Min Jesus, varmt välkommen var! Vi genom Jesus får Guds nåd och finner på det bästa råd. Vi genom Jesus får Guds nåd och finner på det bästa råd. Search the history of over 335 billion web pages on the Internet. Emil Sjögren (1853-1918) Si, Jesus är ett tröstrikt namn. Si, ... Som du, o Jesus, ett med din församling blivit, ... Ditt namn o Jesus upphöjt är (1) 1. Guds ende Son, o Jesus huld, Si, Jesus är ett tröstrikt namn / Otto Olsson. Av dej är all rättfärdighet, av dej all frid och salighet. Vår nöd du ser och hjälpa kan, du som är både Gud och man. Herren är min herde / Gustaf Nordqvist. 3. 66 Si, Jesus är ett tröstrikt namn. Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. Vi genom Jesus får Guds nåd och finner på det bästa råd. Se, Jesus är ett tröstrikt namn eller Si, Jesus... är ursprungligen en tysk nyårsbön om Jesu namn av Basilius Förtsch från 1609. 66 Si, Jesus är ett tröstrikt namn (v 1-4) 76 Jesu, du mitt liv, min hälsa (v 8) 89 Du bar ditt kors, o Jesu mild * (v 1-4) 94 Guds rena Lamm, oskyldig (v 1) 1. Guds ende Son, o Jesus huld, förlåt oss all vår synd och skuld. Vi genom Jesus får Guds nåd och finner på det bästa råd. Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. Psalm från Älvdalen / Erland von Koch. Av dig är all rättfärdighet, av dig all frid och salighet. Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. 1. Vår nöd du ser och hjälpa kan, du som är både Gud och man. Hoppa till navigering Hoppa till sök 1-5 min; Exempel på tryckta utgåvor Vår nöd du ser och hjälpa kan, du som är både Gud och man. 2. Detta är ett bara ett av många sätt att göra vår psalmskatt mer tillgänglig för nya generationer. 2. Uti din nåd, o Fader blid (1695 nr 239 , 1819 nr 250 , 1937 nr 324 , 1986 nr 240 ), efter Förtsch "HErr JEsu Christ in deine Händ". Vi genom Jesus får Guds nåd och finner på det bästa råd. Se, Jesus är ett tröstrikt namn Och i all nöd vår säkra hamn. Från Wikisource, det fria biblioteket. Jesu namn besluta skall Livets kval och strid, När min prövodag är all Och jag far i frid: Ty han är den, Som avplanat all min skuld Och mig möter, evigt huld, I himmelen. Si Jesus är ett tröstrikt namn (1695 nr 143 , 1819 nr 66 , 1937 nr 66 , Herren Lever 1977 nr 824, 1986 nr 42 )), efter Förtsch "Jesus ist gar ein süsser Nam". som Herren är i Davids hus. Avled kl.9,50 em Hennes älsklingspsalm var Sv. 66 Si, Jesus är ett tröstrikt namn. Tillkomstår: omkring 1880; Verktyp: Orgel; Speltid: Ca. Född 1862-01-01 i Orrnäs Bodum. Vi genom Jesus får Guds nåd och finner på det bästa råd. "Vardagserfarenhet" är Lennart Perssons blogg. Jesus ist gar ein süsser nam (Si, Jesus är ett tröstrikt namn/Se, Jesus är ett tröstrikt namn), tysk text Jesus ist gar ein süsser Nam 1609 Basilius Förtsch svensk text 1641 Håkan Ausius, svensk textbearbetning 1694 Jakob Boëthius, instrumental. som Herren är i Davids hus. Se, Jesus är ett tröstrikt namn eller Si, Jesus... är ursprungligen en tysk nyårsbön om Jesu namn av Basilius Förtsch från 1609. Se Jesus är ett tröstrikt namn (1) Se nu stiger solen ur havets famn (1) 15, J. Swedberg, H. Ausius, A. Amnelius, N. Tiällman, J. Schmedeman, P. … Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. OBS! Se Jesus är ett tröstrikt namn (1) Se nu stiger solen ur havets famn (1) 2. Guds ende Son, o Jesus huld, förlåt oss all vår synd och skuld. Vår nöd du ser och hjälpa kan, du som är både Gud och man. 3. J. O. Wallin (1779—1839). Av dig är all rättfärdighet, av dig all frid och salighet. Authoritative information about the hymn text Se, Jesus är ett tröstrikt namn, with lyrics. 2. Gå varsamt, min kristen (SvPs 565). Av dig är all rättfärdighet, av dig all frid och salighet. Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. 66. Se, Jesus är ett tröstrikt namn eller Si, Jesus... är ursprungligen en tysk nyårsbön om Jesu namn av Basilius Förtsch från 1609. Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. Si, Jesus är ett tröstrikt namn Bengt Berg, Traditional, Stockholm Cathedral Choir, Gustaf Sjokvist. 2. Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i all nöd vår säkra hamn. Ps. 2. Det bästa sättet är att gå i kyrkan och återupprätta husandakten, d.v.s. 3. Av upphovsrättsskäl kan inte alla texter och noter publiceras på nätet än. Sorgen och glädjen (SvPs 269). 2. Originaltiteln är "Jesus ist gar ein süsser Nam" med inspiration från Augustinus av Hippos gyllene latinska ord "Nomen JEsus mel in Ore, melos in aure, jubilus in corde" , som senare utvecklats till en lovpsalm . En dunkel örtagård (SvPs 530). Songtext hinzufügen. 1. Si, Jesus är ett tröstrikt namn (SvPs 42). Guds ende Son, o Jesus huld, Vi genom Jesus får Guds nåd och finner på det bästa råd. Vår nöd du ser och hjälpa kan, du som är både Gud och man. 13. Bibliografi [ redigera | redigera wikitext ] Samlade vitterhetsarbeten af svenska författare från Stjernhjelm till Dalin. Guds ende Son, o Jesus huld, förlåt oss all vår synd och skuld. Avled kl.9,50 em Hennes älsklingspsalm var Sv. Songtext hinzufügen. ... Haquin Ausius, översatte den år 1641, kyrkoherden i Mora, ... Hamnen heter Jesus. Igenom Jesus få vi nåd Och finna på det bästa råd. Av dig är all rättfärdighet, av dig all frid och salighet. Ave maris stella / Edvard Grieg. Guds ende Son, o Jesus huld, förlåt oss all vår synd och skuld. "Strövtåg" är Gun-Britt Garpefors Perssons blogg. Jesus ist gar ein süsser nam (Si, Jesus är ett tröstrikt namn/Se, Jesus är ett tröstrikt namn), tysk text Jesus ist gar ein süsser Nam 1609 Basilius Förtsch svensk text 1641 Håkan Ausius, svensk textbearbetning 1694 Jakob Boëthius, instrumental. 1. Gun-Britt Garpefors Persson och Lennart Persson, vi är båda präster och gifta med varandra. Sara Maria Hansdotter. att regelbundet sjunga och spela psalmer tillsammans även hemmavid. Guds ende Son, o Jesus huld, förlåt oss all vår synd och skuld. 3. Originaltiteln är "Jesus ist gar ein süsser Nam" med inspiration från Augustinus av Hippos gyllene latinska ord "Nomen JEsus mel in Ore, melos in aure, jubilus in corde" , som senare utvecklats till en lovpsalm . Ps. Ausius finns representerad i 1819 års psalmbok och 1937 års psalmbok med fyra översättningar varav 3 även i Den svenska psalmboken 1986.