Chefen sade då att det kommer lösa sig. Om du är med i facket råder jag dig att ringa eller maila och fråga dem om hjälp innan du påbörjar processen. Med detta menas att du som arbetstagare inte är skyldig att utföra det arbete som arbetsgivaren kräver av dig om facket säger att du inte behöver jobba, såvida det inte finns synnerliga skäl mot att det omtvistade arbetet uppskjutes. Anställningsavtalet, som kan vara muntligt eller skriftligt, reglerar vilken lön du har och när den betalas ut. Sedan jag gick med och blev förtroendevald har faktiskt jag och min arbetsgivare fått ett bättre samarbete och kommunikation. – Om arbetsgivaren säger att de värderingar du gett uttryck för tycker inte jag passar för en chef, då är det ju inte föreningsrättskränkning, säger Sussanne Lundberg, chef för arbetsrätt på LO-TCO rättsskydd. A-kassa och fack är två heeeelt olika saker. - Om arbetsgivaren vill omplacera dig är det din fulla rätt att tacka nej - och att tacka nej till en erbjuden tjänst är inte arbetsvägran. 2. ... som att hjälpa en enskild medlem vid en konflikt med arbetsgivaren ... kan du vända dig till facket om du vill se ... jag medlem i facket? Arbetsgivaren vill veta vilket fack jag är ... om vilket fackförbund man är med i och detta vill de veta inför årets lönerevision. Kan chefen se om man är ... arbetsgivare om du är med eller inte. Om arbetsgivaren ska säga upp minst fem personer ska ett varsel skickas till arbetsförmedlingen, men arbetsgivaren behöver inte varsla den anställde, däremot förhandla med facket före uppsägning. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar).Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar).Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter. Men senare fick jag höra av chefen att det inte är säkert att ledigheten blir beviljad. Jag är nämligen inte ansluten till facket pga mina egna erfarenheter samt För att undvika oklarheter är det bra om informationen lämnas skriftligen Jag är med i HRF för att känna mig trygg, kunna gå utbildningar och förändra på arbetsplatsen. Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Om du ska börja på ett jobb kan du fråga om företaget har kollektivavtal. 3. kontakta facket på din arbetsplats även om du inte är medlem. Kan arbetsgivaren kringgå LAS när det gäller uppsägning om man inte är med i facket? Däremot kan arbetsgivaren om de har uppfyllt sin omplaceringsplikt i samband med förhandling, eventuellt anses ha saklig grund för uppsägning på grund av arbetsbrist. Kan jag vara sjukskriven under ... Får jag löneförhöjning om jag är studieledig? Om chefskapet inte fungerar, och om en person inte klarar av jobbet, så har en anställd två möjligheter. Det är en bra idé att vara väl förberedd innan du tar kontakt med ditt fackförbund för att få hjälp. Om du får avgångsvederlag från arbetsgivaren, tänk på att du kan förlora din rätt till efterskydd, ersättning från AFA-försäkringarna och sjukpenning från Försäkringskassan om du inte är arbetssökande efter att din anställning avslutats. Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du får rätt direkt, arbetsgivaren ska betala den summa du och facket har yrkat. har kollektivavtal med. Det kostar ju en slant men det känns tryggt och schysst att vara med. – Om en person upplevs som ett problem kan det bli en arbetsmiljöfråga. Det kan till exempel se ut så här: ”Hej, jag heter Natalie Karlsson (personnr xxxxxx) och vill går ur facket Kommunal (med orsak varför).” Det är också bra om du anger datum om du skriver ett brev på papper (via mejl kommer datumet med automatiskt). Om du hamnat i juridisk tvist med din arbetsgivare är det också möjligt att facket kan bistå dig med juridisk hjälp. Om LO.se; Ledningen. Arbetar du inom staten kan du alltid kontakta Fackförbundet STs rådgivning ST Direkt på 0771-555 444 eller stdirekt@st.org . Om de inte har det så bör de kunna motivera varför så är fallet. Säg inte upp dig. En arbetsgivare kan ... Det är facket ... Facket ska därefter informera arbetsgivaren om vem som blivit utsedd och vilket mandat personen i fråga har. Så snart arbetsgivaren hör talas om att det pågår sexuella trakasserier ... Kan jag få ersättning från avtalsförsäkringarna även om jag inte är med i facket? Det verkar konstigt att du 2009 inte fick någon information om varför du omplacerades. Låter arbetsgivaren bli att svara på stämningen avkunnar domstolen till slut en så kallad tredskodom. Jag är utsatt för sexuella trakasserier på jobbet, ... Vad är avtalspension? Den ena är att prata med facket, om man nu är med där. Ska jag acceptera att arbetsgivaren om och om igen är sen med löneutebetalningar? Medlemmar i Kommunal kan om de vill få en facklig representant som är med när arbetsgivaren föreslår åtgärder tillsammans med medlemmen. Detta är bara saker som facket kan göra ... så kan du vända dig till facket om du vill se ... jag medlem i facket? Är du med i facket kan du få hjälp att stämma honom eller henne genom ditt förbund. 1. Jag gick själv med i facket först när det uppstod en intressekonflikt mellan mig och arbetsgivaren. Du kan självklart vara med i facket ändå men om din arbetsplats saknar kollektivavtal kan … Men då skulle arbetsgivaren ha varit tydlig med att den anställda inte kan bli chef just för att hen har jobbat fackligt. Frågor om jobbet Redan innan jag skrev på anställningsavtalet sade jag till chefen att jag kommer att behöva ledigt några dagar på grund av planerad semester och att jag annars inte kan ta jobbet. Om arbetsgivaren inför en anställning frågar om man är med i facket: Får arbetsgivaren ... facket, så kan man ... jag är inte med i facket. - Egentligen inte. Av ekonomiska skäll måste jag gå ur facket. Det kostar ju en slant men det känns tryggt och schysst att vara med. Det kan bero på att om en arbetsgivare bryter mot Lagen om anställningsskydd, kan arbetsgivaren bli ålagd att betala relativt höga skadestånd, 38 § Lagen om anställningsskydd, här Jag tycker det är positivt att du är med i facket och facket kommer att hjälpa dig i förhandlingen med arbetsgivaren. Karl-Petter ... Varför ska jag gå med i facket?