Vilka uppgifter omfattas av sekretessen? Av honom får jag ett intyg ... Det är inte förbjudet för arbetsgivaren att fråga vilken sjukdom ... Måste jag berätta om min sjukdom för min arbetsgivare? ... Berätta om din sjukdom för närstående och vänner. Har min arbetsgivare rätt att schemalägga mig mer utan att fråga? I dag får arbetstagare laglig rätt att vara tjänstlediga för att på grund av sjukdom pröva annat arbete. Detta gäller även om du är deltidssjukskriven. FPA ersätter en del av privatläkararvodena när det är fråga om behandling av sjukdom. Får chefen berätta om min sjukdom? Din arbetsgivare kan få lönesubvention i högst 30 %, 40 % eller 50 % av dina lönekostnader. ... Får en arbetsgivare fråga om sjukdomar? Inte heller här behövs uppgift om typ av sjukdom. 11 februari, 2014. Du kanske kan jobba hemifrån, få en individuell studieplan eller studera på distans. Om en av nämndemännen får förhinder sedan huvudförhandlingen har påbörjats, är rätten domför med en lagfaren domare och två nämndemän. ... Fråga gärna företagshälsovården om råd. Om din arbets- eller funktionsförmåga har försämrats på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning kan du ha nytta av rehabilitering. Min arbetsgivare stänger kontoret tre veckor under sommaren, detta gick de ut med i januari. Undersökning och behandling Ersättning betalas för kostnaderna för undersökning och behandling som ordinerats av privatläkare. Som arbetsgivare har du möjlighet att ansöka om olika ekonomiska stöd och ersättningar i samband med till exempel rehabilitering av anställda eller höga sjuklönekostnader på företaget. Du som är anställd och inte kan arbeta på grund av sjukdom får sjuklön från din arbetsgivare i upp till två veckor. Hej! Syftet med uppsatsen är att utreda om arbetsgivare har ett rehabiliteringsansvar ... anställningsskydd uppställs ett krav om att arbetsgivare inte får säga upp eller avskeda en arbetstagare pga. Du får en lön enligt kollektivavtalet för arbetsförhållandet i fråga och om inget kollektivavtal finns får du en sedvanlig och rimlig lön. Får chefen berätta om min sjukdom? En migrations- eller asyljurist kan med fördel ta din strid mot Migrationsverkets sakkunniga handläggare. Aktivitetsersättning är en ersättning som du kan få om du är mellan 19 och 29 år och har en sjukdom eller en funktionsnedsättning som gör att du inte kan arbeta under minst ett år. 10 a § En arbetsgivare får, om det finns särskilda skäl för det, ... Ett sådant beslut får meddelas om den sökande har en sjukdom som under en tolvmånadersperiod ... Den nya lydelsen av 7 § tillämpas i fråga om sjuklöneperiod som påbörjas efter utgången av juni månad 2003. ... Om din arbetsgivare vägrar betala sjuklön till dig ska du ta kontakt med ditt fack. Om du blir sjukskriven under provanställningen så kommer det ju fram ändå. Men annars tycker jag inte du ska berätta. Om din arbetsgivare omfattas av kollektivavtal har du rätt till ett årligt lönesamtal. Vi är den myndighet som arbetar för din arbetsmiljö och ger stöd till arbetsgivare för att ingen ska skadas, bli sjuk eller dö på jobbet. Sekretessen gäller till exempel uppgifter om vem som är patient, patientens sjukdom och behandlingen av den, patientens adressuppgifter, uppgifter om familjeförhållanden och andra sociala förhållanden, arbetsoförmåga, arbetsgivare, med mera. Jag har varit sjukskriven en tid och vill inte att orsaken kommer ut. Sjukersättning är en ersättning du kan få om du har fyllt 19 men inte 65 år och troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Här har vi samlat några av dem. Om du får mycket biverkningar av läkemedlen. Partiell sjukdagpenning Jag har varit sjukskriven en tid och vill inte att orsaken kommer ut. I arbetsmiljölagen finns regler om skyldigheter för arbetsgivare och andra skyddsansvariga om att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Intervjufrågor du inte får ställa som arbetsgivare. När du väl är fast anställd får arbetsgivaren ta dig som du är. ”Får chefen ringa och fråga vilken sjukdom jag har? Asyl- och migrationsjurist Stockholm. 3 b § Tingsrätten skall vid huvudförhandling i brottmål bestå av en lagfaren domare och tre nämndemän. Du som är 25-65 år får mer pengar till din tjänstepension via ditt kollektivavtal genom att din arbetsgivare betalar in en högre avsättning (flexpensionspremie) till din tjänstepension. sjukdom. Inledande bestämmelser. ... Måste jag berätta om min sjukdom för min arbetsgivare? Ta del av Jusekpoddensavsnitt om lön Har jag rätt till en årlig löneökning? Undermeny för Sjukdom och skada; ... Information om vad du som arbetsgivare ska göra om en medarbetare är sjuk, får en arbetsskada eller behöver vårda en närstående. Under förutsättning av att det finns särskilda skäl får arbetsgivaren ... Har du en fråga om din prenumeration? I sjuka göra med chefen. Din fråga handlar om vilken skyldighet en arbetssökande har att svara på eller självmant upplysa en arbetsgivare om sådant som inte är direkt avgörande för arbetet, såsom till exempel sjukdom. Jag var på en arbetsintervju och fick frågan om min fysiska och psykiska hälsa och om jag hade nå gra privata problem. AFA Försäkring och … Har din funktionsförmåga försämrats? FRÅGA Får arbetsgivaren fråga om orsaken till ... att du inte kan arbeta fullt ut pga. Senaste från Fråga facket. Har du som anställd sjukförsäkring kan du efter 90 dagars sjukdom ha rätt till ersättning. Fråga: Har efter en tids sjukdom ... arbetstagare ber om att få ... på grund av att du vilseletts av din arbetsgivare. Genom att fortsätta acceptera accepterar du cookies. 3. ... Prata med din arbetsgivare eller med studenthälsan om ditt arbete eller studier påverkas mycket. Läs om cookies De säger: ”Vi lämnade besked redan i januari ang sommarsemester samt att du enligt lag är förbunden att ta ut 20 dagar semester per år, vilket du därför behöver uppfylla. Det finns också regler om samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare, till exempel regler om skyddsombudens verksamhet. Har min arbetsgivare rätt att berätta om min sjukdom? De får fråga om din hälsa men du har ingen skyldighet att svara. 11 februari, 2014. Om en anställd inte lämnar ett … Vi använder cookies för att förbättra webbplatsen. Du får bidraget för att anpassa arbetsplatsen efter den ... på grund av sjukdom behöver du som är arbetsgivare inte acceptera läkarintyget. Detta kan vara chef eller arbetsgivare, men ibland någon annan. Kan du neka sjuklön? Här får du koll på hur mycket pengar du kan få om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. ... Den här är för dig som vill veta om arbetsgivaren är ... Jag tror det också bidrar till mindre sjukdom. Dagligen får vi flera frågor om lön och lönesamtal. 1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer 1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, 2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller Här på sajten publicerar vi löpande några av de vanligaste frågorna vi får från våra medlemmar. ... Information om vilka stöd som finns för arbetsgivare som har anställt, eller funderar på att anställa, en person med funktionsnedsättning. Om bara ett antal villkor är uppfyllda är den nya lagen i princip tvingande till arbetstagarens fördel. Utkomst vid sjukdom och förlängd arbetsoförmåga Sjukdagpenning Sjukdagpenningen ersätter inkomstbortfall på grund av arbetsoförmåga.