Sofia Matsson - OS Brons Brottning "Sofia Mattsson trotsade smärtor i knäna när hon under OS 2016 klev upp på brottarmattan och vann OS-brons. Böjt ben under längre tid (45 minuter), t ex när jag sitter och jobbar, gör att det börjar göra ont. ... Rebecca - kan ligga något i det - översträcker alltid knäna när jag står avslappnat (försöker jobba bort det). Då kan du ha drabbats av så kallat biobesökarknä.Typiskt för den här typen av problem är att smärtan ökar när du sitter på huk och efter att ha suttit still länge. Smärtan sitter nedanför knäskålen, i den mjuka delen (vet ej namnet på den). Det värker när hon sitter länge, sak samma om underlaget är mjukt eller hårt. Jag får så fruktansvärt ont i knät om jag sitter med böjda ben för länge. En tunn kudde under magen kan också kännas skönt. Jag får jätteont i benen när jag tex sitter för länge i bilen. Fler som. Ha bra stöd i svanken när du sitter länge – som en kudde bakom ryggen. När jag återigen kom upp på cykeln fick jag rejält ont i senan på baksidan/utsidan av båda knäna (knävecken). Det som fortfarande gör ont är när jag sitter på huk och knäna verkligen trycks ihop. Jag har inte provat själv men jag funderar på att göra det. Jag tror att det uppkom efter för tunga benpass på gymmet för länge sedan. Trots att jag hade en hel timmes samtal på mig att förklara hur illa ställt det är med knäna så drog hon chockat efter andan när hon kände efter hur pass löst knäskålarna satt. Får du ont i knäna när du springer? "Lateral collateral ligament" heter den, det onda är kvar ett tag efteråt men försvinner ganska snabbt. Men de där med att nypa ihop benen ska jag försöka med för, fan va ont de gör annars, speciellt på morgonen när man har bråttom upp ifrån sängen för att springa på toa och glömmer bort sig. sova med kudde mellan benen har varit ett måste sen länge hehe men jag har inte upplevt att de hjälpt mig ngt speciellt när de gäller detta. Jag har haft ont nu rätt länge, säkert över ett halvt år. Sitter jag still gör det inte ont alls, men jag har fortfarande ganska svårt att gå. Sv: Varför har jag ont i knäna? Även att ramla och slå sig orsakar ofta dessa ryggbesvär. Jag har problem med mitt ena knä, speciellt när jag går uppför trappor, men inte nerför. Aaaj, träningen gör ont! När jag läste på fick jag uppfattningen om att man kan vara igång igen efter några dagar. Om du sover på sidan, lägg en kudde mellan knäna för att belasta bäckenet så lite som möjligt. Smärta kan även uppstå när man sätter sig ner eller ställer sig upp. Jag är fortfarande orolig för att benet ska vara för långt tyvärr, men vi får se. Däremot när jag sitter på jobbet (eller nån annastans med för den delen, men det kommer när jag suttit en stund) har jag en molande värk i knät. Jag är nu för att vara ärlig förbannat trött på att ha ont utan att veta varför så jag sitter ... länge. Blir snabbt bättre om jag reser mig. ... Vad händer i ryggen när jag får ont? Håller jag handen på knät och böjer det känner jag att det ”hoppar” och rör sig i knäskålen. Även under dagen kan denna känsla inträffa när jag sitter och tittar på tv eller läser/skriver men gemensam nämnare är att jag är trött. Själv hade jag samma problem under några år när jag var i samma ålder, men det avtog med tiden. Hur länge den sitter i beror på hur länge du gått med den utan att göra något åt den bland annat, i vissa fall försvinner inflammationen mycket snabbt … När jag böjer med stången högt får jag inte ont i axlarna, mindre problem med att stången rör sig, bättre hållning, snällare mot korsryggen men problem med lite gnälliga knä och en bröstrygg som piper lite. Ont i knä vid benböj. ... När ska jag söka vård? Jag blir stel och låst och det gör ont när knäna är böjda på något vis, alltså i princip alltid förutom när jag står rakt eller sitter på en stol med benen i 90 graders vinkel. I fredags fick jag lite spontant en tid hos sjukgymnasten inne på sjukhuset. Jag har "bara" ont t ex på natten när jag har hamnat i typ "fosterställning" och har benet böjt eller när jag sitter en längre stund och inte kan räta ut benet. Då upplevs smärtan stråla upp i ländryggen eller så värker det i svanskotan. Jag vilade länge från löpning ett tag pga smärtan. Här är några orsaker till varför träningen ger smärtor - och vad du kan göra åt det. Får du ont i knäet av att gå i trappor? Ont när jag sitter ... "Jag får ont i knäna när jag sitter längre ... Har man ont när man sitter beror det oftast på att man har suttit för länge. Det som oroar är att knät ibland "låser sig", inte så att det tar stopp, rörelsen går att genomföra, men det krasar till ordentligt. Kan vakna på natten av smärta om jag … Norrländskan hade verkligen bestämt sig och när matchen var 29 sekunder gammal fick hon Zhong Xuechun på fall och matchen var avgjord. Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge den känslan höll i sig förra gången, så jag när fortfarande ett litet hopp om att jag verkligen ska ha två lika långa ben fortfarande. Har man ont när man sitter beror det oftast på att man har suttit för länge. Uppsök en ortoped som kan undersöka dig noggrant. Jag får inbland lite ont i knäna när jag ridit länge i sträck. Jag har inte ont och har inte skadat mig. Känns som kramp, fast mildare! Sitter du ofta stilla under längre perioder är det inte ovanligt att uppleva en värkande känsla i den nedersta delen av ryggkotan. Men nu vill jag bara veta hur länge ni som gjort det har haft ont? Ett knä kan vara skadat på många olika sett, och man ska aldrig underskatta problemen. ... När jag hade som mest ont rådfrågade jag en sjukgymnast och hon misstänkte att det kunde vara foglossning eller bråck. När jag ska räta ut mig, om jag haft benen böjda, eller när jag ska resa mig, om jag suttit på huk eller på golvet, gör det jätteont. Värken sitter oftast i nedre delen av ryggen, alltså i ländryggen, men en del får också ont i bröstryggen. Så fort jag rätar på benet så släpper smärtan. Jag har hört väldigt många som har blivit hjälpta av ledade stigbyglar. När jag sitter och äter med böjda ben får jag sträcka ut det och då försvinner det direkt, Jag vaknar på natten av att jag ligger i fosterställning och har svinont i vänster knät och måste böja ut de, men då går det över på en gång. Har du fått ont i svanskotan kan du läsa vidare för att ta del av information och få nyttiga råd. Förstår inte vad som är fel när vänster knä börjar göra ont när jag springer. Hejsan, min dotter, född 1990, har haft ont i svanskotan, mer eller mindre, under 1 års tid. När varje löppass är en pina för knäna är det definitivt dags för ett löpuppehåll även om det inte gör ont mellan löppassen. Det som fortfarande gör ont är när jag sitter på huk och knäna verkligen trycks ihop. Det brukar göra ont att. Eller när du sitter stilla på bio där du inte kan sträcka ut benet? Logga ... upp sig.