Mössa i storlek ca M/L se de två bilderna med storlek M/L. Arbetet löper snabbt med det relativt tjocka garnet. Hittade din sida när jag försöker lära mig sticka vantar till min kussins barn som snart ska komma till världen :) Har bara tidigare virkat vantar och aldrig stickat med fyra stickor, så det tog mig en hel dag att bara komma tio varv men resultatet blev super! Jag har sedan tidigare stickat en likadan mössa i rosa/lila nyanser också. :) vill tackla för en mycket härlig bogg! I början kan det vara lite klurigt att få plats med alla stickor och fingrar. Maskorna fördelas jämnt på tre eller fyra stickor, och man använder sedan en extrasticka. Resåren är stickad med stickor 2,5 och resten av mössan med stickor 3,5. Stickfasthet: 36 m och 44 varv mönsterstickning med stickor nr 2 ½ = 10×10 cm. Jag ville ha en tröja som var varm, enkel, enfärgad och som jag kunde ha både under en vinterjacka och under en lite mindre vårjacka. Fördela maskorna jämt på fyra stickor. Fortsätt sedan med räta maskor och aviga maskor vartannat varv. Om man har kalla golv är det nästan ett måste att ha ett par mysiga raggsockor på sig. Byt färg om du vill ha en randig mössa. Sticka en baggymössa Använd stickor som rekommenderas på garnet etikett. Jag använde Karin Öbergs Kalinka, ett 100% lingarn med ca 27m/10cm på stickor 2,5. Sticka mössa är väldigt roligt - och billigt! Många mössor stickar du på strumpstickor eller på rundsticka - det tar väl en kväll eller två! Sticka därefter 2 räta maskor på de räta maskorna, och 2 aviga på de aviga. Du kan göra mycket roligt, du kan sticka en mössa med strukturmönster, i flera färger, sticka en enkel mössa i … Sticka fina vantar med strumpstickor efter en enkel beskrivning! Då blir det sticksättet som kallas slätstickning på mössan. Stickfasthet: 26 m och 32 varv mönsterstickning med stickor nr 3 = 10×10 cm. Vantar med tumkil kan stickas på två stickor och sys ihop eller stickas runt. Glittriga Raggisockor 8 november, 2015. Jag lyckades nog med överraskningen, tidtabellen blev dock lite väl tight då jag inte kunde sticka tröja när han var hemma. Sticka mjuka strumpor i Novita Isoveli garnet på stickor nr 5. Sticka därefter en provlapp med det garn och de stickor du valt för att ta reda på din stickfasthet. Att jag har skrivit ”cirka” framför alla mått, är för att ingen ska känna att man måste följa mönstret till 110 %. Öka 1 m = lyft upp garnet mellan 2 m med vä sticka, sticka genom bakre maskbågen (vridet rät). Gratis mönster får du här! Jag använde dock 3:or när jag stickade sjalen och det blev lagom fast! ... Fördela totala antalet maskor jämnt på fyra stickor (96 = 24m sticka). Det blev en fortsättning på mitt experiment med de små garnbitar som blev över när jag virkade mormorsrutor under bilresan förra helgen.. Jag stickade en vante. Med nya sticka 2 & 3, sticka flätmönster som tidigare. 24 m och 35 varv slätstickning med stickor nr 3 ½ = 10×10 cm. stickor nr 3 storlek dam-Lägg upp 64 maskor, fördela dem på fyra stickor.-Sticka två varv kedjegång, ett kjedjevarv.-Sticka ett varv rätt. I samband med att jag och min ex-man bestämde oss för att skiljas började jag sticka på den första tröjan jag någonsin gjort till en vuxen, en till mig själv. Sticka ett rätt varv med mörkt garn, Byt till ljust garn och fortsätt sticka sex varv räta maskor =slätstickning. Sticka klassisk ribbad resår, 2 räta maskor, 2 aviga maskor och upprepa hela varvet. Ett exempel: Eftersom jag tänker sticka sockor som passar till mig och eftersom jag är en hopplös lös-stickare väljer jag stickor 4,0 mm. Jag använde Karin Öbergs Kalinka, ett 100% lingarn med ca 27m/10cm på stickor 2,5. Fortsätt tills arbetet mäter 20cm (utan vikt kant) eller 30cm om man vill vika upp en kant nedtill. ... Började sticka en mössa till mig. en fast, en avig om vartannat. Många mössor stickar du på strumpstickor eller på rundsticka - det tar väl en kväll eller två! Sticka räta maskor första varvet. Byt till vit färg. Kontrollera stickfastheten noga. Fördjupningskurs: Sticka mönster med två färger Fyra onsdagar: 30/9, 28/10, 2/12 & 13/1 kl 18.30-21.00 Det här är chansen för dig som vill fördjupa dig ordentligt i mönsterstickning med två färger! Använde mig av Svarta Fårets Ulrika, resår stickad med stickor 3,5 och resten stickor 4. Fördela totala antalet maskor jämnt på fyra stickor (96 = 24m sticka). Byt till stickor nr 4 och sticka mönster enligt diagram 1, fyra gånger på bredden. Jag avser att ha … Halvvantar med krus. Sticka mössa är väldigt roligt - och billigt! Stickor: 3,5 mm rundsticka 60 cm och strumpstickor. Lägg upp maskorna löst på stickorna, strumpstickor 3,5 eller rundsticka 60cm. ... Sticka fint mönstrade vantar med strumpstickor – och en matchande mössa. 36 m och 48 varv slätstickning med stickor nr 2 = 10×10 cm. Och vill man sticka en mindre tröja blir det tvärtom. Fortsätt sticka tills du har en mössa som når om skallen. Liksom rundstickor används Strumpstickor för att sticka tubformade stycken utan sömmar, framförallt mindre arbeten som sockor, vantar och mössor. Vantar stickade på två stickor (dam) Vantar med tumkil kan stickas fram och tillbaka på två stickor och sys ihop om man inte vill sticka dem runt. Till vuxen är det lagom att sticka en mössa med ... Den här modellen passar att sticka i lite grövre garn t ex raggsocksgarn avsett för stickor 4.5. Sticka klassisk ribbad resår, 2 räta maskor, 2 aviga maskor och upprepa hela varvet. Tror att det bara tog mig ca 3 veckor att sticka den -snabbt med tanke på att min hjärna kokade för minsta lilla.. ... säger jag bara: GÖR DET! Gör stycket avlångt, måtta runtom huvudet, maska av. Vill man sticka en större tröja, startar man med några flera maskor, och stickar någon cm längre. Vänd på stickningen och sticka nästa varv med aviga maskor. Sticka mössor på två stickor. ... 19:10 Jag gillar att sticka men har inte blivit bekväm med rundstickor eller strumpstickor. Mönstret är för den storleken. Fördela m jämnt på 3 stickor och sticka runt till örat mäter 3 cm (alla storl). Vi säljer färdiga kit med stickmönster & kvalitetsgarner - för dig som vill sticka din mössa. Sticka slätstickning på dessa maskor till önskad längd på tummen. Lägg upp 88 m på stickor 3½ och sticka resår 2 r, 2 am i ca 7 cm. ... toypudel.. räkna med att sticka en mössa eller två på prov innan ni får till det så som ni ... med stickor nr 3, ... Lång tröja med fyra ben; november 5. ... Sticka fyra varv med mörka garnet. Jag använde dock 3:or när jag stickade sjalen och det blev lagom fast! Du behöver rundsticka nummer 8 på 40 cm samt strumpstickor nummer 8. Sticka tills mössan är 21 cm och ett fullt diagram 1. Lägg upp c:a 40 maskor, virka slätstickning – dvs. Mönsterstickning Misslyckat projekt Randning Sticka 4 Stickor 3.5 Svarta Fårets Ulrika Lämna en kommentar. Vänd. Till en mössa går det åt lite mindre än två nystan om du gör den helt enfärgad. Med över 30 år i stick- och virkbranschen erbjuder DROPS Design en av de mest omfattande samlingarna av gratis mönster på internet - översatt till 17 språk. Sticka mössa, halsduk, vantar - Stickbeskrivning - hos Hippstick hittar du fina mönster till att sticka mössa, vantar och haldukar. Strumpstickor säljs i set om fem. Du kan göra mycket roligt, du kan sticka en mössa med strukturmönster, i flera färger, sticka en enkel mössa i bara resårstickning eller slätstickning. Strumpstickor är raka stickor, med spetsar i bägge ändar, men mycket kortare än vanliga stickor. Stickförklaringar: Dhpt: Lyft 1 m, sticka de två följande m tills. Fortsätt att sticka enbart räta maskor i 14 cm. rätt, dra den lyfta m över de ihopstickade = dubbel hoptagning. Garnåtgång till det grågula setet (vantar och mössa) ... Fördela m på fyra stickor. "Välkomna hösten med en mössa från Strikk Studio! Byt till stickor nr 4 och sticka mönster enligt diagram 1, fyra gånger på bredden. Lägg upp 56 maskor av dubbelt garn på stickor nr 7. Sätt en markering i var sida av örat med 7 m på varje sida.