Personuppgift är en sådan uppgift som direkt eller indirekt kan användas för att identifiera en person som är i livet. Det beror bl.a. 12 Samtycke 12 Avtal 14 Rättslig förpliktelse 14 Intresseavvägning 14 En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk levande person. En behandling av en personuppgift är all typ av aktivitet man kan vidta med en personuppgift, till exempel spara, bearbeta, överföra, skicka vidare etcetera. Vad är det? om det är en känslig personuppgift, för att behandlingen ska vara laglig. Vad får man göra med sådana 2. Detta är dock inte juridiskt prövat och rättsläget är därmed oklart. Behöver jag utse ett dataskyddsombud? För dig som vill veta mer om vårt arbete med GDPR. Vem som är personuppgiftsansvarig för en viss behandling kan också särskilt anges i lag eller förordning, till exempel i särskilda registerlagar. Vad är personuppgifter? Om ett företag lagrar en uppgift som kan avslöja vem individen är så räknas det som personuppgift. Vanliga frågor om personuppgifter. I min yrkesroll är det inte ovanligt att jag springer på frågeställningar som: Vad är en personuppgift? Institutionen har tagit sekretessavtal på allvar, ... Personuppgift – vad är det? Vad börjar man inventera? Därför behöver alla som arbetar för Ledarna – som anställd, förtroendevald i en branschförening eller som Ledarnas företrädare på en arbetsplats – bry sig om den nya lagstiftningen dataskyddsförordningen (GDPR). En personuppgift är något som kan identifiera en enskild individ, t ex ett namn, ... Hur vet jag om det är en känslig personuppgift? Vad är en personuppgift? Vad är en känslig personuppgift? Grundläggande krav … Fackföreningar hanterar, vad den nya dataskyddsförordningen definerar som känsliga personuppgifter. ... företaget ser till att ingen känslig information sparas (se nedan). Vad är en känslig personuppgift? känslig information Det är förbjudet att registrera personupp- ... Förtydligande över vad som är en personuppgift och fler kategorier När får personuppgifter samlas in? Det kan t ex vara uppgifter som direkt pekar ut en person eller som tillsammans med andra uppgifter pekar ut en person. En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person. Vad är en känslig personuppgift? En kommunal nämnd som är förvaltningsmyndighet är således personuppgiftsansvarig för de behandlingar av personuppgifter som nämnden har att utföra. Det kan också vara mer känslig information om … Fyra ... Steg 3: Känslig personuppgift? Nedan förklarar vi kort vad en personuppgift är och hur Balder behandlar denna typ av information. Ras/etnicitet; Vad … Allting man gör med en personuppgift räknas alltså som en … Det kan till exempel vara ett namn, ett foto, en adress, ett telefonnummer eller en ljudupptagning. Personuppgifter. Vad är och vad innebär GDPR? Det kan vara självklara uppgifter som ditt namn eller ditt personnummer, men även uppgifter som till exempel … Personuppgiftslagen. Hur länge får jag spara uppgifter? Boken är uppdelad i tre delar. på vad det är för uppgifter som du har i kundregistret. Personuppgift och känslig ... -vad vi behandlar för personuppgifter ... personuppgift Det är viktigt att skilja på ”vanliga” och känsliga personuppgifter. Vad är en personuppgift? Behöver jag utse ett dataskyddsombud? Vad är personuppgift, och vad är behandling av personuppgift? Känsliga uppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, ... Känslig personuppgift; Vad menas med känsliga personuppgifter? Behandla personuppgifter och andra uppgifter. ... avslöjar själva medlemskapet en känslig personuppgift, som vilken politisk åsikt eller religiös övertygelse medlemmen har. Medlemskap i ett fackförbund ses som känslig personuppgift. Vad är en personuppgift? En indirekt personuppgift är exempelvis uppgifter som fastighetsbeteckning på huset du bor i eller ett telefonnummer till dig. 11 Vilka rättsliga grunder gäller? Känslig personuppgift. Vad är en personuppgift? Vad är en personuppgift? Och får jag göra det för olika ändamål på samma gång? En direkt personuppgift är till exempel ditt namn eller ditt personnummer. En personuppgift är all information som kan kopplas till en levande person. Vad är en personuppgift? Om ett företag lagrar en uppgift som kan avslöja vem individen är så räknas det som personuppgift. Vad är en personuppgift? Enligt personuppgiftslagen (PuL) skulle uppgift om könsidentitet, till skillnad från juridiskt kön, kunna utgöra en känslig personuppgift som inte får behandlas utan restriktioner. När ska PuL tillämpas? ... Ditt företag ska som personuppgiftsansvarig ha dokumenterat vilket av villkoren som används som stöd för att det är en laglig behandling. Är bankkonto en känslig personuppgift? Vad är en personuppgift? Personuppgift. Forskarna på institutionen är vana att hantera känslig data, berättar Reidar. En personuppgift är all typ av information som kan identifiera en levande person. Vad en personuppgift är har jag redan berört i ett tidigare inlägg, läs mer om det här. ... t.ex. Innehåll Lagar och regler 1. Att behandla personuppgifter är en del av att driva Ledarnas verksamhet och fackligt medlemskap är en känslig personuppgift. En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person som är i livet. Personuppgiftsansvarig ansvarar Definition av känslig personuppgift. Tillåten behandling. När får personuppgifter samlas in? Det är till exempel namn och personnummer, men också andra uppgifter som är specifika för en persons fysiska, genetiska, psykiska, …