Det underbara vädret lockar ut mig och väl ute kan jag inte låta bli att ta itu med trädgårdsarbetet. Intresserad av att snabbt öka självförsörjningsgraden utan att lägga mycket tid och samtidigt slippa en av våra mest besprutade grödor? Det är bra att förgro dina sättpotatisar, särsklit om du vill ha tidig skörd. Allt fler vill äta grönsaker ... och växter i parker utan att fråga om lov. Så ännu är det inte försent. Det går fint att sätta potatis fram till och med midsommar, utan problem. Det är barnsligt enkelt att odla potatis. Bara detta är ett gott argument till att odla själv. Med hjälp av den här praktiska odlingskrukan så kan du enkelt odla din egen potatis på balkongen! Pallkragar kan vara bra att alternativ till att odla när man inte vill gräva i trädgården. Välj rätt jord. Täckodling av potatis är framtidens melodi! Man kan inte odla potatis på samma ställe år efter år. Så faktiskt även i år. För den som funderar på att börja odla lite hemmavid, kan potatis vara en bra gröda att börja med när grässvålen har lyfts bort från gräsmattan. Där tipsade hon om att odla potatis på lerjord täckt med halm. Jo jag fattar ju att jag måste gräva ibland när det ska planteras träd och annat men i princip skulle man kunna gräva eller bygga en odlingsbädd, fylla på med fin mull, plantera perenna växter och sedan bara fylla på med kompost … För kväverik jord ger mycket blast, men lite potatis. Jag har börjat i trädgårdslandet med att rensa ogräs och gräva … Potatissättning, nya odlingsbäddar & att gräva eller inte gräva 0 Comments När värmen kom och gav, inte bara en känsla av vår utan till och med av sommar, och tiodygnsprognosen lovade rikligt med plusgrader ville jag snabbt få potatisen i jord. Alla svenskar kan bli självförsörjande på ekologisk potatis. Här får du bästa tipsen för att välja rätt sort, förgro, sätta, vattna, skörda och mycket mer. Snart vår – odla all din potatis själv! Odla dina egna grönsaker utan att behöva gräva. Det finns många sätt att odla potatis på. Ja, det behöver inte vara en gräsmatta, det går lika bra att börja en odling där det växer nässlor, kirskål och andra svåra ogräs. ... Föregående inlägg Föregående Ny odlingsyta utan att gräva. De kallas bus-planterare Välj en tidig sort som Princess, Rocket eller Minerva. Och det går att få egenodlad potatis lagom till midsommar. Jag googlade lite och hittade att det här metoden är rätt så gammal och det går även att odla i halmbalar. Text: Nils Åkerstedt. att gräva upp trädgårdslandet och sätta igång. Så fort du kan gräva i marken på våren kan du så till exempel romansallat, rädisa, dill, persilja, plocksallat, sockerärta och spenat. Det är dags att skörda potatis beroende av vilken potatis man har satt. Odla potatis är roligt! Du kommer få utmärkt potatis! Odlingskrukan består av två delar – en innerkruka och en … Det går att odla potatis, kryddor och andra saker på balkongen. De kallas bus-planterare Tidigast är sorter som i handeln kallas för primör- eller färskpotatis . Kanske därför nästan alla som odlar nyttoväxter odlar potatis, och så den enkla anledningen att det är så gott! Ända sedan jag flyttade in här har jag drömt om en trädgård. Men de som bor i lägenhet kan också odla. Det går fint att sätta potatis fram till och med midsommar, utan problem. Nästa inlägg Nästa Odla köksträdgård i kruka. Du kan odla direkt på gräsmattan utan att först gräva eller fräsa upp den. På mässan Nordiska trädgårdar delade Bitte Persson på familjegården Larsviken med sig av sina tips och råd för att odla potatis. Blommor, blad, färger, former. Att odla i stan har blivit lite trendigt de senaste åren. Låt sättpotatisen förgro på ett ljust och svalt s tälle i ex empelvis en äggkartong. Med vårt Raised Bed-system kan man placera sin köksträdgård där man vill ha den. Kanske därför nästan alla som odlar nyttoväxter odlar potatis, och så den enkla anledningen att det är så gott! 4. Så faktiskt även i år. Om man tillämpar marktäckningsmetoden kan man börja odla direkt i gräsmattan utan att först gräva om jorden och ta bort gräsrötterna. En utförlig odlingsbeskrivning från proffsen gör att du får fram bästa möjliga knölar. Pallkragar kan vara bra att alternativ till att odla när man inte vill gräva i trädgården. Kommersiellt odlad potatis som inte är eko är bland de mest besprutade man odlar här i norden. in Okategoriserad. Det går att odla potatis, kryddor och andra saker på balkongen. Jag vill dela med mig av två olika sätt att skapa ny odlingsyta utan att gräva och utan att släpa hem säckar med jord. Snubblade över det här youtubeklippet vars teknik passar utmärkt för våra förhållanden, gammal mager betesmark som skall konverteras till odlingsyta. En utförlig odlingsbeskrivning från proffsen gör att du får fram bästa möjliga knölar. Det var inte tal om att odla potatis för skörd till midsommar, det var höstskörd som gällde. – En dag utan potatis är en förlorad dag, brukar min son säga, konstaterar hon med ett skratt. Det är alltså möjligt att skapa stora ytor att odla utan särskilt mycket jobb med att gräva. Att odla potatis i kruka - eller hur du får egen färskpotatis till midsommar. För den som funderar på att börja odla lite hemmavid, kan potatis vara en bra gröda att börja med när grässvålen har lyfts bort från gräsmattan. Potatis växer snällt nästan överallt, men bäst resultat får du i en mager och väldränerad jord. Vare sig du har trädgård eller uteplats kan du snabbt få din egen köksträdgård – både billigt och utan att gräva. Potatis är en tacksam grej som man kan odla. Det går fint att sätta potatis fram till och med midsommar, utan … Det är inte så svårt som man kan tro och inte behövs det en hel trädgård för att få egenodlade potatisar rakt till din tallrik. Potatis är av någon anledning en råvara jag lägger väldigt liten möda på att odla. Det är svårt att tro den där allra första säsongen att jorden kan bli så fin utan att jag behöver gräva men så är det. Potatis är tacksam att odla, de klarar de flesta typer av jord. Det är inte så svårt som man kan tro och inte behövs det en hel trädgård för att få egenodlade potatisar rakt till din tallrik. Kommer absolut att appliceras. Bara detta är ett gott argument till att odla själv. Av Sonny Kongseryd. Tror inte vi köpte utsädet heller, det var potatis från mataffären som gällde. Men i mitt huvud uppkommer dock en bild, på en radhustomt med bara ett enda stort potatisland för att svaret på frågan ska bli ja. Det korta svaret på frågan om det går att odla potatis för självförsörjning på radhustomt, är Ja, det går. Här skriver jag istället lite vad som helst, om att odla i staden och om att äta det man odlar. Börja redan i mars! Just potatis är mycket beroende av växelbruk med andra grödor, och helst bör man undvika att odla potatis på samma plats oftare än vart fjärde-femte år. Nu har de nyanlagda täckodlade bäddarna på gräsmattan blivit så många att jag kan visa dig hur de ser ut och hur de liksom genomgår en förvandling från år till år. Förstås är det inte helt arbetsfritt, jag behöver fortfarande lassa på täckmaterial och underhålla ytan under säsongen. Vart fjärde, eller ännu hellre vart femte, år är lagom för potatisen att komma tillbaka till samma plats. Välj gärna en tidig sort så får du dina raringar tidigt.