Allra bäst trivs randgräset i fuktig jord och det är också under såna omständigheter som den sprider sig som mest. På Kerstin Engstrands balkong finns flera sorters Hosta (som också kallas funkia på svenska), som finns med många vackra bladformer och mestadels blå eller vita blommor. Krukväxter trivs nämligen olika bra vid olika ljusinfall och temperaturer. Den blommar flitigt och gör det redan så tidigt som från Februari månad. Några stenpartiväxter som trivs i gassande sol. ... Hur man sår dom, hur höga dom blir, var dom trivs...ja allt man kan fundera över. Placera blomman mycket ljust men skugga den från direkt sol under sommaren. När rankorna har börjat växa är de snygga i en hög kruka. Ligger i österläge och gränsar till grusplan. Den planterades som -03 tillsammans med en Opuntia och överlevde granfällning mm! Trivs i sol eller halvsol. Fönster åt öster I österfönster får krukväxterna både morgon- och förmiddagssol, vilket gör att många både gröna och blommande krukväxter trivs bra där. Det finns många olika växter som trivs i halvskugga och österläge. Hantverkarna är en av yrkesgrupperna som trivs bäst på jobbet! Min Yucca filamentosa blommade första gången 2007! Tre växter som passar fint ihop och har samma krav på ljus och vatten. Ofta kan det också vara ganska torrt i marken eftersom remsan med dränerande material gör sitt jobb och forslar bort överskottsvatten. En ros för övrigt som trivs i halvskugga är Queen Elisabeth, en rosa vacker rabattros. Vad ska jag ha för blommor i som tål så mycket sol? Du kan givetvis även ha småfruktiga sorter som kalamondin och kumquat utomhus men de gillar mer värme än vad en vanlig svensk sommar vanligtvis brukar kunna erbjuda. En gammaldags trädgårdsväxt med blommor i stora flockar. Man för bara se upp med alltför kraftiga temperatursvängningar … Placera ljust eller halvskuggigt, men undvik direkt solljus. En riktig "ungkarlsväxt" är denna lättskötta planta med blanka fina blad. Man för bara se upp med alltför kraftiga temperatursvängningar när morgonsolen gassar efter en kall natt. Den blåblommiga växten är Lithodora och framför den en Penstemon. Trivs bra i lerjord uppblandad med kompostjord eller planteringsjord. Den trivs bäst om den får stå soligt och varmt. Klätterväxter som trivs i österläge I stort sett alla klängväxter trivs vid österväggar. ‘Magnus’ trivs i de flesta jordar, men det är viktigt att de är väl dränerade. Buskar och träd är som möbler i ett hus medan perenner, sommarblommor och krukor är mer som pyntet. ( Afrikas blå lilja Agapanthus praecox) I många trädgårdar och balkonger odlas Afrikas blå lilja som ett elegant blickfång. Min Yucca filamentosa blommade första gången 2007! Vatten kan ju vara bra då och då – men det här är växterna du som helt och hållet saknar gröna fingrar faktiskt klarar att ta hand om. Hur mycket som är vitt respektive grönt varierar så det kan vara idé att titta på plantan ordentligt innan man köper den. Maria . Borstnejlika räknas som kortlivad, men frösår sig gärna och blir då en permanent växt i … Det som jag skriver om här är från mina erfarenheter och som jag läst mig till. Magnifik. ( jag tar bort blommorna och gödslar inte för jag vill ha det platt här, annars blir de högre) Jag tycker absolut att du ska ha en pion, de är så vackra, tänk då på att den ska planteras grunt, knölarna ska vara ca 5 cm under jord för att den ska blomma. Som jag nämnt tidigare har jag gott om plats på min stora naturtomt och har många torra och skuggiga lägen, såväl som fuktiga och skuggiga. Hej Sylvia Vi flyttade nyligen till en lägenhet med balkong i söderläge, dvs. Ännu en lättskött klätterväxt som inte alls trivs i fullt solljus. Garderobsblomma. Ingen rabatt, jag är inte riktigt typen som rensar ogräs... Det är österläge i förhållande till väggen. sol hela dagen från lunchtid. Låt jorden torka ut mellan vattningarna. Även pelargoner, som ursprungligen är en ökenväxt, trivs i söderläge. Hej! Undrar du något som handlar om blommor så hoppas jag att du hittar svaret här! - Primula, penséer och violer går bra. Sibirisk pion är snabbväxande, lättodlad och mycket vacker på försommaren när den kan vara översållad med blommor, som dock tyvärr vissnar relativt fort. Under varje hyllplan har jag två lysrör. Några stenpartiväxter som trivs i gassande sol. Bra växter för slänt och sluttning Rhododendron, iris, allium, liljor, vårlök, backtimjan, låga nejlikor, bambu, klematis, jordgubbar, lavendel, nävor, sedumväxter (gärna färdiga mattor). Fråga: Har vid sommarhuset i Skåne en rabatt som ligger i österläge men skuggas ganska mycket under dagen av höga träd i omgivningen. Ju svalare läge desto längre håller blomningen. Annars har busken grönt bladverk och får fina stammar som är bleka. Magnifik. Hortensian trivs bäst i ett fönster eller uterum i norr- eller österläge. De som trivs allra bäst är olika former av storfruktiga citrus som citron och apelsin. Det finns faktiskt flera växter som trivs bra i mörk miljö och inte alls behöver solljus. Rödbladig smällspirea Diablo - mörkröda blad och vita blommor. Många vill ha maximal grönska, frodiga blommor, väldoft och kanske något man kan äta – samtidigt som man inte vill lägga ner särskilt mycket arbete och möda. Buskar skapar stil och stämning, kan sätta ett färgtema och kan användas som rumsavdelare. Den gillar inte alls stark direkt sommarsol, men växer snabbare ju mer ljus den får. När jag förodlar mina blommor så brukar jag ha mina sådder i min såhylla. Perfekt för de mörka månaderna på året! Blommor som är överlevare uppskattar jag verkligen. Det är denna sidan av huset som … Jag har flera klotrobinior i torrt söderläge och som trivs mycket bra. Sibirisk pion är snabbväxande, lättodlad och mycket vacker på försommaren när den kan vara översållad med blommor, som dock tyvärr vissnar relativt fort. De flesta sommarblommor vill ha mer sol än vad som finns på en norrbalkong, men man behöver för den skull inte vara utan blommor. Trivs bra i lerjord uppblandad med kompostjord eller planteringsjord. Först ut, Streptocarpus eller Kornettblomma som den också kallas, som är en väldigt lättskött krukväxt som trivs bäst i österläge. Täck gärna med markväv för att slippa ogräs som exempelvis kirskål/kers som trivs i slänter. Du kan givetvis även ha småfruktiga sorter som kalamondin och kumquat utomhus men de gillar mer värme än vad en vanlig svensk sommar vanligtvis brukar kunna erbjuda. Jag har allt annat än gröna fingrar nämligen, men jag älskar blommor, tycker det är så vackert och vill gärna ha fint ute på balkongen! Får violetta blommor. Det är mycket som ska stämma in när vi väljer växter att inreda balkongen med. Daveo i Hantverkare Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. / Österläge. Den planterades som -03 tillsammans med en Opuntia och överlevde granfällning mm! Får ett moln av rosa blommor (doftar ej) i Maj,Juni. Så, listiga tips mottages tacksamt från er som kan :) Livet är ljuvligt. Vi har en slänt vid vårt nya hus. Arten trivs i de flesta typer av jordar. I en gjutjärns kruka har jag planterat lavendel, något som jag alltid önskat mig =) Har även en låda som ska hänga på balkongkanten. ... Det är blommor som jag har i min trädgård. Även den husfärgen är lätt att matcha med många blomfärger. Skulle helst vilja plantera rosor men det går väl inte så bra där i skuggan? Svara Radera. Kom till Plantagen, vi har allt för din balkong till riktigt låga priser. Svärmorstungan tål, och utvecklas väl, i skugga eller mörker – men vackrast färg på bladen får den på ljusa platser.