Eleven diskuterar bland annat fördelar och nackdelar med det svenska kungahuset, samt reflekterar kring möjligheten för Sverige att bli republik. Nästa tråd. letar youtube klipp. En kort sammanfattning av de olika statsskicken monarki och republik. En fördel med Monarki är ju att kungen och drottningen ... Inga fler fördelar eller nackdelar? Trigger Medlem. Monarki (från grekiska monos, ”en”, och archein, ”att härska”) är ett statsskick där statschefen är en monark. Statschefen ska tillsättas på ett demokratiskt sätt efter kompetens och duglighet. Kan ni inte införa någon kontaktsida så att Contraläsare kan hålla kontakt med varandra, träffas och utbyta åsikter? Eftersom kungen i realiteten berövats all makt är ju monarkins nackdelar trots allt lätta att stå ut med. text i cs. Jag är en 35-årig högskolestuderande och har läst Contra i 17 år. - Skillnader och likheter mellan republik och monarki (fördelar & nackdelar) ... Utan jag behöver bara någon att bolla idéer med och behöver även en knuff i rätt riktning. MVH basteknaste "basteknaste" Old School, Föregående tråd. Han representerar ingen klass, politisk inriktning eller etnicitet, han representerar Sverige. En kort argumenterade text om Monarki i Sverige, där eleven ger anledningar för varför Sverige borde avskaffa monarkin. Praxis i Tyskland styrelseform är en parlamentarisk republik, ... har både fördelar och nackdelar. Men till punkt, vilket tycker ni är det bästa för Sverige dvs fördelar och nackdelar med Republik och Monarki. I modern tid kan betydelsen av begreppen “republik” och “republikanism” vara lätt vilseledande om man inte går hela vägen tillbaka till renässansen Florens och antiken. 2008-10-03 18:03 . Kan ni inte införa någon kontaktsida så att Contraläsare kan hålla kontakt med varandra, träffas och utbyta åsikter? Hur de olika statsskicken fungerar samt deras för- och nackdelar förklaras, samtidigt som vilket statsskick som passar bäst för Sverige diskuteras. Att vi inte tillgodogör oss republikens fördelar är däremot en allvarlig och konsekvensrik underlåtenhet. Eftersom kungens funtktioner i staten är väl definierade och kan utföras av vilken normalbegåvad person som helst med rätt utbildning, menar jag att man kan se ett liberalt argument för konstitutionell monarki i det förhållandet att processen för att utse statschefen bortfaller. Slumpa. Fördelen med monarki är att kungen är kung över alla, lika för skåningar och norrbottningar, för infödda och invandrare, för ministrar och städerskor. Vad som skulle vara bäst för Sverige idag, monarki eller republik? ... och vi får vara med att bestämma. Genom att införa ett mer demokratiskt statsskick bereder vi vägen för framsteg även på andra områden – och slipper dessutom flera påtagliga nackdelar med det nuvarande systemet. Här finner vi republikens ursprung och historia. ... i ett land och förebild monarken till folket är andra fördelar med en monarki. Ordet demokrati kommer från Grekland och betyder folkstyre. Monarki går inte ihop med demokrati eftersom rollen som statschef går i arv inom en och samma släkt. Offline. Visst – krig och svält är mer akuta problem. Ad. In Utero är det amerikanska grungebandet Nirvanas tredje och sista studioalbum, släppt den 1 september 1993 av skivbolaget Geffen Records. Fördelar nackdelar. Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med republik och Monarki? Hellre folkmassa än arvsmassa! Men valet mellan republik och monarki är ändå mer än bara en principsak. Jag skulle vilja ha svar på följande. I en demokrati får alla vara med att bestämma, och alla får ha sina egna åsikter. Hej alla experter, jag hade tidigare idag en diskussion om monarki eller republik med en vän, det hela resulterade med att han blev arg och kallade mig kommunist jävel(Jag är inte kommunist).