på 230 V såg jag. Låt oss konstruera ett exempel. ... P = watt [W] U = spänning [V] ... Elektrisk effekt på en 3-fas motor Du räknar ut det genom att ta effekten i W delat på spänningen i V. Amper till Watt 3-fas, Watt per fas vid 230V, Watt totalt vid 3-fas 230V. strömförbrukningen för lyssning 0,3 ampere, ... Då kan man se hur många Ah som gått ... hur länge vi än håller på och laddar. beror på vad de sitter för säkringar och sånt. kopparfärgade för att lura ögat. en 9 kw elpatron hur många amp drar den på respektive fas? Innan spänningen når ditt uttag går det via säkringsskåpet, där ytterligare säkringar bestämmer hur mycket ström du kan ta ut vid det enskilda vägguttaget. Om det är nätspänningen 120 V och 230 dividerat med 120 sedan är resultatet lite mindre än 2 ampere RomeoTango Hur räknar man ut hur många ampere man måste säkra av med ? Ohm's lag Spänningen (U), mäts i Volt och Strömmen (I) mäts i Ampere. Effekt: I en ficklampa så finns det ett batteri på låt säga tolv Volt, och det sitter en lampa i vilken strömmen är 0,5 Ampere. 3 fas . Vår nuvarande solcellsanläggning kopplade vi in på nätet den 28 oktober 2010. ... Välj ampere närmast över den ström som går genom kabeln. Hur många strömförbrukare kan man koppla till denne säkring. Först behöver du veta vad det du skall driva, din last, drar i effekt – alltså vad drar det i watt. Så valet blir nog ändå att dra en ny gruppledning till diskmaskinen. Har du då en generator ... så ger denna ut 12 Volt Likspänning och 3 Ampere, beräkna Watt enligt ovan så blir det altså 12x3=36 Watt. Nätspänningen i Sverige är 230 Volt per fas, ofta avsäkrade med huvudsäkringar till en strömstyrka på 16 eller 20 Ampere. Den begränsar hur mycket ström du kan använda samtidigt. Carpvik skrev:Det jag ska räkna är egentligen 16+16+25 amper har jag i 3-fas och vill veta hur många watt jag kan plocka ut ifrån detta. Jag har 3-fas i ... grupper. Säkringsstorlek. För att säkra upp, till 16 A, måste nya ledningar dras, förutsatt att det idag är 1,5 mm2 kabel. Även enfas CEE don (blå med 3 stift) blir mer och mer populära, då dom är lite kraftigare och lite mer fuktsäkra, IP44. Watt är en enhet makt och det finns muliplying volt x ampere, så hur många ampere till 230 watt beror på spänningen. ... 16, 20, 25) klarar? 16A. * Inom ett område 3 m från väggar kan värden ner till 0,2 accepteras på vertikalt uppmätt likformighet när mätcellen är vänd mot väggen. Vi kommer att gå igenom begrepp som säkerhet, fas, trefas, nolledare, skyddsledare, grupp, jordfelsbrytare och mycket mer. Jag har en fråga hur många vatt kan man ta ut på 1 fas i en 3 fas 16 amp inkoppling? Jag matar den med 3-fas ,avsäkrat med 16 ampere, det verkar gå bra. A eller 15A är väl standar så om du räknar hur många watt varje sak drar och lägger ihop det . watt (W) Ström: ampere (A ... 16 A kräver minst 2,5 mm 2 kabelarea. Det jag ska räkna är egentligen 16+16+amper har jag i 3-fas och … ... Hur farlig strömmen är beror också på hur länge kroppen utsätts för den. Du köper en ny diskmaskin, en energi­snål sådan. Har funderat ett tag på hur många kw det går att plocka ut ur ett 16a ... kan du ta ut 230*16=3680 W / fas. Jag såg att någon frågade om 16 amp tidigare. Låt os säga att du har ett bilbatteri på 100 Ah, då kan du ta ut 1 Ampere i 100 timmar på detta batteri. 1 fas . 10A eller 15A är väl standard, så om du räknar hur många watt varje sak drar och lägger ihop det kan du räkna ut hur … All elektronik har en märknings som talar om vad de drar i watt, men ibland kan det stå i A (Ampere). Jag har köpt en kompressor med 7,5 kw motor. Den består av 14 stycken solcellsmoduler av modell Sanyo HIT-240HDE4, med en märkeffekt på 240 W DC vardera. Spisen går t.ex. Och om man funderar på om den nyinköpta värmefläkten på 2000 watt går att ansluta till vägguttaget i sommarstugan så kan man gå och titta i proppskåpet hur mycket säkringen är på: om den är på 6 ampere så går det inte eftersom 230 volt gånger 6 ampere är lika med 1380 watt, vilket då är max man kan koppla in där. Och hur man ... en och annan H-säkring men inte sååå många. Hej! Om du lägger på annan utrustning med befintlig 10 A, så kan proppen gå. De kan utan problem leverera 16 ampere per fas. På energimyndigheten.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett ... Om du vill veta mer om hur ... Från watt till lumen. Det finns många olika faktorer att ta hänsyn till när du ska köpa bilbatteri och det är inte alltid så lätt att välja men flera till synes likartade batterier. Vad klarar din säkring? Hur väljer du rätt ... klarar sig med en huvudsäkring på 16 A. 380 får du genom 3 faser på vardera 220volt. Om du vet hur mycket effekt W (Watt) en hushållsmaskin eller dylikt drar, kan du räkna ut hur mycket du kan belasta en säkring i elcentralen. ... är 230 V (enfas) och 400 V (trefas) växelspänning. Elbilen kan då istället för vägguttagens 2,3 kW ladda med hela 11 kW från ett trefasuttag, och ladda fullt ett 23 kWh-batteri på dryga två timmar (istället för tio med enfasladdning). Batteri-spänning: i bil vanligen 12-14v Ström: titta på förbrukarens avsäkring är det flera så lägg ihop ampere-talet Längd: önskad längd på din kabel Kabeltyp: många av dagens kablar är utav aluminium, en del är t.o.m. Är belastningen 3-fas i tex.