Om vätskan är för varm alltså varmare än 37 grader ° C så tappar jästen jäskraft och till och med dör. Och varför jäser inte degen? Surdegsbröd som inte jäser. Med Google menar jag de sökträffar som dyker upp när man söker på hjälp för att rädda sin surdeg. Problemet jag har är att surdegen ibland inte jäser tillräckligt bra (dvs den tiden den står i bunken 12-18 h). har gjort en surdeg och matade den igår för första gången. ... Det jäser ju. Loggat Anders_H. – Vätskan som du blandat i degen kan ha varit för varm, eller för kall. (Men jag föredrar ändå att låta degen jäsa i ett durkslag som ju inte är ... jäser nu . ... Det blir Pain de Martins Levain på bara surdeg. Jag har den i behållare med plastfolie och den har temperatur 30 C. Ibland ser den jättefin ut efter ca 15 h medan den ibland knappt har jäst alls. Här är de vanligaste orsakerna till varför surdegen inte blir som du hoppas på. Egentligen är det rätt enkelt, men det finns samtidigt så mycket som kan gå fel. ... Det är när det luktar direkt unket som du inte ska använda surdegen. Dessutom kör jag inte på Manitoba … ... man lär sig på lukten och konsistensen vad som behövs, det är inte svårt. En surdegsstart kan man ha i kylskåpet i åratal så länge den matas med mjöl och vatten en gång i veckan. 2 bröd Ett mustigt bröd som håller sig gott och väl i en vecka. Hoppas det jäser bra Fördegen såg bra ut, den var härligt bubblig. Mitt tips är att vara noga med att surdegen är riktigt livaktig från början. 2 bröd Ett mustigt bröd som håller sig gott och väl i en vecka. Där finns min surdeg som för det mesta fyller burken till ... så det jäser fint. Det händer ibland att när man kikar ner i bunken på morgonen och förväntar sig en seg, bubblig, superaktiv surdeg så möts man istället av en platt, livlös blobb helt utan hopp. Är den inte pigg från början blir det svårt att … Skriven av Frans, 2010-08-09 10:18:33; Hej, tack för en bra sida. Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-01-06 14:55:35; Hej Marion Låter som att degen blev för lös, testa att använda 460 - 470g vatten. Något som jäser finns i detta paket ... Så med detta ting må du rädda ... då blir det inte som du vill. 4. Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-01-06 14:55:35; Hej Marion Låter som att degen blev för lös, testa att använda 460 - 470g vatten. Surdeg består (i de flesta fall) av bara mjöl och vatten som har stått ett tag tills det blivit surt och börjar jäsa. En surdegsstart kan man ha i kylskåpet i åratal så länge den matas med mjöl och vatten en gång i veckan. Vad tror ni är orsaken till att jäsningen inte går som den ska? Den mest populära metoden verkar vara att ta bort en stor del av surdegen och mata den, vänta en dag, sedan upprepa samma procedur osv. MVH Anders. Skriven av Frans, 2010-08-09 10:18:33; Hej, tack för en bra sida.