... Hur ska man, utan att göra sig skyldig till brott... LÄS MER. Men det kan göras undantag på det sista datumet. Om man efter den 15 april till exempel ska åka till fjällen eller någon annanstans där det fortfarande är vinterväglag, får man behålla dubbdäcken på till dess man kommer hem. Hemsedal buss - Åk med Softresors bussresor till Hemsedal, vi erbjuder färdiga paketresor med buss till hemsedal. Däcket har fina egenskaper och placerade sig på andraplats i testet hos Vi Bilägare och hos Aftonbladet inför vintern 2017 och med de tester som gjordes på hösten 2016. Jag vill inte lägga en spänn på denna bilen, det e därför jag undrar. Hundratals fordon stod stilla på vägarna i södra fjällen sedan underkylt regn framkallat blixthalka. ... Med bra vinterdäck som ger säkert grepp kan du köra utan problem även på hala vägar och i mörker. Efter allt jag läst så tror jag dock inte att dubbdäck är rätt val utan bättre att satsa pengarna på ett riktigt bra friktionsdäck. – Dit det lutar, dit åker man, säger bärgaren Lars-Johan Ångman i Sveg. ... På hösten kan du byta till dubbfria vinterdäck tidigare än till dubbdäck. Är detta sant? Det är polisen som ska göra en bedömning av om det är okej att fortfarande köra på dubbdäck nere i Skaraborg i slutet av april månad, när det råder sommarväglag där och du ska åka till fjällen tre dagar senare. Följer du dessa råd så kan du köra mer säkert och komfortabelt på vintern. ... du behöver bilen för och kunna åka sträckan utan att behöva byta ... där och du ska åka till fjällen tre ... att åka utan dubbdäck? ... Det innebär att man även efter den 15 april får använda dubbdäck om man till exempel ska åka till fjällen över påskhelgen och det kan förväntas vara vinterväglag ... Reser du med släpvagn ska både bil och släpvagn ha dubbdäck. Så vad det gäller framkomlighet så har jag inga som helst behov av dubbdäck. Får du köra med dubbdäck. Åretruntdäck kan också användas. Vi kan inte ge någon generell dispens bara för att det varit kallt väder. Till fjällen är det givet med odubbade vinterdäck. Den som kör med dubbdäck efter den 15 april riskerar 500 kronor i böter. Vilka däck ska jag ha? Nu har man ju ändrat reglerna så man i Sverige får köra med dubbdäck till ... innan turen till norge utan ... skall till Norge och åka i fjällen. Kör lugnt och med framhållning, anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken och ha gott om tid när du ska åka någonstans. Här gäller sunt furnuft, är det snö som det brukar vara uppe i fjällen så här dags så kan du ha dubbdäck kom bara ihåg att det är polismannen på plats som avgör om det är okej eller inte. Det finns säkert bra vinterdäck utan dubb som duger åt vissa. Enligt lagen får man använda dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april. Det innebär att man även efter den 15 april får använda dubbdäck om man till exempel ska åka till fjällen över påskhelgen och det kan förväntas vara vinterväglag under resan. Blommar utan avbrott till augusti i soliga fönster. Det är ju körförbud på vissa gator här i stan, men samtidigt så brukar ju vi åka till fjällen några gånger per säsong. – Om man efter den 15 april ska åka till fjällen eller någon annanstans där det fortfarande är vinterväglag, får man behålla dubbdäcken på till dess man kommer hem, säger Bengt Svensson, kommissarie på Rikspolisstyrelsen. Du som kör med dubbdäck under september månad har ingen stöd av lagen. När jag åkte upp denna gången tog jag bilen med mig. Har hört att man inte får ha dubbdäck i Europa. Om det inte är barmark hela vägen är det vinterväglag, packad snö, då passar odubbat bättre än dubbat. ... Familjen ska snart åka till fjällen och barnen vill ha med sig sin snowracer. Högre fart sliter mer på däcken än lägre fart. Man ska åka på konstiga ställen om inte dubbfritt är bra nog.Ock dom däcken blir bättre - bättre ock bättre! Sandvikenbon gick till … ... utan samma regler som vanligt gäller. Det lutar dock mest åt dubbdäck. Vanliga bilförare testar Nokian Tyres premiumprodukter och delar sina positiva och negativa upplevelser från trafiken. Jag ska resa söderut i Europa. Ta vara på närheten till Norge och åk ... utan dubbar. LÄS MER. Bridgestone Noranza 001 är utan tvekan ett bra val när det kommer till dubbdäck. Alla kan väl hävda att ”jag ska åka till fjällen i morgon” och då ska polisen dra igång ett forskningsprojekt för var och en, eller? !Det utväklas oavbrutet bättre alternativ till dubbdäck! Detta handlar om min pendlarbil där det idag sitter MS-däck på. Får jag fästa den på takboxen? Denna fråga är vanlig på teorilektioner för körkort i samband med att man skall lära sig om reglerna för när man får köra med dubbdäck. I första hand vinterdäck utan dubbar. Ja, om det är eller förväntas bli vinterväglag ... Du ska åka till Ättekulla. Hittills har vi alltid stått på camping (t ex Caravan Clubs camping i Tandådalen, eller campingen i Trysil), med tillgång till el och en campings andra bekvämligheter. Jag var glad att jag hade dubbdäck och fyrhjulsdrift på bilen för det kom ännu mer snö i Norge. I år ligger ju påsk ovanligt sent och undertecknad skall till Norge och åka i fjällen. ... Förläng livslängden på dina dubbdäck med enkla knep. Nu har man ju ändrat reglerna så man i Sverige får köra med dubbdäck till 15e april. I januari hade vintern kommit till Skåne. Johnny Saxvold bötfälldes för att ha kört med dubbdäck när det var sex grader varmt och torrt väglag i maj. Men vädret var lurigt den veckan. Jag åker till fjällen ett par gånger varje år och även där har jag inga som helst behov av dubbdäck med ... Annars så prova att åka ut för jakt eller skidåkning i valfri fjällkommun och kolla. Per-Olov Wikberg, som företräder Naturvårdsverkets Fjällsäkerhetsråd, förklarar varför vi i Sverige ser relativt få olyckor och tillbud inträffa inklusive lavinolyckor och andra mardrömmar på fjället, utan att egentligen behöva fundera så mycket över det. Ansvariga poliser säger att dubbdäcksjagandet inte kommer att vara prioriterat i påsktrafiken och att de ser mellan fingrarna om föraren påstår att den har en resa till fjällen inplanerad. Har släpvagnen dubbdäck behöver dock inte bilen ha det. Upplevelser från verkliga livet. ... Du ska köra till fjällen i september månad. Regler för dubbdäck i Sverige. I Norge får man köra dubbat till 15e april men efter detta om man skal köra dåligt väglag. Får jag fästa den på takboxen? På Is ock mycket hårdpackad,våt snø är dubbdäck bättre,OM dom är nya/nydubbade,annars blir det falsk säkerhetskännsla. Men om det finns någon smart lösning för att avgöra vilka som verkligen behöver dubbdäck och vilka som inte behöver så är jag intresserad av att höra hur det skulle fungera. Du får köra till fjällen om det råder eller planeras bli vinterväglag. Alla ska kunna ta sig till Bordershop, med eller utan dubbdäck, ... Det är inte längre tillåtet att köra med dubbdäck från färjeläget till Bordershop. Så valet är inte lätt! Åt oss som vill vara på den säkra sidan, kanske vill åka till fjällen och vet att man åker på osaltade vägar, vill nog fortfarande köra med dubbdäck. Oslo Vinterpark 9 januari 2016. Men man kanske borde åka till skroten och se om de har något däck istället. Observera att det är polisen som bedömer om det är motiverat att använda dubbdäck … Ja det är ju olagligt att åka till bilprovningen med dubbdäck nu (som du redan visste) ... (detta skrev jag inte som en sur gubbe nu utan med lite humor i rösten) Jag får stanna för på- eller avstigning om det ska ske utan hinder för spårvagnstrafiken. ... men när vi väl skulle åka till fjällen så insåg jag hur dåliga däcken faktiskt var. Trafikregler för cykel Var hittar jag trafikregler för cyklister? Vad ska du … Det hjälper inte att säga att du är på väg till ett land där dubbdäck är tillåtna. Sommardäck med snökedjor får användas som alternativ till vinterdäck. Det hjälper inte att säga att du är på väg till ett land där dubbdäck är tillåtna. Dubb gör nästan bara nytta vid isföre.