Vad ska jag göra? Att z-tvinnat garn är extra bra för tvåändsstickning Att nysta från två håll Varför det egentligen heter tvåändsstickning (man nystar från två håll!) Jag har också stickat förhållandevis löst, för att vara tvåändsstickning, med "bara" 66 m på varvet. Tvåändsstickning. Hej! z-tvinnat garn, men jag stickar nästan alltid med vanligt tvåtrådigt s-tvinnat och tycker att det funkar lika bra, både till mönsterstickning och krus. Vanligt garn är S-tvinnat det går att sticka av det också men blir inte lika bra. Vi har diskuterat vad det ger för skillnad om man stickar tvåändstickning med s-tvinnat eller z-tvinnat garn. z-tvinnat garn fÖr tvÅÄndstickning. S- och Z-tvinn. Denna blogg är ej aktiv och har inte varit det sen i mars 2014. Jag använder Uppläggning nr 1 (se Dandanell, Danielsson´s "Tvåändsstickat"), med en variation där jag använder fyra trådar i stället för tre. Jag har nu påbörjat vad som kommer att bli ett par tumvantar inspirerade av Ore-vantar. Vi spinner ett speciellt Z-tvinnat garn för två-ändsstickning, en gammal svensk stickteknik som återupplivats. Vi vill tacka Anne-Maj Ling för alla år som hon tillhandahållit z-tvinnat garn, och för allt som hon har gjort för att bevara tekniken och kulturen att tvåändssticka. De kulörta garnerna är S-tvinnade. I tvåändsstickningsbibeln, Tvåändsstickat vackert slitstarkt varmt av Birgitta Dandanell, står det inget om att man måste ha z-tvinnat garn, det står att garnet ofta var z-tvinnat förr och att man kunde då beställa z-tvinnat garn från Dalarnas museum. Nu får jag hoppas på att det finns lite spännande garn att köpa på plats på kursen. Det är nu med stor glädje och entusiasm som www.zgarn.se tar över Anne Majs garnförsäljning av Kampes tvåtrådiga z-tvinnade garn. Priset är per härva och 1 härva är 100 … z-tvinnat garn, men jag stickar nästan alltid med vanligt tvåtrådigt s-tvinnat och tycker att det funkar lika bra, både till mönsterstickning och krus. Mönster har jag hittat på själv. Garn och tvinning. Jag har inte stickat med z-tvinnat garn. ... Nu måste jag börja läsa boken och planera vad jag ska sticka för något :-). Det z-tvinnade ullgarnet kostar 79 kr per hekto. För dig som söker z-tvinnat ullgarn så har vi många fina färger i det, från Ullcentrum. Man använder ullgarn som är Z-tvinnat. Dom hittar du här.Vi har också lite z-tvinnat från Kampes, det finns här.. Julen närmar sig.., kanske blir det några tvåändsstickade alster under granen i år? Dessa fina pulsvärmare är tvåändsstickade i z-tvinnat ullgarn. Så här snurrar du upp garn som tvinnat. Z-tvinnat handfärgat garn Standardsortering Sortera efter mest sålda Sortera efter högsta betyg Sortera efter nyhet Sortera efter lägsta pris Sortera efter högsta pris Lägg till i … Men jag måste sticka och tänka ett tag till för att veta vad som är vad: Vad som beror på garnkvalitet/garnsort och vad som beror på Z-tvinning. Jag bara stickar på i tvåändstickning, jag bara måste sticka:) Nu har jag tagit fram Z-tvinnat garn som jag har köpt hos Sanna och lagt upp maskor för vantar. Och det är en helt annan upplevelse än de vantar jag tvåändsstickat tidigare (med s-tvinnat garn i antingen alpacka- eller merinoull). Handtvätt.Garnet passar bra till tex. av Nanna ... Liksom, vad är poängen? De grå och det vita garnet är Z-tvinnat. Denna Blogg kommer enbart att handla om min stickning och tvåändestickning, virkning ja mitt handarbete vilket jag älskar så mycket att göra nu är det mest tvåändastickningen som gäller så njut av din resa på min sida Ha en bra dag Kram Här kan du läsa om våra får, våra produkter och vad som är aktuellt. Jag är frälst, jag är kär!!!!! Z-tvinnat för att ge rätt snodd och täthet i två-ändsstickning. Av ullen spinner vi vackert tvåtrådigt s-spunnet, z-tvinnat ullgarn. Vilket garn man tycker om är en smaksak, jag stickar mycket i Wålstets, som är betydligt dyrare än Kampes, men det har jag inte möjlighet att sälja. Tvåtrådigt Z-tvinnat ... En härva är på ca 100 gram med en löplängd på ca 300 meter och det räcker till ett par damvantar av standardmodell. tvÅ trÅdigt ullgarn.100 gram/hÄrva tvåändsstickning, För att passa bra till tvåändsstickning bör det alltså vara extra tvinnat. 2-trådigt Z - tvinnat ullgarn.Härva om 100 gram = ca 300 meter.stickor nr. ...i tvåändsstickning! Z-tvinnat garn tvinnar upp sig under stickningens gång i stället. ... Deniertalet är det antal meter, som 1 gram garn väger. Hem Om mig Aktuella kurser och utställningar Broderikaféet Länktips Natur grå. Vi har även lammullsgarn som är s-spunnet. Om jag hade sluppit ligga sjuk i förkylning och hosta hela veckan hade jag nog förberett mig lite mer och beställt z-tvinnat garn i någon härlig färg från Krokmaskan. Du behöver Z-tvinnat garn i två kontrasterande färger och ett spel (5 stycken) strumpstickor 2½ (eller rundsticka för magic loop). När man tvåändsstickar använder man vanligen ett 2‑trådigt garn som är Z-tvinnat, dvs tvinnat tvärt om mot det S‑tvinnade garn vi vanligen använder när vi stickar. Dubbelt garn: Hindra att det snurrar ihop sig? Enligt min mening finns det bara ett spinneri som idag spinner högklassigt Z-tvinnat garn som uppfyller kraven jag beskrev i detta inlägg. Ett fåtal inlägg har det blivit efter det dock. Om det ligger för lite tvinning på garnet kan det hända att det tvinnar upp sig helt och det känns obehagligt. Mamma fyllde ju 60 som ni vet och hennes present från mig och älsk var att gå en kurs i tvåändsstickning och det har vi gjort i helgen (fast hon visst inget om vad vi skulle på förrän vi var framme). Utöver ett tygs vävkonstruktion så är även dess garn och tvinning av stor betydelse för dess upplevda kvalitet, komfort och känsla. ... z-tvinnat ullgarn. Lingarn 16/1 och ... och tvinnat med sex likadana trådar av grovlek 12/1. Det här är ett alldeles ordinärt tvåtrådigt från Kampes, i den snyggaste röda färgen nr 231. Garnet passar speciellt bra till tvåändsstickning men kan självklart användas i all stickning. Garn och bok till tvåändsstickning ... De grå och det vita garnet är Z-tvinnat. Kurser. 2,5 - 4 Färg. Nu måste jag börja läsa boken och planera vad jag ska sticka för något :-). ... Z-tvinnat garn. Det som händer när man stickar tvåändstickning är att … Det garn jag tar med kommer från Kampes ullspinneri, det är ett prisvärt z-tvinnat garn. ... vad är det?? När jag ville fira min auktorisation med lite garn … Vissa länkar till mönstren i denna blogg är inaktuella då de länkar till en blogg som kanske flyttat eller tagits bort av bloggaren.