Ann. ... När man är så uppmärksam är inte snyggt stående prio 1. Gråt Inte Lilla Blomma Maare Tamm Förord Boken ”Gråt inte lilla blomma” är ett slags memoarbok om min barndom i andra världskriget skugga. Svara. Edda och Jarl är såklart överförtjusta över att vi skaffat höns. Höns tycker jag också är väldigt mysigt, men efter att ha jobbat som hönsvakt en sommar och varit full med hönsloppor så är jag inte längre helt säker på om jag vill ha några själv. Härligt med knallgula gulor och stenhårt skal. Inlägg om när börjar höns värpa skrivna av ivartland ... Redan efter någon vecka efter att jag hämtat dem, började en av lohmanhönsen värpa. ... smäckra lite mindre höns, börjar värpa ... Ett ägg efter en ... Man måste veta att man själv eller någon annan klarar av att slakta höns, t. ex. 25 november. Så här vill jag ha det – höns och kycklingar lyckligt sprättande men nu får de verkligen bara var ute i trädgården under sträng övervakning. Min avdelning är hönsen och jag jobbar för att ge våra 140 hönor en bra tillvaro och på mitt eget lilla vis konkurrera med de stora hönsindustrierna som oftast erbjuder ett mycket tragiskt liv åt värphönsen. Det är stora, små, gröna, rosa, vitbeiga & beigebruna. Hönsen har kommit igång med att värpa igen. Hönorna börjar värpa när de är ... När de efter en period tränat upp sig jämnar ... På gården har vi två värpstall för frigående höns. Vi 2 värhybrider kvar som är 6 år, de lägger fortfarande något enstaka ägg (dock inte dagligen mera). Men visst är det mysigt när de går omkring och pickar. Så nu börjar jag hitta lite ägg. ... så blir det bättre befruktning till våren när avelssäsongen börjar igen. Anneli På Strömbäcks Gård har vi mjölkkor och höns. Ämne du har skrivit i Normalt ämne Hett ämne (fler än %s svar) Mycket hett ämne (fler än %s svar) Låst ämne Klistrat ämne Detta händer mest att höns flyger när de känner sig hotade . Ka också! Men de livar upp igen när de får komma till en bra miljö, efter någon månad när de känner sig trygga börjar de lägga ägg igen. Ahhh, Krå! Nu börjar det att närma sig, vi ska vara med på Skåne Innovation Week och den 30 maj 11.00-15.00 visar vi upp vår verksamhet på Urbana Hembygdsgården på Näsby, ... vi har dessutom för första gången någonsin fått stöd för vår aktivitet så vi kommer att använda detta för att bjuda på smakprov på mat från olika länder. Det börjar som det kan gå bland höns. Ovärderlig hjälp om dagar som flytt!!! Extra roligtr att Bianca , min aurocanakorsning, har börjat värpa. Det borde bli bättre när löven har kommit fullt ut men till dess blir livet tråkigare för dem även om jag ger dem en massa extra gott och krattar och gräver i hönsgården. ... Lagom till påsk började våra höns värpa ordenligt igen (efter det plötsliga uppehållet efter köldknäppen i början av mars). ... Ibland när folk frågar mig om höns beskriver jag dom så här: ... Då blev det flytt omedelbart! Ahhh! ... Kalle längtar erhört efter att få sträcka ut, det vet jag och det får han snart men inte efter rådjurssadel.