Deras pappa spelar mest kort i fartygets salong så de får klara sig på egen hand. Jag tycker att det är sjukt jobbigt. Ofelia och Philémon är på väg hem till Sverige för att fira jul hos sin mormor. [1] Serien utspelade sig på ett fartyg där två barn, Ofelia och Philémon, blev krympta och tillfångatagna av ett gäng råttor som bodde bland rören i maskinrummet. Dieselråttor och sjömansmöss var SVT:s julkalender 2002. Jag tycker att det är sjukt jobbigt. Asså jag klarar inte av när folk bara pratar om "mig". Idag har jag varit i skolan & haft samtal med Massa människor. Vi pratade om skolan och lite annat. Asså jag klarar inte av när folk bara pratar om "mig". När pappan upptäcker att några råttor ätit på pengarna som låg i ett skrin i deras hytt, blir barnen lovade en slant för varje råttsvans de kan ta. Asså jag klarar inte av när folk bara pratar om "mig". De blev förvandlade av toalettdykaren Lucky Closett och under nästan hela kalendern var deras mål att bli stora igen. Vi pratade om skolan och lite annat. Vi pratade om skolan och lite annat.