Du är företagare enligt villkoren för a-kassa om du arbetar i, eller har ett väsentligt inflytande över, ett företag som du äger, är delägare i … ... inträdesansökan vara din nya a-kassa tillhanda senast den sista i samma månad som ditt utträde i din nuvarande a-kassa. Unionens A-kassa avslog ansökan om arbetslöshetsersättning och menade att de båda kurserna hade ett tydligt samband och skulle ses som en enda utbildning. Uppfyller du villkoren för a-kassa får du aktivitetsstöd ♦Ger inte nytt arbetsvillkor! Har du något att säga? Lagen gäller också allt från bidrag från … Har du något att säga? Mer läsning. Thomas Lindström. Har jag blivit utslängd från den kassa jag betalat min avgift till i flera år, AKADEMIKERNAS A-KASSA. En lag som gör det möjligt att straffa personer som går på a-kassa eller aktivitetsstöd och samtidigt jobbar och får lön. Företag och a-kassa går i vissa fall att kombinera. Skriv artikel. Uppgifter till din a-kassa påverkar ditt aktivitetsstöd Är du medlem i en a-kassa men inte har fått ersätt­ ning från a-kassan eller aktivitetsstöd på 25 ­veckor eller mer behöver du skicka in vissa uppgifter till din a-kassa. Men jag är sjukskriven på grund av många sjukdomar, som artros i knän och ländrygg, lumbago i höften, magsäcksbråck, grön starr i båda ögonen och ont i ena armbågen. När jag fick problem med nacke och rygg bytte jag jobb. Ersättning från a-kassan efter uppfyllt arbetsvillkor under JOB. Aktivitetsersättning är en ersättning för den som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid under minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Mer läsning. Skriv en debattartikel. Ingen a-kassa. Har du något att säga? Skriv en debattartikel. Jag är en kvinna på 59 år som har aktivitetsstöd genom Arbetsförmedlingen och får 65 procents ersättning av Försäkringskassan. Uppfyller du villkoren för a-kassa får du aktivitetsstöd ... Om du har fyllt 18 år men inte 25 år och inte uppfyller villkoren för a-kassa, kan du få utvecklingsersättning om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. För att minimera risken för glapp kan du ansöka om medlemskap hos oss samtidigt som du avslutar ditt medlemskap i din gamla a-kassa. Vi är partipolitiskt obundna och har inget vinstintresse. Skriv en debattartikel. Hos oss är över 700 000 akademiker med för att känna trygghet om det oförutsedda händer. När du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin får du aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Skriv artikel. Måste jag fylla i tidrapporter till er när jag går på program hos arbetsförmedlingen och får aktivitetsstöd ... Välkommen till Akademikernas a-kassa! Ingen a-kassa. Här kan du läsa om vilka villkor som gäller och hur du ansöker om ersättning. Om du har studerat på heltid jämsides med heltidsarbete i minst 15 veckor och därefter blir arbetslös från heltidsarbetet, finns det möjlighet att få arbetslöshetsersättning samtidigt med studierna under högst 20 veckor per ersättningsperiod. Om du beviljas medlemskap hos oss får du ett beslut från oss där det framgår från och med vilken månad du är medlem. Själv vet jag fortfarande inte, fast jag pratat med allt och alla hos FK och allt och alla på arbetsförmedlingen och en "sakkunnig" på Regeringskansliet om jag har rätt till ett öres aktivitetsstöd när jag nu skall till arbetsförmedlingen 1 februari. Inget aktivitetsstöd. Blev beviljad av fk att få aktivitetsstöd. Det är bedrövligt! Och blivit återbetalningsskyldig 18 500 kr. Skriv artikel. Orienteringskurser och liknande Om du är arbetslös och deltar i en utbildning eller aktivitet som ger en orientering om olika yrken och utbildningsvägar eller som underlättar omställningen från ett arbete till ett annat kan du ha fortsatt rätt till arbetslöshetsersättning. Det är bedrövligt! Detta innebär att du måste ha överlåtit ditt ägande, du kan inte fortsätta arbeta på deltid i den verksamhet du drivit och samtidigt uppbära a-kassa och du kan heller inte fortsätta vara styrelseledamot eller ha firmateckningsrätt. Schablonersättningen kan man endast få om man har varit med i a-kassan "någon gång", vilket jag ej har (och samtidigt har ett intyg från FK … Själv vet jag fortfarande inte, fast jag pratat med allt och alla hos FK och allt och alla på arbetsförmedlingen och en "sakkunnig" på Regeringskansliet om jag har rätt till ett öres aktivitetsstöd när jag nu skall till arbetsförmedlingen 1 februari. Övriga kan delta i fas 3, men då utgår ingen ersättning från Arbetsförmedlingen. En person som deltar i något av Arbetsförmedlingens program efter den 1 januari 2018 och får studiestöd eller studiestartsstöd kan inte få aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning för samma tid. Om du har a-kassa på heltid kan du inte få aktivitetsstöd också och vice versa. Här kan du läsa om vilka villkor som gäller och hur du ansöker om ersättning. Hitta rätt a-kassa för dig och ditt yrkesområde. Ersättningen du får beror på huruvida du uppfyller villkoren för a-kassa samt hur många dagar med a-kassa och aktivitetsstöd som du har förbrukat. Läs mer om funktionsnedsättning och program på www.arbetsformedlingen.se. Arbetsförmedlingen tar emot din anmälan, noterar den och meddelar samtidigt din a-kassa. Aktivitetsstöd; Återkrav och andra ... Kan jag starta eget företag när jag har a-kassa? Har varit sjuk i mååånga år och nu blivit utförsäkrad. Men å andra sidan om man ej praktiserar drar ni in ens aktiviteststöd och man får inget alls, så man får väl tacka o buga. Och det där jobbet han hade på gång måste ju ha försvunnit eller någonting. Båda utbildningarna genomfördes med aktivitetsstöd. ... Aktivitetsstöd samordnas med ersättningen. Då man inte får söka FP samtidigt som A-kassa, ngt jag missade då jag aldrig haft A-kassa. Du som har gymnasieexamen får 141 kronor per dag. pension och A-kassa samtidigt omöjligt Jag har jobbat de senaste 17 åren som truckförare. ... om du har arbetat deltid och fått a-kassa samtidigt behöver din a-kassa … Skriv en debattartikel. Jag ska börja få aktivitetsstöd, kan jag vara kvar i a-kassan då? Thomas Lindström. Inget aktivitetsstöd. Vi är a-kassan för dig som har minst 180 högskolepoäng eller studerar just nu. Jag är en kvinna på 59 år som har aktivitetsstöd genom Arbetsförmedlingen och får 65 procents ersättning av Försäkringskassan. A-kassa är pengar som du kan få när du är arbetslös. Deltidsstudier och a-kassa Det går att deltidsstudera med a-kassa upp till 20 veckor under förutsättning att studiernas omfattning inte överstiger 50 % av heltidstudier. Därför ska du ringa en a-kassa och räta ut ... noterar den och meddelar samtidigt din a-kassa. Och det där jobbet han hade på gång måste ju ha försvunnit eller någonting. Samtidigt som man ska betala resekostnader upp till 600 kr och mat själv. Jag har fått ett nytt jobb och vill byta a-kassa Om du har fått ett nytt jobb men fortfarande arbetar inom vårt verksamhetsområde behöver du inte byta a-kassa. ... Det finns mer information i faktabladet Aktivitetsstöd. Om du byter a-kassa för att du börjar arbeta i ett annat verksamhetsområde är det viktigt att du söker inträde i den nya a-kassan samtidigt … Skriv artikel. Ingenting. En förutsättning är att du är arbetssökande på heltid och att du inte avslutat din anställning i syfte att studera. Ingenting. A-kassa är pengar som du kan få när du är arbetslös. Gäller dig som är medlem i en a-kassa ... du går flera program samtidigt.