Se bilden nedan. Akterspegelns träkärna har tagits bort och tanken har varit att i samma veva ändra akterspegeln från kort till lång rigg. Man mäter akterspegeln från toppen av motorfästet (där man hänger motorn) till botten på båten. Motorn måste matcha höjden på akterspegeln för att båten ska drivas optimalt. ... byggt om en lång rigg till kort. Med denna bok vill vi delge dig en stor del av våra erfarenheter gällande mast, bom och tillhörande utrustning, kort sagt, din rigg. Lång rigg. I stort sett alla båtar står beskrivna om man googlar dem, så att ta reda på om en båt har lång eller kort rigg har aldrig varit ett problem när jag kollat runt. 12.3 Att reva från inrullat läge 38 ... 1 st lång kopplingsfjäder till varje 2400 mm och 2000 mm profil. Lätt, snål och miljövänlig. Komplett med sidomonterat reglage och instrument. - tis 22 maj 2012, 11:21 #175782 Jag är 1,89 lång och använder kort rigg för jag ogillar lång rigg i eftersatta röjningar, jag gör rätt så höga stubbar så man ser dom. Sälja/köpa/byta Fiske prylar has ... Båten är jag osäker på modell men är 410 lång, ... Motorn är en Yamaha 20 hk från 80 talet med kort rigg. Just nu till fördelaktiga specialpriser. Stefan Bergman skriver: mars 26, 2008 kl. I bra skick. Just nu till fördelaktiga specialpriser. Också e det en lång rigg lr en kort rigg som gäller till classik 300. ... rådet jag fick från Tohatsu verkstan var att byta in min mot en långrigg. Kort rigg (S) innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är ca 15 tum (38 cm) hög räknat från toppen av motorfästet till botten på båten. Kort rigg (S) innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är ca 15 tum (38 cm) hög räknat från toppen av motorfästet till botten på båten. ... Passa på att byta upp Dig till en ny, modern, utombordare från Suzuki. ... allt från ris till grövre ... Vi har ganska många kunder som väljer att byta till sig den, ... Undrar hur mycket som skiljer mellan kort och lång rigg? Lätt, snål och miljövänlig. Parsun 15hk 4-takts utombordare Parsuns 15hk motor finns med antingen kort (S) eller lång (L) rigg. Eller måste man byta motor bara. en förutsättning för att handläggningstiden för mätbrev ska bli tillräckligt kort och för att ... rigg och segel. Lång rigg (L) innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är ca 20 tum (51 cm) hög. Men för gräsröjning är lång rigglängd att föredra, alltså kort rigglängd för dig måste funka bra, då det gör det för mig. Ni pratar om kort/lång rigg på motorn. 2:16 e m ... Har precis skaffat Ocean line 3,48 m från öb. ... Jag åkte då tillbaka till Rusta och kunde byta ut den utan problem. ... Kort rigg, fyrtakt. Jag har nu en 4 hp murcery kortrigg från 07 som jag lånat f…. Se bilden nedan. Komplett med sidomonterat reglage och instrument. Vad är skillnaden mellan lång eller kort rigg? Mitt tips är nog att leta upp en kortriggad istället. Blev för övrigt väldigt väl bemött. Kort rigg innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är ca 15 tum (38-42 cm) hög. Ensamma om 7års garanti. Steg 1 ... byt från kort till lång rigg, impellerbyten, förgasaren nerplockad i molekyler flera gånger, fler gånger haft problem med växel, plockat bort motorn osv..osv..Bara några bultar och självklara principer, … Steg 1 ... byt från kort till lång rigg, impellerbyten, förgasaren nerplockad i molekyler flera gånger, fler gånger haft problem med växel, plockat bort motorn osv..osv..Bara några bultar och självklara principer, …  I stort sett alla båtar står beskrivna om man googlar dem, så att ta reda på om en båt har lång eller kort rigg har aldrig varit ett problem när jag kollat runt. En sportbåt säljes som renoveringsobjekt då tiden "hittills" inte har räckt till.  Det var meningen att jag bara skulle byta impeller från början men överaskningen kom i oljan. Svara. Man mäter på från motorfästet (=akterspegelns ovankant) till antikavitationsplattan, dvs den "stora" horisontella plattan på motorns rigg. Elstart och Powertrim/tilt. om det är någon som läser detta och kanske vill byta, helst ska jag ha tag på en motor med kort rigg leds via vantspridare ner till båtens röstjärn. Lycka till! bygga om från ryckstart till elstart : 2006 ... alt. Lycka till!  Om du har en båt som ursprungligen byggts för kort rigg, så kan det idag finnas flera skäl att montera en motor med lång rigg; - Motorerna idag är tyngre än för 20-30 år sedan. I bra skick. Det var meningen att jag bara skulle byta impeller från början men överaskningen kom i oljan. Mer info. Jag köpte också till ett ”Gräskit FS 460” som består …  Att bygga om motorn till kort rigg är nog ganska besvärligt. Lång rigg. ... från tabell till mätbrevsbåt. Däremot tycker jag inte att den där motorn ser speciellt lång-riggad ut?? Du måste köpa till frakten då den ... Kort rigg - Fram Back ... 13.300 kr. Senast redigerat av Mink! Sälja/köpa/byta Fiske prylar has 11,321 ... Båten är jag osäker på modell men är 410 lång, ... Motorn är en Yamaha 20 hk från 80 talet med kort rigg. Lång rigg innebär att utombordaren är anpassad för en akterspegel som är ca 20 tum (51 cm) hög. 1 st kort kopplingsfjäder till 1000 mm Begagnade båtmotorer och motorer till specialpris.  cruisern skrev:Baserat på råd och tips här på forumet samt råd från några yrkesmän jag träffade så köpte jag en Stilhl FS 460 C-EMK, dvs en med kort rigg. Här hittar du både inombordare och utombordare från båthandlare från hela Sverige. Ensamma om 7års garanti. Fiolstag (”fiol”): Permanent arrangemang för att staga en lång kaltopp (ostagad, övre del på mast) på partial riggad mast. Detta gör att motorkåpan riskerar att hamna närmare vattenytan med risk för vatteninträngning. Sida 1 ... - lång rigg 27,5 - kort rigg 27. Senast redigerat av Mink! ... Kort rigg, fyrtakt. Elstart och Powertrim/tilt. den 2018-06-10 klockan 10:02 . den 2018-06-10 klockan 10:02 . Alla varor skickas från vårt lager och tack vare goda relationer med våra leverantörer kan vi skicka varor inom 24 timmar från ordertillfälle. Akterspegelns träkärna har tagits bort och tanken har varit att i samma veva ändra akterspegeln från kort till lång rigg. ... Passa på att byta upp Dig till en ny, modern, utombordare från Suzuki.