Klusterbomber. Det går elever . Insändaren resonerar kring det absurda i att barn tvingas arbeta och uppmanar världen runtomkring att … Insändare om jämställdhet. RÖKNING DÖDAR, står det klart och tydligt på paketen. För det skadar inte bara er som röker utan det skadar alla oss i omgivningen, och vi har inte valt att röka men det skadar oss i alla fall. Tipsa oss ... Enligt en studie som SVT har skrivit om så dör 600 000 personer per år av passiv rökning, 165 000 av dem är barn. Kulturskolan ska vara mitt i stan – riv upp beslutet om flytt till Vågbro Tänk större! ... men han hade aldrig haft någon riktig kompis. Efteråt så mådde jag så dåligt. Det är personen som skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. INSÄNDARE 1INSÄNDARE Det skulle vara skönt att slippa röklukt när man går in i skolan. ... Insändare; Förbjud rökning och snusning. Detta är en insändare. En del rökare ställer sig visserligen utanför busskuren men inser inte att röken letar sig in i kuren i alla fall. Jag hade ett ärende på mitt äldsta bror skola i dag. Lärarna på skolan måste också försöka prata med studenterna om problem de kan få senare i livet om de inte slutar med rökning. Det pratas om mobiltelefoner i skolan. Argumenterande text (insändare, debattartikel) Den argumenterande texten har som syfte att övertyga. Den vanligaste formen av argumenterande text är debattartiklar och insändare i tidningar. 44 nya unga tar varje dag en dödlig bloss. Rökning är den enskilt största påverkbara orsaken till cancer. Det förvånar mig inte. Varje dag ser jag många elever som röker utanför dörren till Komvux/ SFI … Det är läsare och andra externa skribenter som skriver texterna och det är deras egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Hon brydde sig bara om sig själv och glömde bort att hon hade en liten oskyldig flicka som älskade henne mest av allt. Bland annat en om vad farlig rökning är. Företagsannonser. Att inte röka är därför det bästa sättet att minska sin risk att få cancer. Ger fysisk aktivitet i skolan alltid ökad hälsa? Fri tillgång till allt på trelleborgsallehanda.se. Nu är det din tur att uttrycka din åsikt. Endast 1 krona första månaden. ... Om rökning i Sverige och Tyskland – en jämförelse. Vi har visar hur många fimpar det blir på ett halvår och hur mycket tjära man får sig när man röker. I skolan var de ett gäng som alltid hade umgåtts, men han hade alltid funnits i utkanten. ERBJUDANDE! När man skriver en insändare så försöker man få fram sin åsikt och skriva om vad man tycker och vad som är bra och dåligt med det som du skriver en insändare om. ... Om du till exempel ska skriva en argumenterande text mot dödsstraff så kan din tes vara Dödsstraff är fel!. Det här är en insändare med syfte att påverka. Om du läser svenska 2 så finns det faktiskt som kunskapskrav för A att tänkta motargument bemöts på ett relevant sätt. ... Jag tycker att vi får bra mat i skolan. Olycksfall och skador. Jag förstår … Vi på Oppebyskolan och vår rektor gör vårt bästa för att våra elever inte ska röka och någon rökruta har vi verkligen inte! Sen är det som vanligt så att en bra text har en inledning och en avslutning! . Det är jätteäckligt med alla lärare som stinker av röklukt. Mobiler är dock ett studiemedel i skolan nu för tiden, men då har de flesta skolor datorer eller iPads, därför har vi inget behov av mobilerna eftersom vi har tillgång till internet på datorerna. Insändare: Är vintern en tråkig årstid? Skulle det verkligen stå så om det inte stämde? Läsarshoppen. Insändare om rökning utanför skolan Insändare om mode och hur ungdomar klär sig Insändare om att använda mobilen i trafiken Insändare om ungdomars supande Insändare: Mobilen ska vara på! Skolan får betala vite om rökning pågår Publicerad måndag 2 juli ( uppdaterad måndag 2 juli ) Nu tas det i med hårdhandskarna när det gäller rökning på Baldergymnasiet. 800 gravida kvinnor röker i Sverige varje år, och 20 människor dör av rökning i Sverige varje dag, vilket är … Till exempel Elvis som var en sån bra sångare. Om inte argumentet för tidig död biter, borde dock faktumet att man blir rynkig i förtid och luktar illa bita bättre, skriver insändarskribenten. Flera utställningar har funnits i skolan under veckan. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies ... Rökning tar bara ens liv ifrån en. Barnen står och röker vid skolan Jag hade ett ärende på mitt barns skola i dag. Hur stor är chansen att Annie Lööf ska få igenom någonting av sin politik i en Moderatledd... Insändare | Igår. För det första, tro det eller ej, men fimpen är bland det vanligaste skräpet vi slänger på marken. Flera utställningar har funnits i skolan under veckan. Insändare: Rökare på färden Det röks på våra busshållplatser. Regeln om att rökning inte är tillåtet på skolans område har funnits länge, även om gränserna för vad som räknas till skolans område ändrades förra läsåret. Fastän vi i samhället får flera uppmaningar per dag om hur farlig rökning det är, både för dig och din omgivning, så börjar fler och fler ungdomar röka. En insändare som argumenterar för att man bör förbjuda rökning på offentlig plats och införa fler rökrutor, så att färre drabbas av passiv rökning. När jag läser din insändare känner jag igen mig för jag vet att på många skolor är rökning fortfarande ett stort problem. Insändare om rökning utanför skolan. Efteråt så mådde jag så dåligt. Tipsa oss. Läs mer om … Jag går i femte klass och tycker det vore jättebra om rökning förbjuds i skolan. Vi har visar hur många fimpar det blir på ett halvår och hur mycket tjära man får sig när man röker. Föräldrarna måste också prata med sina barn om rökning, fastän de kanske inte vet att deras barn röker. När gymnasieelever tillfrågades om vad de tyckte om tobaksfrågan på skolgården svarade majoriteten – kanske något förvånande – att de vill ha tydligare konsekvenser om någon ertappades och att skolans personal skulle välja att ringa hem i … Vi som inte röker ska inte behöva stå ut med all röklukt på allmänna platser som på skolan,... Tisdag 2 oktober. Man kan inte lita på att ens barn är omhändertagen på ett bra sätt dagtid. Vi som inte röker ska inte behöva stå ut med all röklukt på allmänna platser som på skolan, sjukhus och i centrum eller när vi väntar på bussen till exempel. Jag tycker inte om att lukta rök när jag kommer till skolan. ... Instruktion för att själv lägga in artikel/insändare. ... Jag tycker att vi får bra mat i skolan. I Sverige börjar 50 barn och ungdomar röka varje dag. Till exempel Elvis som var en sån bra sångare. Dessutom är den här typen av texter ofta sprängfulla av retoriska figurer och stilknep. Nyhetsflödet fylls av elever som är emot ett förbud. Jag tycker att man ska sluta sälja cigarretter för att människor dör av cancer. Nästan varje vecka går det att läsa insändare om skolan. Ett av folkhälsomålen som regeringen beslutat om i Folkhälsopropositionen säger att ingen ofrivilligt ska utsättas för passiv rökning år 2014. Rökning dödar, man tjänar ingenting på att röka det kostar pengar, det är farligt för hälsan och du kan få cancer!!! Skulle det verkligen stå så om det inte stämde? Maila [email protected] och skicka insändare till [email protected] Vi behöver mer disciplin i skolan. Lärarna på skolan måste också försöka prata med studenterna om problem de kan få senare i livet om de inte slutar med rökning. Mitt äldsta barn går i Fränsta skola, högstadiet. Bland annat en om vad farlig rökning är. Rökning på skolan är alltså inte ett problem specifikt för Oppebyskolan, utan något som personal i skolorna runt om i landet brottas med dagligen. Det är aldrig för sent att sluta, cancerrisken minskar allt eftersom tiden går efter rökstoppet. Ett av folkhälsomålen som regeringen beslutat om i Folkhälsopropositionen säger att ingen ofrivilligt ska utsättas för passiv rökning år 2014.