Du skriver "Bibeln säger inget om onani. Lita på hellre på Gud än din egen bedömning. Det första som sägs, i bibelns första kapitel, är att man och kvinna är jämlika! Din fråga är mycket aktuell och det är helt säkert många som kommer att ställa den de närmaste åren: riksdagen godkände nyligen könsneutrala äktenskap och kyrkan blir tvungen att ta ställning till den lagen. Varför är Katolska kyrkan mot abort? Århundraden av kristen undervisning har påverkat människors tänkande om vad … Får man inte använda preventivmedel ens om det kan stoppa hiv/aids? Hon är född i Tyskland i Heidelberg i Baden den 23/12 1943. Jag läste med förvåning din första insändare angående vad Bibeln och Gud säger om homosexualitet och jag vill gärna ge min åsikt. Det kom ett långt brev om onani. Detta håller alla riktningar med om, men alla är inte överens om att äktenskapet är ett sakrament (något … Svar: Människan fick i uppdrag av Gud att "Var fruktsamma och föröka er" (1 Mos 1:28). Vad säger Bibeln om att vara en kristen mamma? Vad säger Bibeln om preventivmedel och bör kristna använda preventivmedel? Jag har ingen aning om vad som kommer hända med dig, men jag kan åtminstone tala om för dig att Gud älskar dig, har känt dig sen redan före du formades i livmodern, och att du genom Jesus kan återförenas i gemenskap … Sök svar på fler frågor: Här kan du söka i mer än 1000 artiklar med svar på flera tusen frågor om bibeln, kristendom, teologi, kyrkans historia etc. Vad detta beror på finns det bara teorier om, men det skulle kunna ha med att Jesus aldrig gifte sig (enligt Bibeln) att göra. Och vad säger Bibeln (inte människor) om de frågor som feminismen kämpar för. Sen hade vi somnat om. Båda är skapade till Guds avbild och kallas att råda över skapelsen. Skriv din fråga i en kort mening eller ange ett eller flera relevanta sökord i rutan här nedan. Även om det varierar från församling och individ så är det relativt jämställt mellan könen, åtminstone i jämförelse med de övriga världsreligionerna. Jag behövde kissa men toalettdörren var fortfarande låst. Denna uppfattning tros kunna komma från citatet ”Vad Gud har fogat samma får människor alltså inte skilja åt.” ur Bibeln. Han vet vad som krävdes för att kunna hålla ut intill slutet - och han vet att det finns gränser för vad en människa klarar av. Fråga: Vad säger Bibeln om preventivmedel och bör kristna använda preventivmedel? De första sk feministerna kämpade under början och mitten av 1800-talet för att kvinnor skulle få de rättigheter som vi idag tycker att är helt självklara. Katolska kyrkan lär att alla handlingar som syftar till att förhindra fortplantning ”är helt och hållet onda”. Vad bibeln lär om Guds frälsningsplan för mänskligheten ... frälsare och då blir det fred på jorden i tusen år. Vad säger Bibeln om kvinnan? Majoriteten av dessa regler har gemensamt att de riktar sig till den enskilde kristne, det … Kapitel 2 Vi vaknade tidigt morgonen efter till och med tidigare än barnen, de hade vaknat en gång på natten och fått mat. Musiken från vardagsrummet hördes ända ut i korridoren så jag stod kvar och väntade. Bibeln säger i Jakobsbrevet 1:5 Om någon av er brister i vishet skall han be till Gud, som ger åt alla utan förbehåll eller förebråelser, och han skall få vad han ber om. I Bibeln finns många regler för hur man bör leva som kristen, vad man får göra och vad man inte får göra. En del riktigt extrema anser ju att det är fel att t.o.m. Det finns ett antal ställen i den hebreiska Bibeln där dödsstraffet nämns. Är det en synd/förbjudet eller är det tillåtet? använda preventivmedel då sex är till för att avla barn (även om jag misstänker att även dessa människor fortsätter ha … Vad säger bibeln om det? I serien Vad säger vetenskapen? Vad säger Bibeln om preventivmedel och bör kristna använda preventivmedel? 2007-04-06: Om att väcka begär (Anonym (samarts@iname.com)) > Hej. Bibeln säger att Var och en som vänder sig till Herren och ber honom om det skall bli frälst (Romarbrevet 10:13) Lägg märke till att detta löfte är för “alla”. Kristendomen är den av världsreligionerna som anpassar sig mest efter samhället. Menstruation, eller vardagligt mens, är den månatliga fas på omkring 3–7 dagar i menstruationscykeln som innebär blödningar från livmoderslemhinnan hos fertila kvinnor.Blödningens mängd och varaktighet kan variera från en … Det finns många olika inställningar till homosexualitet inom de protestantiska kyrkorna, från ett klart fördömande som synd till ett fullständigt accepterande av både … Hur hon firar den har jag ingen aning om. Är det moraliskt fel att använda preventivmedel? 18. Vad säger Bibeln om kristna fäder? Ingen av oss har själva bestämt var gränsen går för vad vi förmår, och det säger ingenting om "kvaliteten" på vår tro. Vad detta säger om det universella läroämbetet är naturligtvis vanskligt att uttala sig om, men det styrker i alla fall nämnda slutsats att inte ens Paulus VI:s samtida biskopskolleger var överens på denna punkt. Sedan mitt förra inlägg om Jesu födelse har jag tänkt lite. Kanske kan det också ha att göra med att kärleken till Gud … 16. Vad säger vår Kyrka om homosexualitet? får du svaret på frågor som berör ditt liv och vårt samhälle. Att bryta mot shabbatlagarna, att svära mot sina föräldrar, att dyrka avgudar eller för en kvinna att bryta äktenskapet är bara några exempel. Du skriver om Sodom och Gomorra och den stora synd som fanns där, dvs våld och ondska. Vad säger Bibeln? … Kärlek är ett spektrum av känslor och attityder som präglas av ömhet, tillgivenhet, samhörighet och villighet till uppoffring. Vad säger Katolska kyrkan om Kärleken kan vara riktad mot abstrakta ting som konst eller en nation, mot mer allmänna konkreta ting som naturen eller en sportklubb eller till mer specifika konkreta objekt som ens hem, ens husdjur eller en nära … Han ses ju som den ultimata förebilden. Ditt svar kan mycket väl bero på din religiösa övertygelse. Om honom säger den syrisk ortodoxa kyrkans konstitution följande: ”[…] The Patriarch is the Supreme Head of the Syrian Orthodox Church of Antioch, the defender of its faith, doctrine, and apostolic traditions. VAD tycker du? Jessica Högnabba svarar: Hejsan Madde! Här kan du söka i mer än 1000 artiklar med svar på flera tusen frågor om bibeln, kristendom, teologi, kyrkans historia etc. Om inte annat visar det hur mycket tid man får över för annat om man inte onanerar alls. Vad tycker den protestantiska kyrkan om homosexualitet? Idag har hennes majestät drottning Silvia namnsdag. Skriv din fråga i en kort mening eller ange ett eller flera relevanta sökord i rutan här nedan. Bibeln är helt klar på hur Gud har tänkt att ett parförhållande ska fungera - nämligen mellan man och kvinna. 17. Det går nog inte att svara generellt på hur kristna ställer sig till abort. Djävulen är en liten parantes i människosläktets historia. Är det fel av gifta par att använda preventivmedel? Sveriges lagar och vårt rättväsende bygger mycket på Bibeln och kristna värderingar som alla människors lika värde, rättvisa, att vi ska ta hand om svaga och utsatta, m.m. Tagged With: Sex & samlevnad Bibeln nämner aldrig uttryckligen abort. Men om en abort görs i detta stadie av rädsla för att inte kunna uppfostra barnet, om man är rädd för att inte kunna bära kostnaderna för att försörja och utbilda barnet, i fruktan för framtiden eller för att ett par känner att de har tillräckligt med barn – då är det inte tillåtet. Och i dessa tider då delar av världen tycks ha blivit helt galen känner jag att jag behöver gå loss lite kring vad Bibeln egentligen säger på syndafronten.