Jag gjorde inga öglor att hänga dem i eftersom hemma hos mig finns ingen krok att hänga grytlappar på. Eftersom det var nytt lät det krångligt till att börja med, men som brukligt är med stickning visar det sig ofta att det krångliga är att ta sig tid att prova på. Det här är ett litet projekt jag lovat att sticka till min svärmor hela hösten. Om du stickar vartannat varv rätt och vartannat avigt fram och tillbaka på stickor kommer du att få ett slätt tyg som består av en massa V:n på ena sidan och en massa bumpar på andra sidan. Detta leder till att alla räta maskor hamnar på ena sidan av det stickade alstret medan de aviga hamnar på andra. Detta är vad jag stickar just nu, jag har hoppat på ännu en sån där sockutmaning på ravelry, ... Därför har mina kvällar och lediga dagar bestått av mycket stickning). Det är 100 % ull som inte är superwashbehandlad men garnet är mjukt som en dröm. Det kommer att bli så varmt och skönt att kunna ha filten över benen i soffan i vinter. Om mig. Sticka ett rätt varv. Kanske är det lammull med tanke på mjukheten men det framgår inte på banderollen. Det är jätteroligt att se allas provlappar och läsa funderingarna kring dem. Jag stickade två varv slätstickning i en färg, två varv omvänd slätstickning i svart, två varv slätstickning i den andra färgen, och så vidare. Det började med att jag köpte garn för att få ett mönster på en kofta. Grytlappen är kantad med ett varv fasta maskor och ett varv stolpar. Om jag syr ett till kommer jag i alla fall höja ärmhålen lite, de är lite för stora nu. Sticka 4 räta m, lyft över 2 grå m från föreg varv utan att sticka dem, 4 räta, lyft 2 grå varvet ut. (Det är en annan sak om du ökar flera maskor på ett varv, då är det bra att sprida ökningarna jämnt över varvet för att få en balans.) Jag var på väg mot ett par stora och därför läskiga livsbeslut och jag har aldrig varit bra på att hantera det okända. I min nyss färdigställda kofta, Juni av Linnéa Öhman.Jag fick privilegiet att teststicka koftan, och om jag inte minns fel släpps mönstret alldeles strax. Här är det utlovade mönstret. Väl hemma stod jag där med … Räds icke, det är bara jag! Vi rekommenderar stickor 3 – 3,5 mm till stickning och 2,5 – 3,5 mm till virkning. Då gjorde jag dem på strumpstickor, men det … Dubbelstickning kan du göra både i rundstickning och fram-och-tillbaka stickning. De granna ränderna är två olika melerade garn från Ice Yarn och de svarta ränderna däremellan är ett tunt sockgarn. Dock vad stickar man med ett melerat garn som man vanligtvis stickar spetsmönster med, dock vet jag att spets ofta syns dåligt i melerat garn. Och en extra bonus är att jag stickat helt ur garnlagret och det är ett stort antal gram och meter som försvunnit. Fattas svart garn som jag måste köpa. Två gånger har jag fått stiga upp från sängen när jag glömt mitt dagliga varv och sedan snabbt sticka ett varv innan jag lagt mig på nytt. Har du lärt dig på ett annat sätt tidigare, eller upptäcker att mormor eller gammelfarmor gör helt annorlunda, så beror det inte på att det du gör är fel, utan på att alla har sin personliga teknik vad gäller stickning. Det är ett grönmelerat garn som är jättefint och väldigt mjukt. De granna ränderna är två olika melerade garn från Ice Yarn och de svarta ränderna däremellan är ett tunt sockgarn. Är inte så van vid att linnen är skurna så framtill, alltså så att axelbanden sitter närmare halsen. När jag skrev om att jag gjort förkortade varv på Fåvang så fick jag lite frågor om vad det är, så jag tänkte att jag ska förklara lite. - ett projekt som inte får plats i min korg är min filt av mormorsrutor. Jag blir glad över om ni som använder er av mina mönster och eventuellt visar era alster på sociala medier länkar till mönstret på min blogg. Arbetet blir tjockare, eftersom man stickar ihop sidorna under arbetets gång. Det som skiljer mest är "tänket". Nämen, vad är detta för alvisk uppenbarelse? Garnet passar utmärkt … Förstår inte varför :/’ på varv 10 stickar jag 3 rm först, sen ökar jag med en och stickar maskan efter ökningen, sen börjar jag om. Om ni vill prova på dominostickning är det som sagt lätt: Lägg upp ett ojämnt antal maskor, jag har lagt upp 51 så vi kör på det. PROVA PÅ ATT SPINNA med Erik Torstensson - Man of wool För dig som är nyfiken på hur garn blir till och kanske funderar på att börja spinna eget. Vi tar och stickar oss ett par vårsockor, vet jag! Ska jag då sticka rätmaskor på varv 2, 4 etc och avig maskor på varv 3, 5 etc? Många av termerna inom stickning används också vid virkning även om det är helt olika tekniker att av garn eller tråd framställa textila produkter . Det jag undrar är då hur vet jag vad som är rätsida, avigsida? Det enklaste sättet att byta färg när du stickar ett större plagg, t ex en randig halsduk, är att börja på den nya färgen när ett nytt varv börjar, knyta ihop ändarna på den nya färgen med den gamla färgen och sedan fästa respektive ände med en stoppnål. Det tog ett tag … Hitta denna pin och fler på Stickning … Nu tror jag inte det är vad man letar efter om man söker på ”påskpyssel” så därför lägger jag in en länk till ett fritt mönster på stickade påskägg. De ligger så fint på köksfläkten! Eftersom ena sidan är helt slät kallas metoden för slätstickning. Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Är det kanske någon som redan har provat att göra en tröja med sprund av Två trådändars lilla kofta? Året var 2008 och jag behövde räddas. Där har jag en liten del kvar med ihopvirkning av rutor samt virka runt hela filten ett antal varv. Det är två mönster som ska stickas, ena är 6 m och 10 varv. Slätstickning är ett av de vanligast förekommande grundmönstren i stickade plagg. Om du vill kan du sticka en liten kant i resår, eller moss-stickning eller vad du känner för. En enkel metod är att först sticka 1 rm genom den främre maskbågen och sedan 1 rm genom samma maskas bakre maskbåge. Det kanske inte heller är vad man letar efter men det här ÄR en stickblogg! På nästa varv stickar du 24 maskor, lyfter en, stickar två tillsammans och drar den lyfta maskan över och sedan fortsätter du sticka rätt. Det innebär helt enkelt, som namnet antyder, att man bara stickar en del av ett varv innan man vänder. 2. I ett tidigare inlägg så tipsade jag om Hobbii.se 100% bomullsgarn Mayflower - Cotton 8/4 Junior "Cotton 8/4 Junior bomullsgarn är ett mjukt härligt garn i 100 % bomull som kan användas till både stickning och virkning. När man stickar lägger man upp det antal maskor som mönstret erfordrar för den del av plagget eller produkten som kan stickas i ett stycke. Jag stickade två varv slätstickning i en färg, två varv omvänd slätstickning i svart, två varv slätstickning i den andra färgen, och så vidare. 3. Sticka ”kant” i 5 varv. Nu är det det dags att dela upp maskorna för fram- och bakstycke samt ärmar. Syftet med sypeppen är … Jag kickar igång stickkurser igen tillsammans med Marks & Rosengren och det har varit så efterfrågat även denna höst vilket känns helt fantastiskt. De är stickade i ett garn av DK-tjocklek, på stickor 4 mm, men det är … Nej, det är mitt nyårslöfte, som handlar om att jag skall sticka eller virka minst ett varv varje dag. Vad är bra att tänka på när du köper en rock eller slända, och vilken ull passar till vilka garner? Tekniken är densamma. Äntligen är den här, höstens stora höjdpunkt! Jag delar gärna med mig av mitt mönster till alla er som gillar att virka. Som tur är har jag antecknat ordentligt i Ravelry, så här är ett enkelt recept. Att sticka med förkortade varv (som även kallas kortvarv) är ett sätt att forma eller få volym i en stickning. Varv 2: Sticka aviga m varvet ut, det är det aviga varvet som gör att gallermönstret ser ut att ligga ovanpå bottenfärgen Varv 3: Byt till vitt garn. Det ska bli ett fodral till hennes telefon, och jag tycker det blir superfint.