Hej. 8 mars, 2018 malincarlsson 1 kommentar Vecka 33-50 Pedagogisk planering Koll på Sverige PP Koll på Sverige åk 4 v33-50 Begreppslista till Koll på Sverige Koll på Sverige begreppslista Bilder till begreppslistan Koll på Sverige Länkar till bra filmer på Av media Grupparbete Koll på Sverige v49-50 Koll… Dessutom har vi testat att jobba med nyanser. Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet. Forntiden. Här hittar du planeringar, uppgifter och bedömningsmatriser. Åk 3: Hemortens och Skånes historia. SO 3 tips. Elevinflytande och synliggjorda mål i den pedagogiska planeringen i SO. Hänsyn har tagits till den begränsade läskunnigheten i åk 1, sedan växer bokens textmängd till en lagom stor utmaning för åk 3. Lektionsplanering för åk 1 & 3 Centralt innehåll, kommentarmaterial och kunskapskrav och progression I LGR11 står det att eleverna ska göra “ Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter . Under hösten kommer vi att jobba med ämnena biologi, geografi, kemi och samhällskunskap. Planering kring sva-tema Mitt land. V.37 Boll ... Etiketter: Planering år 1. ... Planering i SO åk 1 Author: Timrå Kommun Under våren jobbar vi med historia, religion, fysik och teknik. Logga in på lektion.se Åk 2: Berättelser om Gudar och hjältar inom nordisk och antik mytologi. Min planering vecka 45-46 Förmågor Denna planeringsperiod kommer du att utveckla din förmåga att... Svenska -urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.-Jag övar på att ljuda och skriva bokstäverna B b och U u.-Jag övar på att skriva meningar.Matematik NO och SO - använda matematikens uttrycksformer. MÅL FÖR ÄMNET RELIGION Åk 1: Livsfrågor, etik och moral. En blogg för dig som har Louis eller Lasse som SO-lärare. Hösten v33-41 Hållbar utveckling ( geografi och biologi) Pedagogisk planering i Hållbar utveckling: PP hållbarutveckling v 34-41 åk 4-6 v 42- 51 kemi och samhällskunskap För att möta många lärares önskemål har vi tagit fram ett planeringsstöd för NO-ämnena Åk 2, Nyanlända, Pedagogisk planering, SO. Inga kommentarer: Skicka en kommentar. Ibland delar vi upp oss i mindre grupper. Centralt innehåll: ... Planering i SO åk 1 Planering i NO i årskurs 1, våren Syfte: Att ge kunskap om årstidsväxlingar i naturen och vad som händer med djur och växter i närmiljön under våren. Eleverna ska därför under kommande arbetsområde få kunskap om hur olika saker är uppbyggda samt hur de kan fungera. Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida. Lektion : Pedagogisk planering i SO åk 1. Beskrivning Så här tänkte vi. NO / Naturorienterade ämnen Åk 2: Kristendomens roll i … Logga in på lektion.se. Idrottsbloggen Anna Hammarberg har idrott med årskurserna 2 och 3. För att eleverna ska få öva på att självvärdera sig samt se progression i lärandet har jag som stöd haft matriser med till varje planering. Helt nyskrivet läromedel till lågstadiets SO-undervisning. Författare: AnnCharlotte Lundgren Datum: 7 oktober 2009 Ämnen: SV/SO, SO År: Grundskola år 1 Lektionstyp: Planering . av Åsa i Arbetsblad, Åk 1, Åk 2, Åk 3, Återanvändning, åk 2, åk 4, åk 5, åk 6, bildlektion, Figurer och Former, Konstens grunder, Lektionstips, LGR 11, Planering, Tummen upp i bild åk 4-6 Nu är det dags att fortsätta med nr 2 Figurer och Former. SO / Samhällsorienterade ämnen 4.1 Att leva tillsammans 4.2 Att leva i närområdet 4.3 Att leva i världen 4.4 Att undersöka verkligheten 5. 22 januari, ... Jag jobbar med våra yngre elever och just nu går mina elever i åk 1. Lokal planering år 1-3 MÅL FÖR ÄMNET HISTORIA Åk 1: Livet förr och nu. Jag har under flera år använt mig av pedagogiska planeringar bland annat i matematik med mina elever i åk 1-3. Vi har pratat om primär och sekundärfärger, testat att måla och blanda dess. 21 januari, 2017 … I den här bloggen skriver jag om min språkutvecklande undervisning i åk 1 - 3. REGION GOTLAND, SANDA SKOLA, PEDAGOGISK PLANERING LUFT NO & teknik åk 1-3 Cecilia Duckert Läsår 2014-15 Med kunskaper om naturen och människan får människor redskap för att påverka sitt eget välbefinnande, … Åk 2, Att skriva sig till läsning, IT, Nyanlända, Pedagogisk planering, SO Skriver och spelar in våra faktatexter i Power Point. Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet. ... Åk 1, Pedagogisk planering, SO. PROJEKT. Här kommer idrottslärarna på skolan att blogga om vår undervisning och andra händelser på skolan. Ugglan Vis - Hela skolan stafettskriver; Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid ... Jag som ansvarar för Lektionsbanken heter Fredrik Sandström och är lärare i svenska åk 7-9 på Gäddgårdsskolan i Arboga. De estetiska ämnena har en given plats i temaarbetet, men i årskurs 3, när ämneslärare undervisar i de här ämnena, blir de svårare att integrera. 8 mars, 2018 malincarlsson 1 kommentar Vi har i arbetslaget gjort en plan för det centrala innehållet i SO och NO fördelat på årskurs 1-3. Pedagogisk planering. För årskurs 1-3 har ämnena geografi, historia, religon och samhällskunskap samma centrala innehåll samt kunskapskrav. Pedagogisk planering Strömslundsskolan SO Teknik/Programmering/Matematik Beskrivning: Idag är den digitala världen en självklarhet hos våra elever, men vi måste lära dem att det är en värld som är skapad av människor. Läs mer om tanken bakom här. Stödstruktur för planering med kunskapskrav och centralt innehåll åk. Jag har under flera år använt mig av pedagogiska planeringar bland annat i matematik med mina elever i åk 1-3. Här hittar du planeringar, uppgifter och bedömningsmatriser. "Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. En pedagogisk planering beskriver vad vi jobbar med, varför vi gör det samt hur det ska bedömas. Åk 2: Berättelser om Gudar och hjältar inom nordisk och antik mytologi. Under våren har vi jobbat med enkel färglära i åk 3. Lokal planering år. En blogg för dig som har Louis eller Lasse som SO-lärare. Planering av arbetsområden i No/So åk 1 Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet. Kunskapskrav i So, åk 1-3 Du kan ge exempel på vad människor och barn har för rättigheter. För att eleverna ska få öva på att självvärdera sig samt se progression i lärandet har jag som stöd haft matriser med till varje planering. Lokala pedagogiska planeringar Åk 3 Här kan du hitta pedagogiska planeringar för åk 3. I bilden arbetar vi bland annat med Konstens grunder "konstens ABC" I samtliga årskurser är det viktigt att arbeta med grunderna inom konsten dvs. Onsdag 1,3,5. Varför vi firar jul och påsk. Prenumerera på: Kommentarer till inlägget (Atom) Om oss. Bli medlem på lektion.se Åk 2, Att skriva sig till läsning, IT, Nyanlända, Pedagogisk planering, SO Skriver och spelar in våra faktatexter i Power Point. På torsdagar när åk 6 är på Veingeskolan jobbar alla i åk 5 tillsammans. Årskurs 1-3. SO 3 tips. Vi har tilldelats området area och omkrets för årskurs 1-3. Den punkt som berör området i det centrala innehållet är “Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Lokal planering år 1-3 MÅL FÖR ÄMNET HISTORIA Åk 1: Livet förr och nu. Den kan också med fördel användas i årskurs 4-6 med vissa revideringar av det centrala innehållet Det som är speciellt bra i planeringen är genomförandedelen. Vi har då två stycken 40 minuters lektioner som vi kallar mix-lektioner, detta då vi blandar/varvar svenska, so och no. Ugglan Vis - Hela skolan stafettskriver; Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid ... Jag som ansvarar för Lektionsbanken heter Fredrik Sandström och är lärare i svenska åk 7-9 på Gäddgårdsskolan i Arboga.