Jepp och det skriver jag inte bara för att jag inte äter nötkött utan därför att det är sant. Men nu har jag svårt att andas när jag är ute och ... stora måltider ev. Mejeriprodukter, choklad och alkohol tål jag inte heller. • Har du svårt att svälja tunnflytande drycker kan du göra dem mer trögflytande med hjälp av förtjockningsmedel som finns att köpa på apotek. Om du har svårt att hålla vikten och inte får diarré av fett kan dock extra fett vara bra, eftersom det är kaloririkt. Har blivit diagnostiserad med reflux och läkaren sa att man vill undvika att operera brocket i övre magmunnen. Jag har så fruktansvärt ont i bröstet. Fick äta en del smärtstillande. Och min "magdoktor" säger att magen säkert kan påverka flimmret. Bråck på pulsådern innebär att en del av pulsådern vidgas. - Sköterskan sa till mig att jag tog upp plats för folk som inte kunde andas, säger hon. Jag har haft samma, klump i halsen, strypgrepp över halsen och svårt att andas. . ... Bråck på magmunnen svårt att andas; Väsande andning vuxna; Related Posts. Jag har kronisk hosta sedan 12 år tillbaka. Jag har svårt att svälja det liksom "fastnar" i mellangärdet,blir fort mätt känns som maten stannar i mellangärdet,illamående,ingen matlust, ont i ryggen,halsbränna . Då ser magen ut som om jag var gravid i 6-7-e månaden, har jätteont precis under bröstet, känns som om jag har svårt att andas, illamående, sug i magen, förstoppad, rapar. Hur tycker du att det luktar? Lär dig mer om dysfagi Vill du veta mer om dysfagi kan du ta kontakt med Svenska Dysfagiförbundet. Tillståndet kan vara livshotande, beroende på hur omfattande bråcket är. Du kan känna av bråcket om det växer väldigt snabbt. Du ska även söka vård akut om du vet att du har astma och plötsligt får svårt att andas och att … Om en del av ett organ, som t ex ett tarmparti, fastnar i bråcket och inte kan tryckas tillbaka talar man om inklämt bråck. Ett bråck kan göra så att den övre magmunnen inte sluter sig helt, och då läcker surt maginnehåll från magsäcken upp i matstrupen. De flesta får inga besvär av det men om bråcket brister så får man inre blödningar vilket kan vara livshotande. About The Author Tooron34. Förra sommaren badade jag när jag hade mens, igenom tampong, och när jag låg och solade efteråt märkte jag att det började tampong igenom. Och så snart jag blir sämre i magen kommer också flimmret oftare. Sök vård akut om du plötsligt får väldigt svårt att andas. Två dagar senare lades hon in akut - på grund av magsäckscancer. Anette Johansson, 56, misstänkte att hon hade magcancer och stod i kö för en gastroskopiundersökning. Men känner också att det är svårt att veta när behovet är, särskilt sedan medicinen inte hjälper direkt. Ett bråck kan göra så att den övre magmunnen inte sluter sig helt, och då läcker surt maginnehåll från magsäcken upp i matstrupen. Det kan också bulta och banka hårt, man kan känna tryck över bröstet och få svårt att andas, säger Carina Blomström-Lundqvist, professor och överläkare vid kardiologiska kliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Slemhinnan i matstrupen tål inte syran och reagerar med inflammation och kramp. Då är hela funktionen med att magmunnen ska hålla tätt satt ur spel, säger Perjohan Lindfors. Enligt samma läkare så har en tredjedel av befolkningen i västvärden samma problem med ett bråck på övre magmunnen men får inget symtom. Tillståndet kan vara livshotande, beroende på hur omfattande bråcket är. Hej Jag har fått veta att jag har ett 3 cm stort bråck vid magmunnen(+ magkatarr). Fortsätt bara att jobba på i lugnt tempo och andas djupa andetag. Om en del av ett organ, som t ex ett tarmparti, fastnar i bråcket och inte kan tryckas tillbaka talar man om inklämt bråck. Slemhinnan i matstrupen tål … Började med behandlingen i mars men upplever förtfarande den där superonda brännande känslan, och jag har även upplevt att jag i bland upplever bröstsmärta i koppling med svårigheter att andas. Jag gör det inte och jag har bråck på magmunnen – nånting som är bra att skylla på internt när man råkar rapa… Nötköttet är den största miljöboven. Symtom på detta kan vara att katten lätt blir andfådd, får svårt att andas eller till och med hamnar i chock. Man kan få svårt att svälja (övre magmunnen) eller lätt att kräkas (nedre magmunnen). Jag har funderat på om den kan bero på ett bråck på magmunnen, men det är inget som någon läkare på vårdcentralen varit sugen på att … Jag gick till en öron, näsa hals-läkare som tittade ner i halsen med kamera och sa att det ser jättefint ut. De sa att det var standardförfarande numera, vid gastroskopi på barn, för att de ska slippa obehaget och för att det dessutom är mycket lättare att genomföra undersökningen på ett sövt och avslappnat barn, än på ett vaket och kanske spänt och oroligt barn. Jag kan inte äta lök, bönor, kryddad, fet eller hårdstekt mat. Dålig andedräkt? Jag fick bråck på magmunnen efter en ... jag känner ofta ett mycket obehagligt tryck och får svårt att andas. Det kommer och går…(Oftast, efter egen analys vid stress) det börjar under det högra bröstet som ett knivhugg, sen sprider det sig i bröstkorgen och gör det svårt att andas. – Jag fick en medicin som heter Nexium som fungerar bra så länge jag inte slarvar med maten. Jag har också bråck på magmunnen, ett ganska stort på den övre magmunnen. Känsla av att inte få luft. Snart får musklerna tillräcklig mängd syre – du kommer in i andra andningen. Bråck + ?? Jag får dessa attackerna emellanåt, i de flesta fallen "får jag skylla mig själv". Men enl min läkare ska man inte ha dom besvär jag har av det??!!! Man kan få svårt att svälja (övre magmunnen) eller lätt att kräkas (nedre magmunnen). Ingen blir glad av att på sommaren vada runt i illaluktande tång, men dessa så kallade makroalger är proppade med nyttigheter. Välj rätt storlek på dina tamponger - TampongGuiden Har inprincip alltid haft regelbunden mens. Jag har också bråck på magmunnen, ett ganska stort på den övre magmunnen. Där de hittade ett ganska så stort bråck på övre magmunnen. Jag känner mig också mycket svullen som om det är svårt att dra in magen. Men eftersom ingen reagerade blev det inte upptrissat på nåt sätt utan jag insåg kort och gott att om jag skulle dö så skulle jag dö ensam. Det särskilt viktigt för små barn. Ska jag söka läkare? Olika typer av bråck. Hela blåsan togs bort. Har bråck på övre magmunnen sedan många år och håller det under kontroll med mer eller mindre Nexium. De sa att det var standardförfarande numera, vid gastroskopi på barn, för att de ska slippa obehaget och för att det dessutom är mycket lättare att genomföra undersökningen på ett sövt och avslappnat barn, än på ett vaket och kanske spänt och oroligt barn. ... Jag har bråck på övre magmunnen och överprokuktion av magsyra. Jag hade på olika sätt talat om för ett antal personer att jag hade svårt att andas, att jag hade ont etc. Läkarna tror att detta är medfött för att jag är för ung för att det ska ha utvecklats (är 21 år) Nu har jag bara läst detta inlägg och vet inte hur mycket du lidit av det men jag blir helt handikappad när jag får mina ”anfall”. CachadLiknandeOm du periodvis har hosta eller svårt att andas och samtidigt känner dig trött och hängig, kan det vara tecken på en försämringsperiod av din astma. Jag vet inte om LCHF har någon effekt på jut detta men jag vet att min Morfar som led av bråck på magmunnen inte kunde äta ris och makaroner för att det fastnade. Sväljningssvårigheter (Dysfagi) Orsak(-er) Klump i halsen, otillräcklig slutning vid övre magmunnen, inflammation i matstrupen, kramp i matstrupen, struma, inflammation i tandköttet, halsfluss, förlamningar i svalget, sammandragningar i svalget, tumörer i svalget, främmande kroppar i svalget, utbuktningar på … Det beror på att syretillgången ännu inte är tillräcklig för musklerna.