Sedan den 15 april 2016 är Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av ... kartläggningen steg 2 litteracitet. Steg 2: Elevens kunskaper inom områdena litteracitet och numeracitet. I den här filmen får du träffa läraren Karin som genomför samtalsdelen i Steg 2 Litteracitet. Lärarhandledning Litteracitet 1 Steg 2 3 Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 2, dnr 2016:428 I litteracitetsdelen kartläggs elevens läsförståelse. Materialet för Steg 2 Litteracitet utvecklades och provades ut under 2014–2015 och har använts i skolor sedan januari 2016. Sedan den 15 april 2016 är Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 1 och 2 obligatorisk att använda i det här arbetet för grundskolan, grundsärskolan, sameskolan och specialskolan. Campusträff 3 Tisdag 29/11 2016 kl 10-16 Tema: Pedagogisk kartläggning Innehåll: Skolverkets kartläggningsmaterial Steg 1 och 2 litteracitet Sedan den 15 april 2016 är Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 1 och 2 obligatorisk att använda i det här arbetet för grundskolan, grundsärskolan, sameskolan och specialskolan. Litteracitet handlar om elevens användning av skriftspråk i olika sammanhang och för olika syften. Bilder Litteracitet 1 Steg 2 3 Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 2, dnr 2016:428 Kartläggningsmaterial för nyanlända elever ... Steg 2 Litteracitet . Skolverkets kartläggningsmaterial Steg 1 Elevens bakgrund, erfarenheter, förmågor och kunskaper ... Steg 2 a) litteracitet, b) numeracitet Om skolverkets nya kartläggningsmaterial ... För att beskriva det lite kortfattat kan jag säga att det består av tre steg. ∙ Kartläggning, steg 1 ∙ Kartläggning, steg 2 LItteracitet och numeracitet ... 1Skolverkets kartläggningsmaterial för nyanlända elever/Information •• Skolverkets kartläggningsmaterial •• Årskursplacering och undervisningsgrupp ... Steg 1 Steg 2 Steg 3 Litteracitet •Lärarhandledning • Uppgifter Personal steg 2 - Litteracitet, ... Detta steg är ej obligatoriskt enligt Skolverkets riktlinjer men bör genomföras som ett ... Modellen utgår från prof. Monica Axelssons presentation i Skolverkets film Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. Tisdag 1 mars hölls den första av tre nätverksträffar med fokus på bedömning av nyanlända elevers kunskaper och förmågor. I den inledande bedömningen ska skolan använda Skolverkets kartläggningsmaterial, steg 1 och 2. av Skolverkets nationella kartläggningsmaterial för ... Steg 1 Steg 2 Steg 3 Litteracitet ... Det finns två kartläggningsmaterial för Numeracitet. Numeracitet handlar om elevens förmåga att använda matematiskt tänkande när det gäller att lösa problem, föra resonemang, argumentera och motivera sina lösningar. Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. Nästan 40 pedagoger resonerade kring bedömningens syfte, började orientera sig i Skolverkets kartläggningsmaterial och tittade närmare på Steg 2, litteracitet. Steg 2: Elevens kunskaper inom områdena litteracitet och numeracitet. Steg 2: Elevens kunskaper inom områdena litteracitet och numeracitet. Skolverkets kartläggningsmaterial för nyanlända elever steg 1 ger en inledande överblick över vilka språk eleven kan använda för att uttrycka sig i tal och skrift samt för att skriva. I ett tidigare inlägg delade jag med mig av mina erfarenheter i att kartlägga nyanlända elever med Skolverkets kartläggningsmaterial Steg ... Litteracitet, steg 2. I steg 2 litteracitet görs en fördjupning i vad eleven använder sina språk till. Steg 2 har två delar som rör litteracitet respektive numeracitet. I ett tidigare inlägg delade jag med mig av mina erfarenheter i att kartlägga nyanlända elever med Skolverkets kartläggningsmaterial Steg ... Litteracitet, steg 2. bland den personal som rektor utser, utbildade andraspråkslärare på skolorna är involverade i steg 1 och 2 i Skolverkets kartläggningsmaterial, som lanserades 1 januari 2016, och mer generellt de delar som rör litteracitet, Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 1 och 2 är obligatoriskt att använda i grundskolan, … Uppgifterna, som testar förmågan att söka information, tolka, argumentera och reflektera, finns översatta till 13 språk vilket täcker de vanligaste språken. Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 1 och 2 är från den 15 april 2016 obligatoriskt att använda i grundskolan för att ta reda på vilka kunskaper en nyanländ elev har med sig när hon eller han börjar skolan i Sverige.