Filodeg penslad med smör och olivolja blir otroligt krispig i ugnen och passar perfekt med den saftiga spenatfyllningen. Här hittar du matinspiration i form av recept, matlagningskola och videoklipp, allt från läckra desserter till förförande vardagsrätter! Grekisk paj Den här pajen är perfekt på en buffé eller tillsammans med några goda oliver, lufttorkad skinka, små körsbärstomater och sallad. Frasig filodeg och smakrik spenat, tillsammans med sältan hos Fetaosten – vad sägs om det? Sätt ugnen på 225°C. Laxpaj på grekiska. Frasig filodeg och smakrik spenat, tillsammans med sältan hos Fetaosten – vad sägs om det? Paj med fetaost. Frasig grekisk spenatpaj är läckert på påskbordet! ... Biff med grekisk tomatsallad 30 min. Fyllningen består av fetaost och spenat kryddat med dill. Allt du behöver är filodeg ... även gott med kyckling eller köttfärs för den som föredrar det. Funderar du på vad ni ska äta till middag? Köttfärspaj är ett trevligt middagsalternativ, som både kan serveras i enportionsformar och i stor pajform. Enkelt recept på vegetarisk paj. Spenakopita – grekisk spenat- och fetaostpaj Publicerad den 2015-02-08 2015-07-20 av skolkocken Det var ett tag sedan jag lade upp ett recept men nu är det dags igen. Högre poäng i tabellen indikerar att livsmedlet är mer näringsrikt. Grekisk fetapaj med spenat och ... tinad filodeg ca 500 g fryst hel spenat ... Spenat- och skinkpaj med filodeg. En snabblagad paj på filodeg som serveras med två färgglada sallader. Söktips. Fodra en liten form med bakplåtspapper, lägg i ett ark filodeg, fortsätt med avocadon, filo, yoghurt, filo och spenat. Ställ ugnen på 200 grader. Använd sökrutan ovan och sök recept eller kombinera sökord som "lättlagat", "snabblagat" med exempelvis råvara som "kyckling". Smält smöret och smörj kanterna på en pajform med löstagbar kant och täck botten med bakplåtspapper. Filodeg – Fryst. Använd sökrutan ovan och sök recept eller kombinera sökord som "lättlagat", "snabblagat" med exempelvis råvara som "kyckling". Den här komponerade hon med inspiration från en paj hon ätit på … Fyllning: Skölj spenaten och koka den i ca 5 minuter i lättsaltat vatten. Grekisk spenatpaj. Pensla formen med smör och lägg i ett av filodegsarken i taget, och pensla med smör emellan. Grekisk spenatpaj Spanakopitta lagas med tunn filodeg och hackad spenat som fyllning. Låt rinna av i … Mitt kök ger dig nya härliga recept, smarta tips och guider till de absolut bästa köksprylarna. Grekisk spenatpaj – Spanakopitta är en en frasig paj gjord med filodeg. Eller skriv in vad du har hemma eller vill laga för råvaror så får du förslag på passande recept. Nyhetsbrev. Tina den långsamt i kylskåp och lägg gärna en fuktig handduk över arken vid tillagning. Ett livsmedel som är mycket rikt på få ämnen kan erhålla en liknande placering som ett livsmedel som är halvrikt på många fler ämnen. Hemgjord paj med filodeg och spenatfyllning. Gör så här: Fräs löken lätt i lite olivolja i en kastrull. Häll upp den i ett durkslag och låt rinna av och kallna. ... Spenat- och fetaostpaj med filodeg. Mitt Kök. Den här pajen med spenat och fetaost sparar både tid och energi. Ni får helt enkelt lita på att "min" version är god eller ändra efter eget huvud. Täck med filo, pensla med lite olivolja och grädda i ugn på 175° C tills pajen fått lite färg. Ta kastrullen av värmen. Agnetas spenat- och fetaostpaj - Annze - Recept Min mamma gör världens godaste matpajer. Paj på filodeg fylld med coctailtomater, färsk bladspenat och fetaost. Stek på medelvärme tills spenaten har sjunkit ihop. Söktips. Uppskattning av mest näringsrika livsmedel. Följande livsmedel innehåller energi I fallande ordning och per 100 gram.. Det rekommenderade dagliga intaget (RDI) är [inte angivet].. Tabellen är sammanställd med data från: Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas, version 2015-01-19. Sjukt god knaprig och mumsig paj med spenat, ... middag och dessert på en gång! Spenat- och skinkpaj med filodeg. Servera med en härlig grekisk sallad och en klick ajvar relish. Eller skriv in vad du har hemma eller vill laga för råvaror så får du förslag på passande recept. Sätt ugnen på 200°c. Knåda degen i ca 5 minuter för hand eller 3 minuter i maskin. Filodegen är fryst. Klipp bort överflödig filodeg runt kanterna. Nu ska jag dela med mej av ett riktigt bra recept. Till efterrätt blir det glass med kaffe-choklad-och hasselnötstopping. Bred ut hälften av spenat och zucchinifyllningen, och lägg på ett nytt lager filodeg på samma sätt som förut. Pajen är god till lunch, middag eller buffé gärna serverad med tomater, gurka, rödlök, oliver i … Grekisk spenat- och fetaostpaj finns i en massa varianter men jag tänker inte skriva om dem. Grekisk kycklinggryta med feta och oliver. Lägg i den hackade frysta spenaten, låt den sakta koka upp och låt den koka på svag värme tills det mesta av vattnet dunstat av. ett paket grekisk filodeg 3-4 ägg 500 g keso 200 g fetaost gröna oliver 1 purjolök vitlöksklyfta ... Åh, vilken god paj! Lövtunn filodeg av vetemjöl, vatten och salt. Det krispiga pajskalet av filodeg fylls med köttfärs, bladspenat och fetaost. Pajdeg: Blanda samman ingredienserna till degen. Spenatpajen är god till lunch, middag eller buffé gärna serverad tillsammans med en grekisk sallad. Lägg filodeg omlott i formen.