Här hittar du som är patient eller anhörig information om hur hälso- och sjukvården fungerar. Fråga Jag är en 43-årig kvinna som har besvär på tungan. Hej, jag har använt Oralmedic. Det kan göra ont när du rör på tungan eller när du äter vissa typer av mat. Det gör ont på högre sidan av tungan och det svider på framdelen av tungan. ... (t ex på tungan) avlägsnas. Medicin och hälsa ... för mig svider det inte alls. Fråga Jag är en 43-årig kvinna som har besvär på tungan. Smärtan försvinner direkt men bör göras i början när blåsan kommer. Hej, tacksam för hjälp vad min sveda på tungan kan bero på. Kände mig dock tvungen att besvara detta. Det svider och gör ont där såren sitter. Det är en tops med ett svavelmedel i som man penslar på blåsan. Ont i tungan har ett särskilt medicinskt namn; glossodyni. När man väl fått effekt kan man sedan trappa ned dosen till en normal underhållsdos som ligger mellan två och fyra gram per dag. För min del så är jag på min vakt så fort jag får någon typ av skada i munnen (ex. ... Allergisk reaktion orsakad av exempelvis tandkräm eller färgämnen i godis. ... Läkaren kommer att utföra en fysisk undersökning, titta noga på tungan, och ställa frågor såsom: ... Varför svider mitt tandkött? Behandling med vissa typer av tandkräm 1 och munsköljningsmedel 2 rekommenderas i första hand, se Terapirekommendationerna. Tandkräm bränner! Jag är 68 år och har haft stora problem med min tunga, som bränner och svider. Gammalt, jag vet. Ibland ovansidan av tungan blir svart eller brun i färgen. Det svider och gör ont där såren sitter. På tungan, som också är täckt av ... Även viss tandkräm kan ge ... och äldre som får problem med att det svider i munslemhinnan och på tungan. ... Varför bränner det på tungan? När blåsorna är på gång så gäller det att behandla dem med en riktig munhygien-kur samt salva. biter mig, bränner mig eller liknande) eftersom de ofta uppkommer då. Det gör ont på högre sidan av tungan och det svider på framdelen av tungan. ... (tandkräm och munsköljvätska) ... känsellöshet eller en känsla av ett hårstrå på tungan. ... (tandkräm och munsköljvätska) ... känsellöshet eller en känsla av ett hårstrå på tungan. 2013 skrev jag en Recension av Oral-B Pro-Expert tandkräm som fick rejält med uppmärksamhet. ... på tungan och insidan av ... –Jag fick ett lugnande besked men fortfarande inget svar på vad jag led av. Jag har en beläggning på tungan och även i gommen. Regler och rättigheter. Som patient har du ett skydd i form av både lagstiftning och de skyldigheter som landstingen har. Det gör ont på höger sida av tungan och det svider på framdelen av tungan. Det halsonda gav med sig i mitten av förra veckan men i stället började jag få vansinnigt ont på tungan. Man kan under någon månad ta upp till flera teskedar per dag för att kroppen ska få sitt uppdämda behov av ämnet tillgodosett. Fruktansvärt omdömeslöst av din läkare att rekommendera Panodil vid sänggående.