Senast uppdaterad: 2017-09-01. 288 Likes, 7 Comments - Dramaten (@dramaten) on Instagram: “Nerverna! Bland uppsättningar på Dramaten kan också nämnas Nordost (2006), Allsång (2008), Jane Eyre (2009), Brev från Eric Ericson (2011), Paradisets barn (2012), Vad är pengar? Det blåser på månen Dramaten. Vackraste scenrummet nu polerat, Det blåser på månen ( nu sommarspel på stora scen, Dramaten) och vackraste Stilla liv gick ut genom porten och in till hösten kommer Cullberg Baletten med The Mental State of Dance.Swede Hollow och mot vintern Angels in America, alla tar till vara på rummet och förvandlar det om och om igen. Foto: Carl Thorborg. Eric Linklaters klassiker skrevs under brinnande världskrig och handlar om frihetslängtan och kampen mot förtryck. Jag såg: " Det blåser på Månen" som är baserad på en engelsk barnbok av en engelsk författare på Dramaten i Stockholm söndagen 170618 och jag tyckte den var alldeles fantastiskt välgjord och välspelad med fantastiska skådespelare och en helt underbar scenografi av: Magdalena Åberg. RECENSION. Det blåser på månen Av Eric Linklater Dramatisering Sofia Fredén Regi Ellen Lamm Scenografi och kostym Magdalena Åberg Ljud-/videodesign Eric Holmberg Cleo Bomans dramatisering riktar in sig på de två systrarna Dina och Dorindas strategi att fylla saknaden efter pappa majoren som slukas upp av jobbet och efter en mamma som bara längtar efter pappa. Eric Linklaters älskade barnbok Det blåser på månen skrevs under andra världskriget och har med åren fått klassikerstatus. Det blåser på månen är en berättelse om instängdhet, ... har hon framförallt varit aktiv som regissör på Dramaten, med uppsättningar som Drömström och Se Det blåser på månen på Elverket, den spelas hela juni och även i augusti och september. Boken handlar om flickorna Dina och Dorinda, som är döttrar till major Rytter som bara bryr sig om sitt jobb och dennes fru som bara bryr sig om sin man. M ittiprickteatern känner sin unga publik och spelar en underhållande turnéversion av Eric Linklaters bok ”Det blåser på månen”. Förälskad in i själen börjar Basil måla sitt livs mästerverk. 16:49 Dramaten ställer in föreställningar Information om Det Blåser På Månen och hur du köper biljetter hos Dramaten, Elverket i Stockholm tisdagen den 24 januari 2017 kl: 10:00 Presenteras av Dramaten&. Eric Linklaters bokhjältinnor har blivit dramatiserade. 255 Likes, 13 Comments - Dramaten (@dramaten) on Instagram: “Gott slut önskar vi med en smygtitt från repetitionerna av Det blåser på månen, vårens stora…” Hans vän konstsamlaren Henry anar vad som är på gång och får till slut komma till ateljén och själv möta den vackre Dorian Gray.  Det blåser på månen (originaltitel: The Wind on the Moon) är en barnbok från 1944 av den brittiske författaren Eric Linklater.  Hon tog examen från Teaterhögskolan i Stockholm 2010 och har sedan dess haft engagemang vid Dramaten. BT - 07 apr 17 kl. Premiär för Det blåser på månen i morgon. Läs på ett annat språk Mia Benson Eva-Maria "Mia" Benson , född 7 juni 1947 i Brännkyrka församling , Stockholm , är en svensk skådespelare och manusförfattare . Här Maia Hansson Berqvist briljant sminkad till…” Den norska designstudion Anderssen & Voll har fått uppdraget att gestalta Designbaren på Stockholm Furniture & Light Fair, 5-9 februari 2019. Ett sagoäventyr om behovet av att få vara den du är. Premiär för Det blåser på månen i morgon. Efter en närapå utsåld spelperiod på Elverket flyttar den kritikerrosade familjeuppsättningen Det blåser på månen in på Stora scenen den 16 juni. En familjeföreställning om syskonkärlek och frihetsdrömmar i skuggan av krigets allvar. Här finns filmklipp från repetitioner, evenemang, intervjuer och annat som händer här i huset.  Läs på ett annat språk Mia Benson Eva-Maria "Mia" Benson , född 7 juni 1947 i Brännkyrka församling , Stockholm , är en … Aktivera BiljettAlarm för Det blåser på månen - Få information via e-post när biljetter släpps och boka en plats i publiken till liveupplevelsen! I Sverige har den gått som radioföljetong flera gånger, gjorts till tv-serie 1985 och har även bearbetats för teater av manusförfattaren Sofia Fredén. Den svenska översättningen av Hugo Hultenberg utkom 1945.  På Dramaten har hon spelat i ett flertal uppsättningar med regissörer som Christian Tomner, Hilda Hellwig, Stefan Larsson och John Caird, bland annat Regan i Shakespeares Kung Lear (2003), titelrollen i dramatiseringen Jane Eyre (2009) och Nora i Ibsens Ett dockhem (2012). Information om Det Blåser På Månen och hur du köper biljetter hos Dramaten i Stockholm lördagen den 19 augusti 2017 kl: 18:00 Praktgräl på Dramaten när Strindberg spelas på tyska. nu när det blåser på månen ska du ta mig härifrån? The page is outdated (2015) och Det blåser på månen … I kväll skulle tre pjäser ha spelats, "Figaros bröllop", "Det blåser på månen" och "Presidenterna". Idag har jag köpt biljetter till en fantastisk uppsättning av Erik Linklaters klassiker Det blåser på månen på Dramaten. Om oss ”Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik.1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908.Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 250 000 personer på sju egna scener samt på turné. Den här uppsättningen har snart premiär och jag har velat se den på riktigt – ja, som en riktig uppsättning med bra skådespelare – så länge jag minns!. Konstnären Basil har hittat det ultimata objektet att måla av: den unge, oskuldsfulle Dorian Gray. Sveriges Radio spelar in Bergmanpodden inför publik på Dramatenbaren! Maria Edström ser två förnuftigt stygga flickor hävda sig i ”Det blåser på månen” på Dramaten. MARIA EDSTRÖM: Det unisona hyllandet av Bergman kräver lite salt. 288 Likes, 7 Comments - Dramaten (@dramaten) on Instagram: “Nerverna! Idag har jag köpt biljetter till en fantastisk uppsättning av Erik Linklaters klassiker Det blåser på månen på Dramaten. Här Maia Hansson Berqvist briljant sminkad till…” Illustration av Henrik Tamm, från Dramaten.se. Boken Det blåser på månen av Eric Linklater minns jag som en mycket fin historia jag fick läst för mig i barndomen, bara titeln är poetiskt kylig och spännande, tänk en vind på månen. Det här är Dramatens officiella videokanal. Det ska bli så kul! Dramaten ställer in flera föreställningar av en av sina uppsättningar på grund av 'internt arbete', ... "Det blåser på månen" och "Presidenterna". Det ska bli så kul! ses till hösten. Bergmanpodden. Det blåser på månen (originaltitel: The Wind on the Moon) är en barnbok från 1944 av den brittiske författaren Eric Linklater.Den svenska översättningen av Hugo Hultenberg utkom 1945.. Handling. nu när vi fyllt alla hålen nu när vi fyllt alla hål är jag en Astronaut… Ackord