... ”Vad gör man om man möter en björn”. ... en stor andel av det vilt man möter! De är dock inte de enda djuren du kan stöta på om du är ute och vandrar i skogen. Vad tänker du på när ... Det här gör att skogen tunnas ut och hela ... Om du möter en älg. Vet du vad du ska göra om du möter en ... Bästa sättet att undvika björnar är att väsnas i skogen. När det gäller att springa i mörker i skogen; Det beror ju lite på om man springer på ett elljusspår nära bebyggelse eller om man springer mitt ute i ”ingenstans”. Skulle kännas bättre om jag visste att de inte direkt bryr sig. Men vad gör du om du stöter på en björn? Ja precis som frågan lyder, vad ska man göra om man stöter på ett rovdjur i skogen.. T.ex. Viltforskaren Jonas Malmsten delar med sig om vilket det bästa sättet att agera är om man träffar på en älg. ... Eller att möta en flock vildsvin / överrumpla en chockad älg som går till försvar. I Norra Karelen jagar man ställvis mer björn än älg. ... är en del av ”jakten” och gör att man ... fälla en stor andel av det vilt man möter! EXPERTEN: Så gör du om du möter älg Att stöta på älg när är något som de flesta av oss skulle uppleva som obehagligt. Snart är sommaren här och bärplockarsäsongen i full rullning. de korta sekunder man får se dem. ... om människor med mer vana att vistas i skog och mark har mer respekt när de möter älgar. Fakta om älg. Jonas Malmsten är viltforskare och är anställd på Institutionen för Vilt, fisk och miljö vid Sveriges lantbruksuniversitet. Var och hur man hittar fina furor; ... Hur gammal blev världens älsta älg????? ... möter en varg. ... vad lockas dom av och vad får dom att ligga kvar i skogen? Så gör du om du möter ett vildsvin ... Så vad har hänt här? Men man har ju hört om en del ilska älgar. Tänkte bara höra om det är någon som vet hur en älgko med två ungar reagerar om man möter dem i skogen. – Det viktigaste, om man hamnar mellan en ko och en … ... vad lockas dom av och vad får dom att ligga kvar i skogen? Det verkar därför lite neurotiskt att fundera på vad man ska göra om man möter hunden, älgen, katten, kossan, rådjuret och så vidare. ... men om man skulle komma ansikte mot ... Den första instinkten när man möter en ... vilket gör att den närmar sig. ... vad gör man då? Då finns det en chans att man stöter på ett djur eller två. Foto: TT-bild/Genrebild Viltvårdarens tips: Så gör du när du möter en älg Hejsan, jag undrar vad sjutton man ska göra om man möter ett vildsvin, om man ser ett som springer mot en så är man körd då?eller vad kan man göra så att han inte ska ''attackera'' mig?jag har aldrig mött nån men man vet ju aldrig om man kommer göra de förr eller senare. ... i vägen om det går fort, vilket det oftast gör! Vad gör du då? Älgar är fredliga djur, men det är viktigt att veta hur man ska bete sig om man möter en. Det är kul att stöta på vilda djur i naturen, dvs. Hej! ^^, Då finns det en chans att man stöter på ett djur eller två. Snart är sommaren här och bärplockarsäsongen i full rullning. Vi har svaret. vildsvinar, älgar som är med sina kalvar m.m. Vad gör att det inte bara är en ... en i skogen om man inte ... jämföras med en älg på uppåt 120m.