Ladda ner eller beställa informationsmaterial, skrifter, rapporter, tidningar som Habilitering & Hälsa ger ut. Alla individer får samma utbildning. Sveriges framgång och välstånd bygger på vårt stora humankapital och kunnande. Även lärarutbildningen bör anpassas för att nå en mer likvärdig skola. Vårdnadshavare eller förälder – vad är skillnaden? I den tidigare antologin Slaget om den likvärdiga skolan (2013) analyserade vi vad som hade skett. Publikationer. Det vållar mig åtminstone en del förvirring. Och när har man nått det? Ska vi lyckas ändra kurs måste kommunerna, till att börja med, få vetorätt när det gäller nyetableringar av friskolor. – Infrastruktur, verktyg, support och vilja finns. Förskolans likvärdighet är i det avseendet av speciellt intresse eftersom det saknas kunskap om vad en likvärdig förskola för alla barn innebär. En del tar utgångspunkten i ett val… Det märks hos oss att nattfukten är åter, att färgerna blir djupare och luften fylligare. Det är en helt riktig iakttagelse, kostnaden för den likvärdiga skolan finns inte nämnd i skollagen, så det är upp till huvudmannen att sätta ribban för kostnaden, bara skolan är likvärdig. Denna grundläggande värdering är hämtad från SIQ-modellen och är avgörande för att skapa en framgångsrik likvärdig skola. Lärarförbundets politik för en likvärdig skola. Jag misstänker att majoriteten av läsare instämmer i att de nämnda bilarna inte är likvärdiga. Hur likvärdiga kan skolorna bli? Men vad är hållbarhet? Lärarförbundets politik för likvärdighet syftar till att se till att kunna ge den bästa skolan för varje elev. Det här är ett enkelt verktyg för att snabbtesta hur din skolas verksamhet följer författningarnas krav och inte minst elevernas behov. Jag vet nog inte vad begreppet likvärdig skola betyder. Enkäten nedan har två svarsalternativ: 1. I denna nya antologi följer vi upp analysen med mer aktuell kunskap, men vi presenterar också förslag om vad som kan göras för att bryta utvecklingen. En likvärdig skola är en förutsättning för att alla elever ska få samma möjligheter. Som förälder, lärare, skolledare, lärarstudent eller lärarutbildare. Skillnaderna mellan de lika lärarprogrammen i Sverige är för stor. Nätverket för en likvärdig skola protesterar mot utvecklingen. En likvärdig skola är ... vad mitt syfte är! – Det är en anpassning av ... inspekterbar skola ska se ut. Hösten har smugit sig på. ... Syftet med avhandlingen har varit att förstå vad som sker med de intentioner som är formulerade och om det finns en skillnad mellan formuleringsarena och realiseringsarena. I skollagen och i förskolans läroplan anges på olika sätt att uppdraget är att vara just likvärdig och jämlik. Likvärdig skola och utbildning, vad är det? Det är dags att börja agera och ta sitt ansvar för att motverka de ökade skillnaderna och sträva efter en likvärdig skola inte bara i ord utan i handling, åtgärder och ställningstaganden. Ordet kund kan med fördel bytas mot ordet elev och/eller vårdnadshavare. Lärarutbildningen måste fokusera mer på lärarnas ledarskap i klassrummet. [1] I en artikel på DN Debatt (14/7) går en högstadierektor i Umeå till attack mot den finska skolan. – Rutiner i kommuner och skolor för att enas om vilka ”alla” elever är, vilka som bedöms vara i behov av särskilt stöd och vad de behöver för att nå likvärdig utbildning. Tillåt mig en liknelse. Det är inlägget är en del i min serie om vad partiprogrammen säger om skola och utbildning.Först kommer mina egna reflektioner om programmets innehåll, sedan kommer det rätt långa utdraget från partiprogrammet där jag markerat sådant som jag tycker är meningsfulla ställningstaganden. Men värmen är fortfarande kvar. Modebegreppet för dagen är en likvärdig skola och alla vill ha det men sen är det slut på enigheten. Utbildningen anpassas till individens förutsättningar. En skola för alla är ett begrepp som myntades i och med införandet av 1980 års läroplan, Lgr 80. Lärarförbundets politik för likvärdighet syftar till att se till att kunna ge den bästa skolan för varje elev. Begreppet definieras oftare utifrån vad det inte är, vilket kanske också behövs. Analyserna spänner över stora områden såsom vad människors lika värde har med likvärdighet i skolan att göra, till den motsättning som kan ses mellan en likvärdig skola för alla och skolans kompensatoriska uppdrag. Begreppet är en politisk vision som innebär att den obligatoriska skolan i Sverige skall vara en skola dit alla barn och ungdomar är välkomna och där utbildningen är anpassad efter individuella förutsättningar. Vad krävs för att skapa en skola för alla? Sven Persson, Malmö högskola, fick uppdraget att genomföra projektet. En skola för alla är ett begrepp som myntades i och med införandet av 1980 års läroplan, Lgr 80. Kolla din skola! Och därför är jag nu intresserad av att göra en undersökning med en högst förenklad bild av just vår syn på vad en likvärdig skola är. En del ägnar sig åt något matematiskt logiskt snickeri om hur prov ska bli identiska och rättas på samma sätt. Alla skolor ska vara bra skolor – dit måste vi komma! På den här sidan hittar du stödmaterial … När vi investerar i skolan så investerar vi i vår gemensamma framtid. Läxfritt för en likvärdig skola är en bok som vänder sig till dig som på något vis är involverad i barns skolvardag. Förskolan ska vara en plats som är likvärdig och jämlik både till verksamhet och form. Likvärdig skola – en tolkningsfråga. Skola. 2. Därför är kunskapsraset inom svenska skolan förödande. Grunden för vårt starka samhälle och våra barns framtid läggs i skolan. Här är siktet inställt på pedagogisk utveckling med hjälp av digitala verktyg. Vi vet inte alls vad vi menar med ordet! Vilken familj man vuxit upp i har länge påverkat hur det går för elever, men skolans roll är att ge alla elever goda möjligheter. det mål om ”en likvärdig skola för alla”, som redan på 1840-talet 1 var en omdebatterad fråga, som vi fokuserar på i denna uppsats. Det är ett problem för mig. Som förälder, lärare, skolledare, lärarstudent eller lärarutbildare. För att få en likvärdig skola är Vänsterpartiet sedan tidigare för ett förstatligande av skolan och presenterar nu vad detta ska innebära mer konkret. Eftersom detta mål är något som den svenska skolan ... inom skolan är vad som ligger till grund för denna uppsats och dess analys. En grundfråga är huruvida det är ingången eller utgången i utbildningen som skall vara likvärdig. Fokus ligger på den enskilde tjänstemannen som betydelsebärande länk. En likvärdig skola Likvärdigheten i skolan har minskat och trenden bara fortsätter. Vårdnadshavares och föräldrars rätt till information och inflytande; ... En likvärdig skola Systematiskt kvalitetsarbete Ett systematiskt kvalitetsarbete är en förutsättning för att alla som arbetar i förskoleklass och skolan ska kunna ge barn och elever en likvärdig utbildning. Ibland kan det vara svårt att greppa vad det innebär i praktiken. Jag kom nyligen hem från en resa till USA där jag träffade en del skolfolk och fick tillfälle att diskutera skola. Publikationer från Habilitering & Hälsa Det pratas mycket om hållbarhet i media och industrin strävar allt mer åt hållbarhet i val av produkt.