Om sjukskrivningen eller föräldraledigheten upphör och du vill och kan ta arbete igen kan du skriva in dig på Arbetsförmedlingen och sedan söka ersättning från oss. ... gälla och uppsägningstiden börja löpa omedelbart om det är den föräldraledige arbetstagaren som själv säger upp sig. Om du är tillsvidareanställd är uppsägningstiden en månad och om du är visstidsanställd är den 14 dagar. religion, politisk åskådning, kön eller föräldraledighet är aldrig sakliga. Skrivet: 2010-04-19, 12:14 #1. Har en fråga ang. Uppsägningstid vid uppsägning från arbetsgivarens sida. Under den arbetar du kvar som vanligt. Sparade semesterdagar ska betalas ut efter avslutad anställning. Har förstått att om man säger upp sig själv under tjänstledighet för föräldraledighet så börjar uppsägningstiden att gälla direkt. Arbetsplikt gäller under hela uppsägningstiden, om annat inte är överenskommet. Läs mer om egen uppsägning - att säga upp sig själv . Får jag dela upp min föräldraledighet hur jag vill? När du säger upp dig själv har du en fastställd uppsägningstid. Den som själv har sagt upp sig från sin tillsvidareanställning kan inte få arbetslöshetsersättning från a-kassan under de första 45 dagarna av arbetslösheten. Föräldrapenning och säga upp sig: Skrivet av: rådvill: Jag har en liten fråga angående ersättning. Mer om karenstid. Den av er som vill säga upp anställningsavtalet behöver inte ange något skäl för det, och måste bara ta hänsyn till den avtalade uppsägningstiden. Så om du gör det i god tid behöver du inte gå tillbaka till ditt gamla arbete. Om du vill säga upp dig själv under tiden du är föräldraledig så börjar din uppsägningstid löpa den dag du lämnar in din uppsägning till arbetsgivaren. Arbetsbrist är saklig grund för uppsägning. Anonym. I förevarande fall har arbetstagaren, efter uppsägning från arbetsgivarens sida, funnit ett annat arbete som han har fått erbjudande om att tillträda omedelbart. Jag kommer att säga upp mig från mitt jobb, det jag hade innan jag fick barn. ... Jag har varit berörd av avtal där man egentligen var tvungen att arbeta under sin uppsägningstid och den alltså började räknas från det att du återgick i arbete, även om man sa upp sig själv. Uppsägningstiden börjar … Ja, du kan säga upp dig under din semester/ferie och din uppsägningstid löper även under semester/ferieperioden. Hur lång uppsägningstid har jag när jag säger upp mig själv? – Ja, under uppsägningstid gäller arbetsplikt som vanligt, om ni inte kommit överens om annat (se då till att få sådan överenskommelse skriftligt, att du är arbetsbefriad med lön till exempel). Att säga upp sig En arbetstagare behöver inte ange orsaken till sin egen uppsägning, och en arbetsgivare har inte rätt att kräva att arbetstagaren uppger en orsak. Intjänad kompensationsledighet betalas alltid ut vid anställningens slut. Uppsägningstiden börjar löpa från den dag du lämnar besked om din uppsägning. Att ledigheten är semesterlönegrundande innebär att tiden räknas som om du har arbetat när ferielönen ska beräknas. Hej!Har en fundering vad gäller möjligheten för en arbetstagare att själv säga upp sig under löpande uppsägningstid om, i detta fall, 3 månader? Om du vill säga upp dig från arbetet. När är det inte arbetsbrist? Uppsägning av personliga skäl Sidan blev senast uppdaterad: 2017-09-26 För att du ska kunna säga upp någon av personliga skäl måste personen ha misskött sig på ett sätt som orsakat skada för företaget, eller risk för skada. Läs mer under om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist . Under sjukdom eller föräldraledighet Om du är helt sjukskriven eller har hel föräldrapenning kan du inte samtidigt få ersättning från a-kassan. Sedan den 15 maj 2017 gäller en ny regel för dig som arbetar och får ersättning av Kommunals a-kassa. Däremot måste den som har en tillsvidareanställning stanna kvar under uppsägningstiden, som normalt är en månad. Uppsägningstiden börjar … När du vill säga upp dig från ditt jobb, eller när din arbetsgivare vill säga upp dig på grund av arbetsbrist eller personliga skäl så finns en uppsägningstid. Man har rätt o säga upp sig o spendera sin uppsägningstid som föräldraledig. uppsägningstid och tjänstledighet. Har 3 månaders uppsägningstid? Det är ju vidrigt att man inte kan säga upp sig från ett vikariat, det kan ju uppstå mängder med skäl som gör att det vore tortyr att tvingas fortsätta en anställning mot sin vilja! Arbetstagaren kan när som helst säga upp sig från en tillsvidareanställning men måste oftast arbeta under en viss avtalad uppsägningstid. Giltiga skäl . Detta gäller både om du säger upp dig själv eller blir uppsagd. Uppsägningstid under föräldraledighet. En rimlig uppsägningstid är 14 dagar! Svar: Ja, du kan säga upp dig under din föräldraledighet. Arbetslös på deltid? Uppsägningstiden börjar löpa från den dag du lämnar besked om din uppsägning. ... Nu ska jag säga upp mig (3 mån uppsägningstid enligt avtal). Läs om vad du ska tänka på om du säger upp dig ... Föräldraledighet; ... När du säger upp dig själv har du en fastställd uppsägningstid. När en anställd säger upp sig själv behöver han eller hon, till skillnad från arbetsgivaren, inte ange någon anledning. Upptäcker du att din uppsägningstid sträcker sig förbi det datum du ska börja en ny anställning, kan du försöka komma överens med din arbetsgivare att få sluta tidigare. ... Kan jag säga upp mig under pågående semester och löper min uppsägningstid under semestern/ferien? Däremot räknas a-kassa (om man inte har nytt jobb på G alltså..) från den dag föräldraledigheten upphör o då karensmånaderna framåt som din A-kassa har. ... Anledningar som har att göra med t.ex. Om arbetsplatsen flyttar så långt att det är omöjligt att dag- eller veckopendla eller att man på grund av familjeskäl och småbarn inte kan flytta med. Så om du gör det i god tid behöver du inte gå tillbaka till ditt gamla arbete. Är det någon skillnad om jag är medlem i ett fackförbund eller inte när det gäller arbetsgivaren. ... Uppsagd under föräldraledighet. Att säga upp sig kan vara både ... om du inte arbetar kvar under din uppsägningstid, ... när hon kom tillbaka efter sin föräldraledighet. Självklart kan man själv känna att det är rätt att säga upp sig och vi lägger ingen värdering i det. Du behöver inte ange någon anledning till din uppsägning. Föräldrapenning och säga upp sig: ... vad som gäller när jag säger upp mig? Säga upp sig under föräldraledighet. Uppsägningstiden börjar löpa när uppsägningsbeskedet överlämnats eller, om uppsägningsbesked sänts per post, tio dagar efter det att brevet postas. Under föräldraledighet med föräldrapenning är de första 120 kalenderdagarna av din ledighet semesterlönegrundande (180 dagar för ensamstående). ... Om ditt tidsbegränsade anställningsavtal innehåller en uppsägningstid kan det dock sägas upp av arbetsgivaren vid arbetsbrist. Enligt lag måste en arbetsgivare som planerar att säga upp fler än fem ... Ett varsel är i sig ingen ... Uppsägning under föräldraledighet. För att kunna säga upp arbetstagare måste arbetsgivaren visa att det föreligger saklig grund för uppsägning. Semesterledighet får inte läggas ut under uppsägningstiden utan ditt medgivande. Fråga: Hej! Semesterledighet får inte förläggas till uppsägningstid utan ditt medgivande om din uppsägningstid är upp till 6 månader. Om du säger upp dig själv under din föräldraledighet börjar uppsägningstiden normalt räknas från uppsägningsdagen. Denna rättighet tillkommer båda föräldrarna var för sig. Om du vill säga upp dig själv under tiden du är föräldraledig så börjar din uppsägningstid löpa den dag du lämnar in din uppsägning till arbetsgivaren. Svar: Ja, du kan säga upp dig under din föräldraledighet. Börjar uppsägningstiden löpa trots att jag är föräldraledig? Om man inte får sin lön utbetald. Hur kan det komma sig att företag som det går bra för kan säga upp anställda på grund av arbetsbrist?