Aldrig har jag väl repat upp något så mycket som när jag stickade barnbarnets Flower Cardigan! Blommorna sprider sig lång väg och jag ser, när jag är ute och går, hur de har förökat sig. Har man stickat en del sockor däremot, så borde man få till det. att garnet är så mjukt och luddigt, men det är en intressant struktur på båda sidorna. Efter varje blomma blir det en frökapsel, som innehåller ganska många frön som sedan sprätter lång väg. Vill man sticka in ett mönster i plagget kan det däremot vara viktigt att veta hur många varv man har på sig och då får man räkna på samma vis utifrån hur många varv som går åt till en centimeter. Ca 1½ cm innan, avmaska de mittersta 12 m för nacken. Har stickat många par sockor, men alltid från skaft till tå och alltid med strumpstickor. ... Jag har gjort många … ... Sticka sammanlagt lika många varv som på framstyckena innan du avmaskar 2*4 m för axeln. Jag har iallafall skrivit ner hur jag har stickat de förkortade varven och ökningarna utan att dela på styckena. Har man 10 m stickar man 20 varv… Där har de har till och med ett namn på mössorna: Gysingemössan. Skriv upp ditt antal maskor. Hur jag gjorde: Jag använde rundstickor 4, och restgarn av Novitas 7-bröder. stycken? Hur jag gjorde: Jag använde rundstickor 4, och restgarn av Novitas 7-bröder. stycken? - För att få ökningarna jämnare, så att inte botten blir sexkantig, brukar jag dela upp varven. Så många minnen det har väckt när jag gått igenom text och bilder och jag har nästan fällt tårar när jag ser hur snabbt barnen har vuxit och det här inlägget som jag postade i … ... Den här provlappen har jag stickat med mossstickad kant. Nu har jag dock kört fast "Strl 42-45: 14 st" står det när man ska börja ta ihop hälen, vad betyder "st"? Färg 1, resår 4,5 cm – 8 gr ... På sista bilden har jag stickat första varvet. Ca 1½ cm innan, avmaska de mittersta 12 m för nacken. När du har stickat 28 varv slutar man i det räta varvet mitt bak, då har man igen 14 maskor på varje sticka. OBS! Jag har stickat dockklänningar efter denna beskrivning tidigare i bloggen och det har funkat på både större och mindre dockor. Tusind tack för fin beskrivning,jag ska sticka sockor till mit lilla barnbarn hun har str 29 i skor,hur många masker ska jag då lägga upp?? När jag övergick till tvåändsstickningen ökade jag fyra maskor per sticka på första varvet och stickade sedan två varv med krokmaskor. – Jag stickar sju centimeter i timmen, jag vet inte om det är snabbt eller långsamt. hur ska det gå till, jag har ju tråden i mitt emellan sticka 1 och 4 och har 12 maskor på vardera sticka efter 20 varv … Man kan ju inte kalla dem skor men inte strumpor heller… Jag har klurat ut dem efter en bild på ett par som inte går att få tag på i butik längre, därför delar jag inte mönstret eftersom jag inte riktigt vet hur rättigheter fungerar i detta fall. Jag avrundade mina maskor nedåt till 2, för att det ska bli enklare för mig att räkna, så jag kommer alltså att utgå från 2 maskor/cm. Lägg upp så många maskor att det stämmer med ditt huvudmått minus ett par cm (stickat töjer sig alltid lite) Sticka slätstickning i 12 varv. Det har även snöat en del under veckan som gått, igår var det uppehåll och -15 grader på morgonen sedan runt -7 under dagen. Färg 1 = vitbrun, Färg 2 = brunorange. ... Alla tröjor jag hittills stickat har jag stickat framstycke, bakstycke, ärmar och sen monterat. det är nog för att säkra sömmen ännu en gång. ... Jag har en fråga, hur många maskor menar du att man ska öka med på ökningsvarven? Jag har tagit en samlingsbild på de saker jag stickat den senaste månaden, Det är mössor, sockor, halvvantar, halsduk, barbiekläder och några dekorationer till värmeljushållare. Snälla!!! Två per varv, eller två per "halvvarv"? Man virkar bara på och markerar början på varje varv med en garnstump. Jag har virkat några varv runt halsöppningen för att hålla ihop den lite och så stickade jag en löspolo i i tuckspets. Den innehåller många väldigt fina modeller och jag blev såklart sugen på att sätta igång med något ur den direkt men jag har inte kunnat bestämma mig för vad än. jag syr först zink-zack i diket sen syr jag raksöm. Det är ett jättesnyggt, välsittande och välskrivet basmönster för en kofta, men jag ville ha en liten egen tvist på resåren. Nu har jag dock kört fast "Strl 42-45: 14 st" står det när man ska börja ta ihop hälen, vad betyder "st"? Men tyvärr vet jag inte hur jag ska se hur många varv jag har stickat. Koftan: jag hoppas innerligt att jag får delta med en kofta som jag redan har påbörjat i höstas! När hon var drygt ett år bröt en lungsjukdom ut hos henne och hon låg inlagd med syrgas i några månader på sjukhus. Mina sockor har 40 maskor, alltså stickar jag 20 varv. Istället för att försöka förklara hur jag har stickat den så gjorde jag en enkel skiss. Riktigt dekorativt eller hur? stycken? Där står det att man ska använda tvättmedel utan enzymer, har kört med rejält med grönsåpa i moderna maskiner där har fått klara sig alledles ensamma där inne. ... masktäthet som garnet anvisar) Okej, framför dig har du ditt mönster som är stickat i garnet-som-är-rena-grekiskan-för-dig. Mitt recept kan vara bristfälligt då jag i stort bara kastat ner varven på kladd varefter jag stickat. Med hjälp av detta kan du räkna ut hur många maskor och varv du behöver med ditt nya garn. Stickat har jag gjort sen jag var 13år ungefär och de senaste tre åren har jag också börjat sy. detta gör jag för att jag lärde mig det av saffrans mönstret. Det surrar också av humlor i dessa blommor. ska man sticka 14 stycken räta maskor? ... Alla tröjor jag hittills stickat har jag stickat framstycke, bakstycke, ärmar och sen monterat. Nu har jag stickat klart den ena tossan ? OBS! Mudden är stickad på 56 maskor och sedan har jag ökat till 72 för vanten. Plocka upp kantmaskorna (eller om det inte blev några kantmaskor, hälften så många maskor som du har stickat varv, alltså en maska vartannat varv) med en annan sticka. - Jag har virkat en på amigurumivis, alltså utan att avsluta varven med en sm och börja nästa med en lm. Det betyder att det är 2,4 maskor på 1 cm. Jag knäckte aldrig koden hur man skulle göra oket och det var säkert först på det 20:e försöket som jag blev klar med det. ... Därefter stickade jag två varv med räta över den falska flätan. Man kan ju undra när man ser den så här … Jag har aldrig tidigare stickat något liknande. Har nu fått ihop tre par ”baby-tossor” eller vad man nu ska kalla dem. ? Det är inget riktigt mönster, utan bara en ungefärlig beskrivning. Varv 2: 1rm, 1am osv. Jag kan inte börja på fler stickningar, utan behöver få en hel drös färdiga istället. (alltså, man stickar lika många varv x2 som man har på varje sticka. Jag undrar om du skulle kunna lägga upp en bild eller video som visar hur man kan räkna varv, det vore väldigt hjälpande och snällt. Nu har jag dock kört fast "Strl 42-45: 14 st" står det när man ska börja ta ihop hälen, vad betyder "st"? Jag stickar lika många varv som jag har maskor på stickan, d v s att jag stickar över alla maskorna på en sticka i stället för två). men tycker den blev lite bullig och hög…så tänkte bara kolla upp med dig hur många varv du har på dina tossor,från det att man plockat upp maskorna(? hur ska det gå till, jag har ju tråden i mitt emellan sticka 1 och 4 och har 12 maskor på vardera sticka efter 20 varv slätstickning. Då stickar jag sista maskan på varvet avigt med båda garnerna och lyfter första maskan i början på nästa varv. Detta är riktlinjer inget allsmäktigt, bara berättar hur jag gör. Jätteenkla, varma och sköna. Skissen är inte exakt vad gäller antal varv jag har stickat utan visar bara på principen för formingen av ponchon.