Förstod det som att de har rätt att göra så då den nuvarande anställningen är en del av en utbildning och när jag nu förklarat att jag ej kommer vara kvar, har de rätt att tvinga ner mig på en tjänst med lägre lön. Inom ramen för medarbetarens anställningsavtal och som ett utflöde av arbetsgivaren arbetsledningsrätt har arbetsgivaren möjlighet att placera ”rätt person på rätt plats”. Om du har rätt att få veta dina kollegors lön eller inte beror på var du arbetar. Jag har lyssnat på arbetsgivarna som vill ha ett mycket enklare system och därför ändrat reglerna. Svar: Du har ställt en fråga om en förändrad lönemodell där du kan få ta en större risk genom att den fasta lönedelen reduceras. Uppgifter om lön räknas som offentlig handling hos vissa arbetsgivare, liksom hemadresser och telefonnummer. Arbetsgivarens rätt att leda arbetet kallas arbetsledningsrätten. Hur ska jag agera? Arbetsgivaren får inte sänka din lön, även om du blir omplacerad till andra arbetsuppgifter under uppsägningstiden. Till saken hör att han, bland annat p g a högre ålder, har högst lön i gruppen samtidigt som hans arbetsuppgifter är de minst kvalificerade. Skulle till exempel den anställde ha varit grovt misskötsam eller flera tidigare omplaceringsförsök har misslyckats, faller därför omplaceringsskyldigheten bort. Har jag rätt att behålla min lön eller har arbetsgivaren rätt att sänka lönen? Arbetsdomstolen började med att utreda om den anställde varit skyldig att arbeta övertid utifrån gällande kollektivavtal. Har företaget rätt att sänka min fasta lön med 30 procent? Vi får också en hel del tips på hur man förbereder sig på bästa sätt inför lönesamtalet. När det kommer till uppsägningar av personliga skäl har arbetsgivaren en långtgående lojalitetsplikt. Har företaget rätt att placera en på vilken tjänst som helst, likvärdig tjänst har jag hört nämnas? Vi använder så kallade kakor på vår webbplats. Rättsprincip som slogs fast av Arbetsdomstolen i AD 1978 nr 89 med innebörden att en särskilt ingripande omplacering p.g.a. När du använder vår webb accepterar du också att information om ditt besök lagras i din webbläsare. Är arbetsgivarens fordran sådan att rätt till kvittning föreligger enligt 3 § och vill arbetsgivaren kvitta mot belopp som han ålagts att innehålla genom beslut om utmätning av lön för en fordran som inte har företrädesrätt enligt 7 kap. 3 Glavå s. 66 samt Rönnmar s. 368. Permittering är tillåtet t.ex. förankra hos arbetsgivaren att det finns behov av din utbildning i verksamheten, innan du går kursen/utbildningen, så att du får skriftligt på att din lön kommer regleras efter avslutad utbildning. ... 3.3.4 Lön och andra förmåner 24 ... rätt att omplacera sina anställda. Har de rätt att sänka min lön? Jo, jag tycker att arbetsgivarna har haft rätt i sin kritik på denna punkt. Hej Jag jobbade som undersköterska och hade 115kr i timme, och nu har jag sökt till barnskötare tjänst och är förskollärare student på distans, min fråga har den nya arbetsgivare rätt att sänka min timlön, alltså att det blir mindre än 115kr i timme. Svar: Om du är anställd och omfattas av det kommunala kollektivavtalet AB- Allmänna Bestämmelser finns där en förändring som gäller sedan 2010-04-01. Arbetsgivaren får dock inte lura eller tvinga arbetstagaren att ingå ett avtal. Har en låg serviceledare lön pga att det vet att jag inte ville vara kvar så har 25.500kr. Arbetsgivaren får inte flytta dig till annan ort under uppsägningstiden om det minskar dina förutsättningar för att söka annat arbete (LAS 14 §). Om du/ni inte accepterar att gå ner i lön, men arbetsgivaren trots detta hävdar att han har rätt att sänka lönen, uppstår samma situation som i din första fråga. ... arbetsgivaren kan inte sänka din lön mot din vilja. Bastubadarprincipen utgör en arbetsrättslig grundsats och är även en dold kollektivavtalsklausul . Rätten för arbetsgivaren att självständigt besluta om en omplacering är dock inte helt obegränsad. De anställda ska givetvis inte behöva betala tillbaka någon lön, säger Peder Eliasson. Jag har tidigare uttalat att de till följd av avtalsbrottet från arbetsgivarens sida kan komma att behöva betala tillbaka den överskjutande lönen. Vi pratar lönekriterier och på vilka grunder lönen sätts. Kvittningsrätt enligt kollektivavtal. Vad gör du om du inte är nöjd med din löneutveckling? Har de rätt att sänka min lön? Har arbetsgivaren rätt att omplacera? Ett avtal som gällde alla som jobbade på samma bygge. Det var fel av mig och för det ber jag om ursäkt. Innan jul kallade vår arbetsgivare oss på ett informationsmöte orsaken var att det inte går så bra för företaget,på mötet ville arbetsgivare sänka vår lön med 20 procent. Kollektivavtalen säger att parterna lokalt, ... Får jag rätt lön och rätt ... Kan arbetsgivaren sänka lönen? Det är också viktigt att du vet att din arbetsgivares förhandlingsskyldighet är mot facket, inte mot dig som individ. Om du vill ta del av en allmän handling behöver … Har de rätt att sänka lönen? Kollektivavtalen säger att parterna lokalt, antingen din klubb eller ombudsman i din region och din arbetsgivare, ska träffa överenskommelse om de arbetstider som ska gälla på din arbetsplats. Du behåller din lön och andra anställningsförmåner. Permittering betyder att arbete och löneutbetalning avbryts tillfälligt genom arbetsgivarens beslut. Den rätten förutsätter också att arbetstagaren uppfyller sin skyldighet att utföra arbetet. arbetsgivarens möjligheter att omplacera anställda på ett mer genomgripande sätt. När det gäller uppsägning på grund av personliga förhållanden, måste arbetsgivarens skyldighet att omplacera dessutom framstå som skälig. Som chef omfattas du av både rätten, plikterna och skyldigheterna. Arbetsgivarens förhandlingsskyldighet skiljer sig beroende på om du är medlem i Unionen eller inte och om din arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Det innebär att en arbetstagare med en ”dålig” överenskommelse om lön är bunden av den och har svårt att till exempel få en domstol att pröva om lönen är för låg. Om handlingen är en offentlig uppgift ska den lämnas ut genast eller så snart som möjligt. Det är viktigt att ett lönebesked är så väl utformat att det inte råder någon tvekan om att arbetstagaren kan läsa ut att rätt belopp har utbetalats. Ja, helt allmänt kan sägas att hur avtalsvillkoren, typ löner med mera, ska se ut är helt och fullt en förhandlingsfråga mellan parterna. då arbetsgivaren skulle ha rätt att … Kan företaget sänka min lön på grund avveckling av säljavdelningen, (erbjuds t ex ett jobb som handläggare för kundservice)? Svar: Arbetsgivare är skyldiga att göra omplaceringsutredningar. Övertid Huvudregeln är att den anställde har rätt till ersättning för övertidsarbete. För att arbetsgivaren ensidigt ska kunna sänka din lön så måste denne i princip först säga upp dig och sedan återanställa dig med en lägre lön. 2 Glavå s. 66, 67 och 69. Domstolen konstaterade att arbetsgivarens bedömning av behovet av övertidsarbete var grundad på sakliga skäl som var hänförliga till verksamheten och att … Arbetsdomstolen fann att den nya arbetsgivarens löneöverenskommelser med de enskilda arbetstagarna stred mot kollektivavtalet och därigenom var … Om du har rätt att få veta dina kollegors lön eller inte beror på var du arbetar. sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen. anställningsskyddslagen under en uppsägningstid haft rätt att få behålla sin lön.