Skäggmunsmalen, eller Ancistrus, gillar att leva trångt. ... ett 420L och ett 96L med yngel. Ofta urvalsodlas ciklider för att få fram yngel med så hög kvalité som möjligt, det betyder att det ofta är det mycket bra kvalité på de odlade ciklider som säljs. I samma artikel från FAO (som jag skrev om i förra inlägget – läses här), beskriver man också hur man kan utvinna ynglet ur vaxkakorna.. hur ofta får molly yngel? Sen är … Uppväxtfoder med Astaxanthin för yngel från 5 cm Avsett för diskus & ciklid yngel samt andra fiskar över 5 cm. Kan bli ett bra gäng till att börja med, men när paret kommer igång med sin nästa kull får den första kullen det svårare - det är då det brukar försvinna många yngel, föräldrarna nitar dem. På så sätt har jag inte förlorat yngel alls som när jag bruka köra direkt från kranen. De ska säljas till djuraffären i stan eller bytas mot nya ancistrus så man får in nytt blod. Flytta sedan bort honorna när de har lagt sina ägg. Inga rockningar. Guppy och mollys äter inte sina egna yngel. (just nu får mina 2 ancistrus, 1 annan pyteliten mal och min pakistan botia dela på 2st små malmattabletter) 60 liter -personligt projekt I helgen åkte vi till nässjö och åt varsin supergod gyrosplanka på restaurangen ”En italienare och en grek”. Ancistrus dolichopterus är inte en aggressiv art och du kan låta dina malar växa upp tillsammans med en lång rad fredliga fiskarter. Ancistrus ynglena sitter mestadels uppe vid ytan och om de är lite längre ner mot bottnen så får de väldiga ryck och simmar upp mot ytan och tar luft sedan simmar de allt vad de kan ner mot framrutan och suger sig fast där. Vet inte om det gäller för ancistrus … Levandefödare, tetror, Ancistrus och guldfiskar anses vara de mest säljande fiskarna och många går till nybörjarnas första akvarium. Men risken är nog ganska stor att yngel blir uppätna om du har dom i ett sällskapsakvarium. Isåfall är det bättre att du har ett kar för yngel och hanar som du flyttar över i honorna i när du vill ha nya ägg. Har ni synpunkter, kommentarer, tips eller frågor får ni gärna höra av er via mejl genom att trycka på det snurrande @-tecknet till vänster. Jag brukar göra det dagen efter att jag har bytt vatten i det stora akvariet och därifrån vidare till dessa yngel. The removal of drone larvae will have less affect on colony performance than the removal of worker larvae. Det har gått några dagar och jag får ihop till att det är minst 20 yngel i 52 literskaret. ... De är ofta orange med eller utan vitt, med samma stjärt men inte glosögon nödvändigtvis. Svar: Hur länge fiskar klarar sig utan mat beror på hur stora dina fiskar är och om de är friska och välmående eller om de redan är undernärda. Hur ofta och med vilken mat bör jag mata mina malar? Och detta trots att han de senaste månaderna har vaktat fyra kullar yngel. Men det finns alltid en bakomliggande orsak som vi människor ofta inte förstår. « skrivet: 16 jun 2010, 07:27 » Fick för mig att försöka odla vanliga Ancistrusen så för några månader sen fick jag min första kull på 40+ yngel. Nedanstående bilder visar hur min yngelvårdande munskäggsmalhane plötsligt beter sig som fiende till sin egen avkomma. de är tre st av dessa. men jag har även två arter till i akvariet, en mal och en liten firre som simmar i stim, som jag glömtbort vad dem heter. Naturen är lynnig. ... Hur ofta bör jag mata? Mina sajica-ciklider har nu frisimmande yngel igen. Jag vet inte hur fjärilarnas yngel ser ut men det känns inte som att det är guppy eller molly så vem vet. Få Ancistrus yngel att överleva? * 3 - Pulver eller flytande yngelmat - I regel brukar 5-10 % av avkomman överleva på detta, vilket ofta är mer än tillräckligt för hobbyutövaren. När Ancistrusen är runt 6 cm lång är den ofta könsmogen, detta kan variera beroende hur mycket mat den fått etc. Flytande pellets kan blötläggas innan utfodring, det hjälper ibland. Ancistrus har jag förstås en hög av . Hmm, ofta brukar man ju rekommendera flera honor på en hane. Jag bytte vatten ofta i början, men nu har det blivit 2 gånger i veckan. De flesta som har sett min har inte tyckt det Jag har tyvärr ingen erfarenhet om hur dom är att odla. Flyttar du dem inte och karet är runt 100 liter tippar jag på att du får 5-10 st kvar. ancistrus yngel är ett bättre uttryck än 'mal bebisar' :P även så brukar man kalla fisk 'ägg' för rom. Eftersom hanarna brukar vara lite aggressiva/kåta . Odla Ancistrus - Hur man odlar Ancistrus malar. I mitt Ancistrusakvarium byter jag vatten 3 ggr i veckan, då byter jag ungefär 40% av vattnet. Det finns mycket som kan göras på olika sätt och är ofta individuellt från uppfödare till uppfödare. Prova i god tid att kläcka artemian innan leken så du vet hur det går till (för bästa resultat ge infusioner första veckan sen börjar du med nykläckt artemia). Odla Corydoras davidsandsi - En guide till hur man odlar C davidsandsi. Platy och svärdbärare för de korsar sig. 18:41, 2 nov 2014. Och detta trots att han de senaste månaderna har vaktat fyra kullar yngel. Hur ofta ska man byta allt vatten och hur mycker byter man när man inte gör det? Börjar bli rätt fullt nu dock :) Efter mycket klurande om hur alla yngel och tuggande honor ska hanteras blev det så att alla yngel ändå fick samsas i mellanstora karet och det gick toppen. neontetra kan jag ha hur månag som helst, jätte vackra och finns i flera färger =) sedan har jag några andra favoriter men jag vet inte hur dom klarar sig i små akvarium då jag bara haft dom i större. Det är i motvind som drakarna flyger. Jag brukar göra det dagen efter att jag har bytt vatten i det stora akvariet och därifrån vidare till dessa yngel. Jag har luftpump som driver svampfilter med två huvuden. Akvarium Innan dina ancistrusar börjar leka kan det vara en god idé att flytta dem till ett lekakvarium så att inte ägg och yngel äts upp av de stora fiskarna. Och låt inte hannarna ligga för ofta o "ruva"... det kan ta död på dem om de inte får en ordentlig paus emellan kullarna. Alla dessa frågor är svåra att besvara, då det beror på; åldern av honan, m.m. Men det finns alltid en bakomliggande orsak som vi människor ofta inte förstår. Inga problem alls som jag hade befarat. Sugmal är ancistrus ett bra val, även kallad skäggmunsmal. Köpte hem ett 70tal Channa Bleheri yngel igår. Tyvärr har inga överlevt från de tidigare pga glupska "grannar", en eldbuksciklid och ett en stor grupp ameca splendens. Jag har själv L177 (2st), L239, L201, L021 tillsammans med rödzebra, metriaclima aurora, röd rubin, golden, white lips och någon art till och det har fungerar bra. Det kanske är så att det är fjärilarnas som blivit yngel nu? 40% är det jag hört. På så sätt har jag inte förlorat yngel alls som när jag bruka köra direkt från kranen. De överlever dock att matas mer sällan men det är viktigt att yngel får … Finns i många framavlade färgvarianter som kan skilja sig mycket från den naturliga, vet inte ens hur en naturlig ser ut. De fyra arterna är inget bra att kombinera. Bra, då vet jag vilken typ av fisk som ska bosätta sig i 150 litern! hur ofta leker de alltså? Mysigt att unna sig något sånt någon gång. Platy och svärdbärare gör det bara när de är riktigt små. Om någon har bild på fjärilciklidyngel får ni gärna skicka. Granulat storlek: 0,8 – 1,2 mm Akvarieimportens tillväxt & färg granulat är ett extremt rikt högklassigt kvalitétsfoder med extra högt innehåll av lättsmält protein (53%) och Astaxanthin (50 mg/kg). En levandefödande fisk, betyder att de föder levade yngel och inte lägger ägg. Djur kan plötsligt bete sig helt oförklarligt. Den blir inte så stor och är väligt tålig. Fjärilscikliderna har flyttat sina ägg men vi ser inget i gropen de grävde för att lägga dem i så det blir nog inga yngel från dem tyvärr. Om man inte kan erbjuda levandefoder bör man försöka mata sina yngel varannan timme.