Hyresrätt - bostad - Andrahandsuthyrning ... Jag hyr en bostadsrätt och min hyresvärd har sagt upp mig för att hon ska sälja bostadsrättslägenheten. Kan jag bli återbetalningsskyldig? Jag är 28 år, ... Kan man ha det som villkor när man säljer? Är jag skyldig att visa huset för spekulanter? Här får du reda på hur du går tillväga för att ansöka om tillstånd. 14 mar, 2018; Vad är ... Hur säljer jag min andel av bostadsrätten? Men hur betalar jag min ... Jag köpte ut min föredetta ur en bostadsrätt som sedan innan var en hyresrätt. En hyresrätt betalar man för att få bo i och ägs utav hyresvärden. Jag tycker inte att det är något konstigt att hyresrätten kommer ut som segrare i båda fallen då min åsikt är att priserna på bostadsrätter och hus är helt galna. I regel brukar detta handla om ålder, sjukdom, arbete/studier på annan ort, längre utlandsvistelse med mera. ... Hur hög hyra får jag ta ut när jag hyr ut i andra hand? Hur skriver jag ett giltigt kontrakt? Kan jag låta någon installera min disk- och tvättmaskin i min hyresrätt? Lagen gör att det blir skillnad på att hyra ut en hyresrätt och en bostadsrätt i andrahand. Hur mycket får jag över till min nya bostad? Vad händer om det inte går som jag tänkt det? Jag är 28 år, ... Kan man ha det som villkor när man säljer? Jag tror inte att det är så jättevanligt. Jag är jurist med erfarenhet från bankvärlden. Sedan 2013 lyder lagen uthyrning av egen bostad. ... Hur gör jag när jag när jag vill hyra ut min lägenhet i andrahand? För 10 år sedan bestämde jag och min fru oss för att flytta till en hyresrätt i Malmö. Här är 10 tips på hur du kan förnya köket i din hyresrätt utan stora renoveringar. Fastighetsägaren kan också göra en god affär när denne säljer ... av en hyresrätt till bostadsrätt och hur ... när jag genomför min I princip gäller samma villkor som för en hyresrätt. Har jag tillstånd att hyra ut min hyresrätt i andra hand? Hur vet jag hur marknaden ser ut? FRÅGA Jag undrar om det är olagligt att betala/få betalt för att få förstahandskontrakt på en hyresrätt i följande fall - Det finns i dag flera ställen på internet där man kan byta hyreslägenhet mot någon annan person som också har en hyreslägenhet. Idag bor vi fortfarande kvar i den även om vi har råd att köpa i princip vilken bostadsrätt i vi vill, en stor gård på landet eller en lagom stor villa i några av Malmös absolut bästa kvarter. Vad jag vet så brukar man inte sälja något som inte är ens eget. ... Vad får jag göra med köket i min hyresrätt? Har jag råd att köpa min lägenhet? Några systematiska utköpningar har jag inte hört talas om här, säger Roger Höög, en av fem jurister på Hyresgästföreningen i Göteborg. Jag hyr en enfamiljsvilla och min hyresvärd har sagt upp mig för att han ska sälja huset. 22:21. Lugn – vi har svaren. Om man vill tjäna en hacka på att sälja sitt hyreskontrakt vitt gäller det att vara envis. Men hur betalar jag min ... Jag köpte ut min föredetta ur en bostadsrätt som sedan innan var en hyresrätt. Nu går våra funderingar såhär: Att vi inte säger upp detta förstahandskontrakt, utan istället försöker byta det till en lägenhet i Stockholm, och samtidigt säljer vår lägenhet och lägger vinsten på att köpa ett sommarhus norröver (där vi båda har våra rötter) som vi drömmer om att göra. Jag och min man ska skiljas och vi har ett hus med gemensamma lån. Å andra sidan har jag haft fel i den här åsikten sedan 2006 och också fått betala för det genom att jag inte har varit med på den uppgången. När jag nämnde detta för min svåger sa han att det är olagligt att sälja en hyresrätt. Jag och min sambo söker en hyresrätt i Göteborg stad. Är politiskt aktiv sedan 1998. När det kommer till hyresrätter, säger Hyreslagen att hyresvärden ska lämna tillstånd om det förekommer ”beaktansvärda skäl” till uthyrningen. Senast redigerad av PerZerk 2009-10-04 kl. Jag och min sambo söker en hyresrätt i Göteborg stad. Ska jag renovera innan jag säljer? På grund av planerat underhållsarbete förekommer det kortare avbrott på webbplatsen lördagen den 17 och söndagen den 18 juni Du är skyldig att visa din lägenhet på lämplig tid när den är ledig till uthyrning.