 veckors bebis ligga kvar i sin vagn när ... Det är inte farligt för ett barn att skrika lite. Tror inte att det är farligt att ha långtråkigt ibland – tvärtom att det kan vara viktigt att vara understimulerad då och då, så att hjärnan får återhämta sig och att barnen kan utveckla sin kreativitet, att hitta på något kul för sig själva! Går det så långt är det viktigt att söka vård och inte börja med knep för att få barnet att sova eftersom det är vanligt att det finns medicinska orsaker bakom barnets dåliga sömn. Fast jag nu snart själv skll bli mamma så kändes det bra att veta att det kan komma glad nyheter därifrån inom kort. Vi vuxna spenderar hela vårt vuxna liv fram tills att vi hittar en partner med att försöka hitta någon att dela säng med så att vi slipper sova ensamma, men tycker att det är rimligt att en alldeles ny bebis … Tex endel säger att ammar man inte sina barn så är det farligt ... Och hon är en extremt glad bebis. Idag är sista dagen som Jonas är hemma med oss, imorgon börjar han jobba igen och jag blir själv med våra barn. Idag tappade jag tålamodet efter att varit ensam i två dagar med båda barnen och stod och skällde ut honom så han tillslut började gråta och jag med och kände mig som världens sämsta mamma. Det. Jag vet att jag kommer klara det, hoppas barnen kommer klara av det också.. Tycker att det kan vara okej i viss mån, men samtidigt tror jag att det är viktigt för barn att lära sig ”ha tråkigt” också, som att sitta i bilen en timme utan att ha något att göra det utvecklar ju ett tålamod hos barnet samtidigt som man låter barnets hjärtan få vila och reflektera. Det jag menar är fel är att låta barnen söva sig själva, lägga ner dem och sedan gå ifrån en ledsen bebis som inte förstår varför mamma och pappa inte vill vara nära dem när det ligger i deras natur att alltid få vara nära och inte förstår varför de blir “övergivna”. Tack för detta inlägg och en i övrigt fin blogg! Vi är inte många som skulle låta flick/pojkvännen eller vännen bara ligga och gråta. Kände att det var skönt att hon sa det. Hur många gånger man än vänder bebisen och försöker visa att benen ska komma först, kommer alltid ögonblicket när barnet behöver få … Jag har jobbat mycket för att min dotter ska känna sig trygg och att … Jag säger att nåt är farligt, såklart gör han ju precis det. Som tur är inser de allra flesta människor att det du och dina gelikar håller på med är grundlöst lurendrejeri men tyvärr finns det alltid utsatta och svaga människor som är beredda att låta sig förledas (speciellt om man har ett sjukt barn). Ändå är det ­värdefullt att barnet tillräckligt ofta får möjlighet att uppleva att hens anknytningssignaler bemöts. på bvc försökte de att övertyga mig att inte sömnamma, men för oss funkade inte och jag kunde aldrig vara så hård att låta barnet skrika och tar inte upp det även hon krektes, det är inte klokt, detta stod i ett häfte som jag fick låna för sömnproblem. Min egen kritik ligger framförallt i synen på att det skulle vara ok att låta små barn skrika sig till söms, samt även såklart att amning på schema och att så snabbt som möjligt fasa ut nattamningen är ett säkert kort för att förstöra en kanske efterlängtad amning. Min moster sa att man ska låta barnen växa ... hoppa skulle han skrika konstant av att han är uttråkad. Det. När det lilla barnet skriker är det oftast för att det vill komma nära, är hungrigt, vill suga eller helt enkelt vill ha sällskap.