Stäng av datorer och koppla bort den från elnätet. Det hör förmodligen inte alls till saken, men man kan även isolera nät från varandra. 2 routrar efter varandra, går det?  För att koppla två switchar efter varandra, så kan man antingen använda en speciell kabel där mottagande och sändande ledare är korsade, eller en switch med funktionen Auto-MDI-X som automatiskt känner av detta.  Du ska alltså inte ha två routrar, såvida du inte har flera publika IP-adresser och tänker ha flera parallella lokala nätverk, skilda från varandra. Moderna routrar har specifikationerna 10/100 eller 10/100/1000 vilket innebär att de automatiskt kör i samma hastighet som den långsammaste enheten i nätverket. Routrar som har stöd för 5 GHz-bandet kallas dual-band-routrar (efter­som de kan arbeta på två frekvensband). Typiskt har de 192.168.0.1 då de kommer från fabriken så den ena byts till 192.168.2.1 eller liknande. Men jag har åtminstone förstått såpass av det som skrivits i tråden att jag inte ska bara kaskadkoppla två routrar efter varandra. Typiskt har de 192.168.0.1 då de kommer från fabriken så den ena byts till 192.168.2.1 eller liknande. I de flesta routrar går det att vid installationen välja mellan 13 olika kanaler (eller låta routern välja automatiskt). Till råga på allt störs grannars trådlösa nätverk av varandra. 2,4 GHz-bandet har också bättre räckvidd, vilket behandlas längre fram i detta kapitel. Mellanliggande nätverkshanterare tillhandahåller transmissionskanaler genom att koppla samman flera nätverksenheter i ett nätverk. De är då utrustade med två WAN-nätverksportar (eller en nätverksport och en USB-port för 4G-modem). Övriga nätverksdiskussioner. Med dual-band har du möjlighet att dela upp nätverkstrafiken i hushållet efter användningsområde. Med dual-band har du möjlighet att dela upp nätverkstrafiken i hushållet efter användningsområde. De som bor i huset vill koppla alla sina trådbundna nätverksenheter till sin router. Några exempel på mellanliggande nätverkshanterare är routrar och switchar. Eftersom alla ska vara bäst och fokusera på att klanka på varandra så gör jag motsatsen och berättar vad jag vet och hur jag tidigare har gjort: 1. Alla nya switchar brukar ha stöd för funktionen, men det skadar aldrig att dubbelkolla i databladet innan köp. Routrar som stödjer både 2,4 och 5 GHz kallas dual-band och ger det bästa av två världar och möjlighet till en optimal WiFi-upplevelse.  Hur koppla två routrar. För många är … När du använder läckagekollen så ser du två klasser av IP-adresser: offentlig och lokal. En del nyare routrar är så kallade trippelbandsroutrar. Ska du bara surfa och så är det ju inge problem, men det blir ju ett väldigt härke med portforwardings mm om du vill fildela eller något sådant. ... Koppla ihop två datorer?!  Ansluta två routrar tillåter fler användare att ansluta till ett nätverk. Två routrar efter varandra fungerar bra om man kommer ihåg att sätta olika IP-adresser på dem. rjonsson, jag det går. Vi har testat maxade routrar som lovar bandbredd och smarta funktioner för att möta kraven nu och i framtiden. Vad är skillnaden mellan offentliga och lokala IP-adresser? ... En del routrar har reservbatterier. Koppla en router till en switch – Nätverk och uppkoppling. Specifik hårdvara och /eller programvara krävs för att bilda ett nätverk av datorer 3. Uppdaterad: 2018-06-18 . Två routrar efter varandra fungerar bra om man kommer ihåg att sätta olika IP-adresser på dem. De flesta routrar i dag kör två frekvenser, 2,4 GHz och 5 GHz. Routrar som stödjer både 2,4 och 5 GHz kallas dual-band och ger det bästa av två världar och möjlighet till en optimal WiFi-upplevelse. Hej kan inte så mycket med nätverk så jag frågar här! Då kan du behöva ta ur batterierna också så att routern stängs av helt. Anslutning av en trådlös router också tillåter användare att ansluta trådlöst. ­Beroende på modell kan nätverksportarna antingen användas för att höja den faktiska internethastigheten eller för att få en redundant internetuppkoppling. Routrar med en LAN-port gör det nödvändigt att använda en hub /switch, så båda datorerna kan dela Internet-anslutningen. Använd en Ethernetkabel för att ansluta datorerna och andra nätverksenheter till en switch eller en router. Avancerade kommunikationsnät med en mer avancerad struktur där datorer efter givna regler kan kommunicera med varandra. Den främsta anledningen till detta är att dela resurser . En bra lösning (om det går) är att logga in (eller ändra) inställningarna på den router som tar emot själva Internet (om det är router/modem). I och med att det redan finns ett distributionsnät behöver de inte dra några nya nätverkskablar. Åtkomst till filer och möjligheten att spela spel med andra på samma plats var motivationen för människor tillbaka när Internet var att komma igång . En dator två datorer och ytterligare två är där. Se vilka trådlösa routrar som är bäst för hemmet om du har fiber på 100 - 1000 Mbit eller någon annan snabb Internetuppkoppling. Kontrollera att både maskinerna nätverk med varandra, vilket de dela filer och kringutrustning.  Det dumma med två routrar är att datorerna i router 2 måste igenom just två routrar för att komma ut. Uppgradering av bredbandet till 1000Mbit/s . Tema . ... Jag tycker inte det verkar så bra att koppla ihop båda routerna efter varandra. Här hittar du AC-routrar, mesh-routrar med mera. Eftersom alla ska vara bäst och fokusera på att klanka på varandra så gör jag motsatsen och berättar vad jag vet och hur jag tidigare har gjort: ... och sedan sladdar eller trådlöst nätverk efter behag. Starta om Wi-Fi-routern genom att dra ur sladden och låta den vara utan ström i två minuter innan du sätter i sladden igen. Prylar med ac-wifi kör på 5 GHz medan prylar med n-wifi kan köra på bägge. Det finns även routrar som har så kallad dual-WAN-funktion.  Hur ansluta två datorer till varandra Det finns många skäl för att ansluta en dator till en annan dator . Nätverkskabel. Så småningom behöver du en router i ett hushåll att dela Internet med varandra. Det är mycket ovanligt med routrar som enbart arbetar på 5 GHz-bandet. Rent tekniskt går det, men det kan bli ett ***** krigande mellan maskinerna om de inte är rätt konfigurerade. ... Då har jag alltså två st routrar. Har bredband med comhem 200mbit och deras router, skall sedan koppla in datorer . 2. Att ha routrar kopplade i serie tillför inget, och krånglar till konfigurationen genom … Anslut LAN-porten på routern till en hubb /switch som i sin tur måste vara ansluten till de båda datorerna. LAN Local Area Network som är ett nätverk som oftast håller sig inom samma byggnad, lokalt nätverk. ... Om det är för långt mellan enheterna flyttar du dem närmare varandra. Och jag börjar ana att jag möjligen bara gör allt detta alldeles onödigt komplicerat. Detta eftersom många trådlöst anslutna enheter saknar 5 GHz-stöd.