De slukar 65 procent av din hjärnas kapacitet och består av hela två miljoner delar. Gey (EYCL1) ... ”Kan blåögda föräldrar få brunögda barn? ... Två brunögda kan få blåögda barn och två blåögda kan få brunögda barn. Färgen i ögonen beror på pigmentet melanin, som produceras i … Med tur kan man alltså ha två brunögda föräldrar men ändå få blå ögon, om de har generna Bb båda två. Så två personer med blå ögon kan visst få ett brunögt barn utan att frugan vart ute och haft rajtantajtan med brevbäraren..... Så jobbigt.... Brisa. b)! Ja, du kan få ett barn med blå ögon! Eftersom brunt är dominant och blått recessivt så kan inte en blåögd person bära anlag för brunögdhet. Kan två blåögda föräldrar få brunögda barn? Han får barn med brunögda Karin. ... Visa med ett exempel att två svarta kaniner kan få en avkomma som blir en albino. Karins mamma har blå ögon. ... Finns det många med bruna ögon i släkten så kan två, ... och har blå ögon. Däremot kan två brunögda få blåögda barn eftersom dom kan ha blåa gener. Det är därför som två brunögda kan få ett blåögt barn. Vilken nyans ögonen har kan ge en hint. Brunögda kan få blåögda barn (tex om de har blå anlagen recessivt) även om det är mycket ovanligt. Det är därför väldigt svårt att förutsäga vilken färg det nyfödda barnets ögon får. Bey 2 genen (EYCL3) på kromosom 15 har en blå och en brun allel. Jo, så här är det. ... Det förekommer att två föräldrar med blå ögon får ett barn med bruna ögon. så kan inte två blåögda få ett brunögt barn, enligt genetikens regler. Därav är det alltså möjligt att två brunögda föräldrar kan få ett blåögt barn. Fast – de flesta nyfödda barn har blå eller blågrå ögon i början, det kan dröja upp till 6 månader innan det säkert går att avgöra vad han eller hon ska få för ögonfärg. Mörka ögon brukar vara dominant, men ibland kan andra gener slå igenom. Ögonfärgen hos barnet blir heller inte klar förrän vid sex års ålder. Eftersom anlaget för bruna ögon är dominant, är det då möjligt för två föräldrar med blå ögon att få ett barn med bruna ögon? extrauppgiften Kan brunögda föräldrar få blåögda barn? ... Barnen svarade med ett unisont och högljutt – Ja! Bruna ögon är en dominant egenskap. Per har blå ögon. Kan två blåögda föräldrar få ett brunögt barn? Även om det inte är vanligt så kan två blåögda föräldrar få barn med mörka ögon. Slumpen avgör vilka som förs vidare, och det finns 25 % chans för blåögda barn. Därför kan två stycken med blå ögon inte få ett brunögt barn då blåögda bara har blå anlag. En vanligare observation var nedärvning av brun ögonfärg till barn vars båda föräldrar hade gröna/hasselnötsbruna ögon. Däremot är det antagligen helt omöjligt för en asiatisk person att få ett blåögt barn (? Det här att recessiva anlag kommer fram är väl inte så konstigt, det märkliga är i de fall när tex två blåögda får brunögda barn, vilket har inträffat, dock med statistisk sparsamhet. Till saken hör att dom blåögda syskonen är lika varnadra men inte dom brunögda! Om generna finns så är det möjligt. Bruna ögon kan man bara få om ena föräldern har det eftersom brunt är dominant. Jag har kollat runt på alla möjliga sidor om detta (om blåögda föräldrar kan få brunögda barn) och det står olika överallt. ... Det innebär i teorin att två brunögda föräldrar kan få ett blåögt barn om båda bär på både ett brunt och ett blått anlag och båda för vidare det blå anlaget :) ... jag har bruna, pappan gröna, har två barn med mörk bruna (de hade blåa vid födseln) hoppas på att sista barnet … ... Om paret i det senaste exemplet får ett blåögt barn, kan vi dock vara så gott som säkra på att pappan har B b (om det inte skett en mutation i könscellen men den möjligheten struntar vi i här), ... Om vi nu har två brunögda föräldrar, så kan ju båda vara antingen B B eller B b. Då kan man ju börja ändra hur det står till med föräldaskapet. Jag har ett vänpar som har 6 barn och tre av dessa barn är brunögda och tre är blåögda! d Hur kommer det sig att så pass många i Sverige har blå ögon trots att anlag för brun ögonfärg är Eva, som nu är blåögd, har två anlag för den recessiva blå … Å andra sidan så fick min mor gröna ögon trots att båda hennes föräldrar hade blå, men grönt är väl inte lika dominant. Vad gäller hår tror jag att det kan bli en … ... (kaukasiska barn) med blå eller grå ögonfärg, som senare kan skifta till exempelvis brunt eller grönt. Har någon av föräldrarna dubbla anlag för bruna ögon kommer barnet med största säkerhet också att få det. Då brun är den dominanta färgen, borde det vara så att en brunögd förälder och en blåögd förälder får brunögda barn. Blå ögon är recessivt, vi kan kalla den för b. Om man är brunögd kan man ha två arvsanlag för bruna ögon, alltså BB, eller ett anlag för bruna och ett för blåa, alltså Bb. två blåögda föräldrar kan inte få brunögda barn, men två brunögda föräldrar med varsitt blått anlag får statistiskt sett 25 % blåögda barn ... Visst är brunt dominant, men om man kan ha blå ögon med ett brunt anlag (eftersom vi är överens om att två brunögda kan få blåögda barn, vilka då givetvis bär på bruna anlag), då kan väl … två brunögda föräldrar kan mycket väl få både brunögda och blåögda barn. ). Så även om vi har gener så tycker jag att det känns lite som att slumpen ändå avgör vilka drag barnet får. ... Hur stor var risken att de skulle få ett barn med blödarsjuka? Afrikanska och asiatiska barn föds dock i regel med mörka ögon. Därav är det alltså möjligt att två brunögda föräldrar kan få ett ... som barn och det är våran son med. Ögonfärgen hos ett barn beror på vilka anlag de ärvt från sina föräldrar. ... Är ett brunt och ett blått får man bruna ögon. Ögonfärg bestäms av arvsanlag, varje människa har två arvsanlag. ... Ring numret 1177 … Alltså finns det ingen chans att två blåögda (blå, grå, grön) får ett brunögt barn. Jane Elliott började med att dela in barnen i två grupper. Ger man dem en leksak förstör de den bara. Färgen styrs av samma pigment men i olika mängd. Här kan du ställa en anonym fråga eller ta del av redan ställda frågor och svar. Blå ögon = recessivt anlag (Döljs av dominanta anlag, krävs två anlag för blåa ögon för att man ska få blå ögon) t Slutsats: Barnet kan med 25% sannolikhet få blå ögon om BÅDA föräldrarna bär på anlag för blå ögon (alternativ 1). … Det finns flera typer av blödarsjuka. För att få blåa ögon måste man ha två anlag för detta, alltså b b. min son hade väldigt mörka ögon då han föddes med em blå nyans i. Deras barn kan alltså ärva två bruna anlag och bli brunögt, ett brunt och ett blått anlag och bli brunögt (men med möjlighet att få blåögda barn i sin tur), eller två blåa anlag och bli blåögt. Däremot kan brunögda Victoria få ett blåögt barn. Jag har en fråga om ärftlighetslära. Ett barn kan födas med blå ögon, men när produktionen av proteinet melanin så småningom ökar när individen utvecklas, kan färgen efter cirka 6 månader till ett år övergå till brun. Innehåll Två klart blåögda föräldrar får dock normalt bara blåögda barn, eftersom de recessiva generna som är inblandade innebär att föräldrarna har dem i dubbel upplaga. Så det kan vara så att för någon eller några generationer sedan hade båda föräldrarna anor med tex blå ögon, vilket kan slå igenom senare. Om den ena föräldern är blåögd blir chansen 50%, och är båda blåögda är den 100 %. För att få blåa ögon måste man ha två anlag för detta, alltså bb. Två brunögda föräldrar kan ha varsitt blått och varsitt brunt anlag. ... Alltså finns det ingen chans att två blåögda (blå, grå, grön) får ett brunögt barn. Det finns många grader och nyanser av ögonfärger, och t.ex. Jag delar upp min barngrupp i två kategorier: de Brunögda och de Blåögda.