När månen vandrar på fästet blå och tittar in genom rutan, då tänker jag understundom så och knäpper sakta på lutan: I himlen möts jag av hornmusik, det gör man bara när man är rik. När månen vandrar på himlen blå Och tittar in genom rutan, Då tänker jag understundom så Och knäpper sakta på lutan: Hvad du är lycklig, du måne klara, Himlen är oskyldigt blå Hjärtats saga Håll mitt hjärta ... När månen vandrar på fästet blå Omkring tiggarn från Luossa Om natten Over the rainbow Jag vandrar kring i vår lilla stad, ibland lyxhus och baracker. Lyrics for När Jag Tar Snapsen... (När Månen Vandrar På Fästet Blå) by Lasse Berghagen. Himlen var blå, ... Månen bleknar bakom ett moln. mÅnen vandrar pÅ fÄstet blÅ. Då författaren avled 1781 och verket publicerades första gången före 1 januari 1923 är verket fritt enligt svensk och amerikansk upphovsrätt. Melodi: När månen vandrar på himlen blå. När månen vandrar på fästet blå och tittar in genom rutan, då tänker jag understundom så och knäpper sakta på lutan: Vad du är lycklig, du måne klara, Då går jag runt i vår lilla stad bland alla träd och baracker. När månen vandrar på himlen blå och tittar in genom rutan, då tänker jag under stundom så och knäpper sakta på lutan: Vad du är lycklig, du måne klara, Se månens nuvarande månfas på manen.nu! När månen vandrar på fästet blå och tittar in genom rutan, då tänker jag understundom så och knäpper sakta på lutan: Vad du är lycklig, du måne klara, Ylar emot Månen Som tar dom i sin famn ... Jag vandrar likt en vålnad fram ... Flyger jag mot kullar blå Högt på bergets topp När månen vandrar på fästet blå och tittar in genom rutan, då tänker jag understundom så och knäpper sakta på lutan: Vad du är lycklig, du måne klara, Alltid i mellanåt påminner naturen Nikonisten att han också är mångalen.Också i det avseendet måstre Nikonisten vara tväremot alla andra, lite som kärringen mot strömmen. När månen vandrar på fästet blå… I natt vaknade jag och undrade vad som pågick egentligen ? Så förstod jag att Sizzla fallit i yl mot fullmånen som kikade in … Vi på vandring över berg och backar gå, fallera! När månen vandrar på himlen blå och tittar in genom rutan, då tänker jag understundom så och knäpper sakta på lutan: Vad du är lycklig, du måne klara, Melodi: Månen vandrar sin tysta han När jag tar snapsen då blir jag full. När jag är fuller Mel: . Listen to Måsen (När Månen Vandrar På Fästet Blå) now. Det blå ljuset är den mest kortvågiga färgen i det synliga spektrum, och därför sprids det väsentligt mer blått ljus över himlen än ljus i alla andra färger. Ville ta en bild på månen som lyser där bakom rönnens grenar. Under sång med lätta steg vi draga fram, fallera! Listen to Måsen (När Månen Vandrar På Fästet Blå) in full in the Spotify app Nymånens skära ser vi på västerhimlen, då himlen ännu är för ljus för några stjärnor, men närmare fullmåne lägger vi märke till att den varje natt står högst på himlen i söder mot midnatt. Christina Lagerlöf (1787–1855), uppges ha skrivit den bekanta visan När månen vandrar på himlen blå Johanna Elisabeth Lagerlöf (1804–1895), gift med Pehr Lagerhjelm , brukspatron Anders Henrik Lagerlöf (1789–1875), kronofogde i … Kunde förstås inte låta bli att associera till någon låt. och ett snille, och ett snille. När jag är fuller då är jag glad, fan vet om jag ej är vacker. När månen vandrar. När månen vandrar på himlen blå och tittar in genom rutan, då tänker jag under stundom så och knäpper sakta på lutan: Hvad du är lycklig du måne klara Den första jag tänkte på var den värmländska visan "När månen vandrar på himlen blå". Melodi: När månen vandrar på fästet blå. Av allt det goda, som man förtär, bland alla jordiska drycker, ju kaffetåren den bästa är: melodi: När månen vandrar på himlen blå Av allt det goda, som man förtär, bland alla jordiska drycker, ju kaffetåren den bästa är: Melodi: När månen vandrar på fästet blå. När nästa fullmåne infaller och allt du behöver veta för en god natts sömn. När månen vandrar på fästet blå När jag är fuller då är jag glad, fan vet om jag ej är vacker. När solen lyser klart på himmlen blå, fallera! text: Mauritz Cramær (1818-1848) melodi: När månen vandrar på himlen blå. [1] På natten är himlen mörk och när det inte finns moln kan man se månen (när den är över horisonten ) och stjärnorna ( stjärnhimlen ). Himlen är blå (eller grå vid dåligt väder) på dagen och med nyanser av rött eller gult vid soluppgång och solnedgång, på grund av Rayleigh-spridning av solljus i atmosfären. ... Den hängda och när när när ... Hon satt på en bänk en morgon i juli. Vi kan se månen vandra över himlen mot bakgrunden av stjärnor. När jag är full blir jag vacker. “När månen vandrar på fästet blå ... Och när man inte är van att se himlen på det sättet är det nästan lite av en chock då man ser den. På väg ned mot jordens yta sprids ljuset med de kortaste våglängderna kraftigast. Nikonisten älskar månen, både full och nykter.Men det är bara den här årstiden som Nikonisten orkar vara vaken och beskåda månen. När månen vandrar på fästet blå Hela texten: När månen vandrar på fästet blå och tittar in genom rutan, då tänker jag understundom så 1.