Jag håller med Alice och Robin som skrivit så bra och utförliga inlägg här ovan. 3) Skulle Kustbevakningen eller polisen vägra, uppstår misstanke. – Det ska vara så i en rättstat, att jag ska veta att jag har min anställning oavsett hur jag dömer. Alla är lika inför lagen, alla har rätt till skydd mot diskriminering och alla har samma rätt till hjälp från sitt lands domstolar. Eller snarare är det väl som så att lagen tolkas olika beroende på vem/vilka som är föremål för bedömning kanske. För Renault ser det inte lika mörkt ut då ett samarbete med Nissan har möjliggjort växande försäljning utanför Europa. I dokumentärserien Domstolen - friad eller fälld? Alla har rätt till samma bemötande och villkor. ... Man kan verkligen fundera över hur lika inför lagen vi är? Emma Wihlborgs föräldrar driver en process för att få dela askan efter sin dotter. Fängelserna skulle stå tomma… eller så är det så att inte alla är lika inför lagen? Säg att kungen skulle bli misstänkt för skattefiffel, eller något liknande och han skulle säga: "nu vänder vi … Män och kvinnor i Sverige är inte lika inför pliktlagen. Vi är många som inte längre vill gå med på att Sverige behandlar människor så här. Är verkligen alla lika inför lagen? Det känns naivt av moderaterna att tro att vi alla är lika inför lagen. Lika inför lagen? Titel Vi är alla lika inför lagen – en studie om hur elever och lärare uppfattar likabehandling i skolan Title We are all equal before the law - A study on how students and teachers perceive equal treatment in schools Författare Zandra Johansson och … En indelning som de facto ständigt är lika aktuell, men som är väldigt illa omtyckt är att den som har råd skall få använda sina pengar till att hamna i en bättre kategori. Rätten att röra sig fritt. Det är lika självklart som att vissa kompetenser utvecklas bäst på en arbetsplats och att … får vi för första gången någonsin följa med bakom de stängda dörrarna i en svensk domstol. Och vad gäller det där om att ”förhuden har stor inverkan på den manliga sexualiteten” så är det mest en populär myt bland människor utan erfarenhet. Om vi säger att alla har lika värde, så betyder det att alla är utbytbara mot varandra, vilket är ett annat sätt att markera att vi alla är värdelösa. får vi för första gången någonsin följa med bakom de stängda dörrarna i en svensk domstol. Det är mycket tråkigt att många av våra riksdagsmän har så liten respekt för våra lagar. ... och att vi alla är lika inför lagen. Principen innebär att alla är lika inför lagen, och att lika fall skall behandlas lika. I dokumentärserien Domstolen - friad eller fälld? By admin, 7 februari, 2014. Liknar när en svart man dömdes i 50-talets USA av en helvit jury. Inget orättvist frihetsberövande. Ibland blir jag bara så trött på vissa av nutidens mantra, så som "Alla människor är lika mycket värda". Fick behålla jobbet. Rätten till rättegång. ... De är fortfarande lika värda inför lagen och till ochbmed om de hamnar i fängelse så har de en röst på valdagen. Det är bara när vi vet att människor är olika värda som begreppet värde överhuvudtaget är meningsfullt. När vi pratar om allas likhet inför lagen menar vi oftast inte bara den juridiska lagen. Man kan verkligen fundera över hur lika inför lagen vi är? Allt utom detaljer (och bitvis ordval) är … Den som anklagar någon för ett hemskt brott får samhällets fulla stöd och den som blir anklagad är helt utlämnad till myndigheternas välvilja. Likheten inför lagen har alltså också att göra med vilka olika juridiska indelningar av folk vi är beredda att acceptera. Alla är lika inför lagen, alla har rätt till skydd mot diskriminering och alla har samma rätt till hjälp från sitt lands domstolar. Vi skall alla vara lika inför lagen och ingen av oss har en särställning som innebär att vi är exkluderade från möjligheten att bli kontrollerade, och det är jag stolt över. Är alla lika inför lagen? Syftet är att garantera domarnas självständighet och oberoende. Då står vi lika inför lagen, och den principen är jag övertygad jag att vi alla ställer oss bakom. Landshövding Maggi Mikaelsson dömdes för mutbrott när hon bjöds på älgjakt och middag. Det innebär inte att organisationer som NMR alltid måste ges rätt att demonstrera. Men verkligheten är något helt annat. Vi delar kakan i lika delar. Men när har vi lika värde då och när har vi inte lika värde? Vi är alla lika inför lagen. KOLUMNISTER 11 november 2013 17:46 Justitiekansler Anna Skarhed tycks ha en elastisk inställning till tanken att friade personer ska betraktas som oskyldiga. Inför lagen är vi alla lika! Jag är övertygad om att ingen av myndigheterna skulle backa i en sådan situation. Så står det i artiklarna sju och åtta … Vi skall alla vara lika inför lagen. – Jag ville tro att vi alla var lika inför lagen men har nu förstått att det bara är upp till en viss nivå, säger Simon Häggström till Dagens Juridik. Det blev istället 2 000 i böter för chefsåklagaren och han är nu som då kvar i jobbet som chefsåklagare. Malmö 7 juli 2012 01:30 ”Vi är inte lika inför lagen” Askdelning är möjligt i Sverige – men bara för buddister och hinduer. Jag kan ha synpunkter på den prioriteringen idag av fler skäl. Så även när en av dem hatad SD-politiker – vars dom kommer att påverka svensk politik -står inför rätta, är nämndemännen helt befriade från inflytande av sina egna åsikter…. Åtminstone teoreiskt sett, men verkligheten är ju oftast en annan. Många av våra lagar är ramlagar, de beskriver en lägsta nivå, och är öppna för tolkning. Alla är vi lika inför lagen är ett annat talesätt som klingar så vackert. Dina mänskliga rättigheter är skyddade av lagen. Vi är alla oskyldiga tills vi befunnits skyldiga. Rätten att söka en trygg plats att bo. Ja ibland kan man verkligen fråga sig om alla är lika inför lagen. Den som anklagar någon för ett hemskt brott får samhällets fulla stöd och den som blir anklagad är helt utlämnad till … – Vi är en av de sista yrkesgrupperna som har fullmakt. Men sedan fick han erfara att så fungerar inte systemet i övrigt. 69; ... – Det går inte att utesluta att det hör förekommer och det är något som vi måste jobba mot, säger han. Man får inte göra skillnad på människor heter det och inte heller slå utsatta grupper mot varandra. adv. Likhetsprincipen är ett begrepp inom juridiken. Hmmm. Det innebär att jag bara kan bli uppsagd om jag missköter mig, och inte av arbetsbrist. Det är inte löjligt att vid misstanke utföra kontroll på poliser, åklagare eller domare mm. Det är väl ingen som tror det - på riktigt? ... Vi lever dessbättre inte i ett land där människor blir inlåsta på vilka grunder som helst. – Det är en trygghet att förhålla sig till det, säger han. Fallen Mikaelsson och Bildt. De flesta av oss tar det som en självklarhet, ändå menar vi det inte när dessa rättigheter prövas mot verkligheten. Detta konstaterar den avgående generaldirektören för Pliktverket, Björn Körlof . Det som står om islam är rent sakfel. Efter ärendet kring Silviahemmet har MN kontaktats av flera kommuninvånare som frågat sig om alla är lika inför lagen. Rätten till privatliv. Linköpings universitet Lärarprogrammet Zandra Johansson & Mattias Åkesson Vi är alla lika inför lagen – en studie om hur elever och lärare uppfattar Alla är vi lika inför lagen. Han har otaliga exempel på andra som fått böter på tiotusentals kronor och som har förlorat jobbet för motsvarande brott. Studien som fokuserar på hur lika vi i Sverige faktiskt är inför lagen är i det stora väldigt bra, trots dess nio år på nacken. Alla är inte lika inför lagen. Är verkligen alla lika inför lagen? ”Vi är inte lika inför lagen” Askdelning är möjligt i Sverige – men bara för buddister och hinduer.