... Stickad tröja med rätstickning och resår. Efter 3 varvs rätstickning byt till slätstickning. Så jag virkade, tiggde restgarner, fäste trådar och allt det där som hör till att virka en stor filt. Det jag brukar göra för att fästa är först att göra en knut/stängd ögla och sen göra några små stygn på baksidan, sen är det bara att klippa av. Gör önskat antal minipompoms och fäst på mössan. Samma resår på ärmarna som nertill, 2r, 1a. Nu återstår bara slätstickning för hela slanten, vilket lätt … På vanten ser du krus och avigvarv förutom slätstickning. Vår provlapp är i 2x2 resår. knappar och resår. Upprepa ökningarna ca var fjärde varv, sammanlagt 7 ggr = 36 m När ärmen mäter 26 m avmaska i var sida på varje varv 4 x 5 maskor. ... Kanter och resår: ... Lämna tillräckligt med tråd för att fästa dekorationen. Stickcaféet ämnat för nybörjare. ... Lägg upp 22 m, sticka resår i 8 v. Övergå till slätstickning, och öka samtidigt 1 m i var sida. Ärmar: Plocka upp maskorna från tråden och lägg upp 4,4,6,6,6m vid ärmhålet. Viking Baby Ull 1114-5 Klänning, dress, mössa och sockor Storlekar: Baby/Prem 1 3/6 mån 1 2 3/4 år KLÄNNING Själva randningen gör jag genom att sticka fram och tillbaka med ett garn, byta mellan resår och mönsterstickning istället för i slutet av varvet och sticka fram och tillbaka med nästa garn och byta igen på samma ställe. Dessa två varv bildar halsdukens slätstickning. Borta är flätan, och istället för rund hals, planerar jag nu en sjalkrage, om det ... v rätstickning runt. Sedan stickas de 2 första och de 2 sista m på v hela tiden i rätstickning, de resterande m på v stickas i slätstickning. När ärmen mäter 36 (38) 41cm (för trekvarts lång ärm), avmaskas för ärmhål lika … Vi talar om det när vi träffas under kursen. Och så här ser Limakoftan ut just nu, ganska annorlunda mot senaste uppdateringen alltså! ... Lägg upp 22 m, sticka resår i 8 v. Övergå till slätstickning, och öka samtidigt 1 m i var sida. Upprepa ökningarna ca var fjärde varv, sammanlagt 7 ggr = 36 m När ärmen mäter 26 m avmaska i var sida på varje varv 4 x 5 maskor. Jag började och slutade själva stickningen med 7 varv rätstickning innan och efter mönsterstickningen. Med den vassa nålen naggar jag "avigbågarna" diagonalt och byter riktning någon gång. Till mitt studentkooperativ där värme ingick i hyran. Öka antalet m var tredje varv genom att sticka ett ökningsvarv. Efter det stickar du 24 maskor rätstickning och 22 maskor resår och 24 maskor rätstickning i 3 centimeter. Men härligt med så lite att sy, nästan "bara" att fästa trådarna. Sticksätt: Slätstickning, rätstickning och resårstickning 1 rm, 1am. Ökningsvarv : Öka 1 m en maska innan och en maska efter varje stickmarkör = 8 m ökas varje ökningsvarv. Lite snurrigt att sticka ärmarna med hela koftan i knäet! Du skall öka på varje sida om denna am. ... Sticka nu runt på alla 4 stickorna i slätstickning eller vad du vill. Sticka resår (2 rm, 2 am) i 7 cm. Klipp ut i handduken (den rispar enormt!) En socka att sticka för alla som trasslar in sig i sockstickorna! Sedan fotona togs har jag kommit ner till delningen för ärmhålen och ytterligare en bit. Tröja med slätstickning och resår med 1 tråd DROPS Alpaca och 2 trådar DROPS Kid-Silk. Med nål och garnände sy fram till närmsta sektion med rm, sy genom varje maska uppåt diagonalt, vänd och sy neråt genom varje m på den andra sidan av maskan. Storlek S - XXXL. exakt efter det stickade. Placera maskorna jämt på strumpstickor eller på … ... och jämnare slätstickning än s ... rätstickning . ovanpå o nåla fast det med säkerhetsnålar. ... Vänd vanten ut och in och fästa alla trådar. Josef, två år och fyra månader, i Koftan Toftanäs. Gratis mönster från DROPS Design. ... Varv 2: Aviga maskor (am). Byt till slätstickning, men den sista m på varvet stickar du avig (am). ... fläta förskjuta grafisk hålmönster korgmönster kärleksknutar mormorsrutor mosstickning patent picot relieff ränder rätstickning sick sack slätstickning smock solfjädrar spiral stjärnmönster struktur tappade maskor volang vågmönster. Förbered för tummen genom att sticka in tråd på den första stickans 8 första maskor, backa och sticka maskorna. Byt sedan till sticka 3,5 och sticka slätstickning. Stickfasthet: 25 m slätstickning på st nr 3 mäter ca 10 cm. Sticka därefter enbart rätstickning och öka 1 m i var sida 10 gånger med ca 2 cm emellan. Sticka provlappen i det mönster som ditt stickmönster beskriver (resår, mosstickning, slätstickning eller liknande). Fortsätt sticka fram och tillbaka och öka samtidigt 1 m (innanför 2 kantm i varje sida) på vartannat v. Det tog ett år, men filten blev klar ganska lagom tills jag flyttade. Nu har jag bestämt mig för att publicera beskrivningen till Koftan Toftanäs!. ... bara fästa några trådar.  Lägg ut en ny tjock frottéhandduk o lägg det stickade täcket (alla trådar fästa!) Så halsduken blev lika i båda ändarna. Fäst alltid trådar på avigsidan av ditt slätstickade arbete. Fäst alla trådar. Lägg till 1 m var 10:e maska tills arbetet har 132 m. När arbetet mäter 17 cm börjar minskningen: minska en maska 4 ggr på vartannat varv (31 m mellan varje minskning på första varvet). Fördela maskorna på 4 stickor och sticka 1m bas färg och 1m mönsterfärg. Placera maskorna jämt på strumpstickor eller på … Sticka syltamönster. Stickade ca 4 cm, ökade 1 m i var sida, och fortsatte sticka rätstickning i en halv evighet, tills jag hade önskad längd. ... Avsluta med att fästa lösa trådar. Det blev en del lösa trådar att fästa i och med att det var maskor som skulle plockas upp osv. ... Jag börjar oftast med resårstickning och går över till slätstickning.  Lägg upp 60m med grönt garn ( bas färg) sticka rätstickning fram och tillbaka: 1 v rät basfärg, 2 v mönsterfärg , 2 v bf, 2 v mf, 2 v bf. Alla mått mäts utifrån sista varvet på resårstickningen. OBS! Tröja med slätstickning och resår med 1 tråd DROPS Alpaca och 2 trådar DROPS Kid-Silk. Byt därefter till st 3mm och sticka resår *1rm, 1am*1rm i ca 3,3,4,5,5 cm maska av i resår. Den blev liggande ett tag, mest därför att jag var osäker på om det är smart att dela med sig av en modell stickad i såpass ovanliga garner som de jag använde. Börja med ett varv rätstickning. Minskade en maska i var sida, och stickade 4 cm igen. Lägg upp 120 m på rundsticka 2,5 och sticka resår (2 rm och 2 am) i 6 cm. Förra veckan hade vi vårt tredje stickcafé. ... .då börjar jag på något nytt istället för det är roligare och den förgrönade fästa-tråden-högen växer blixtsnabbt. Sticka rätstickning tills vanten mäter ca 11 cm. Ärmar: Plocka upp maskorna från tråden och lägg upp 4,4,6,6,6m vid ärmhålet. Storlek S - XXXL. Halsduken. Här ett exempel på byte av nystan mitt i arbetet där två trådar behöver fästas. Fäst alltid trådar på avigsidan av ditt resårstickade arbete. ... Sticka resår 2r och 2 a i 7 cm. Lägg på stickor (st) nummer 10 upp 18 m med garn A. För att få masktätheten att stämma med ditt stickmönster kan du behöva använda grövre eller tunnare stickor . Storlek S - XXXL.  Fortsätt sticka resår i ytterligare 6 v. Därefter stickas 10 v slätstickning, det vill säga 1 v rm, 1 v am. Man kan inte växla mellan aviga och räta maskor som i ”vanlig” stickning för att få en resår. Lägg upp 44 (48) 52 m och sticka resår som på bak- och framstyckena. Studera bilden noga, så kanske du upptäcker fler saker som borde nämnas när man granskar vanten med en vaken blick. ... Fästa trådar i slätstickat. Byt därefter till st 3mm och sticka resår *1rm, 1am*1rm i ca 3,3,4,5,5 cm maska av i resår. Lägg upp 60 maskor och sticka rätstickning eller resår i 8 varv (1 rät, 1 avig). Vante. Gör önskat antal minipompoms och fäst på mössan. Fäst alla trådar.