Hur tar jag ut lön? Ta i första hand ut lön men inte högre än att årsinkomsten ligger på gränsen för uttag av statlig inkomstskatt som under 2016 ligger kring 444 000 kronor brutto. Som relativt ny egenföretagare så går mina tankar hur mycket ska man ta ut i lön 2017 och var ska man spara för att maxa sin pension? Om du har ett aktiebolag kan du välja mellan att ta ut pengar från bolaget som lön eller som utdelning. Hej allihopa Tänker starta ett aktierbolag med en kollega och har några frågor. Lönekostnaden räknas som en faktiskt kostnad och sänker alltså resultatet i ditt företag. Att avgöra hur mycket pengar du kan ta ut som lön i en enskild firma kan vara en utmaning. Om du väljer att ta ut lön betalar ditt företag sociala avgifter och inkomstskatt för dig som för vilken anställd som helst. Skillnaden mellan lön och eget uttag. Bolagsskatten för aktiebolag är idag 22%. Du kan se kostnaden för skatt och avgifter samt även kostnaden för eventuella avtalsförsäkringar. 2. En ägare som arbetar i företaget kan ta ut lön som beskattas på samma sätt som för andra anställda. Du som driver aktiebolag har möjlighet att bestämma hur mycket lön du ska ta ut. Tänkte börja ta ut lön nästa månad, och undrar därför hur jag ska gå tillväga och om någon här kan svara på det så jag slipper boka möte med revisor. Ett annat sätt att ta ut pengar är att bolaget beslutar om aktieutdelning på den ordinarie bolagsstämman. Om du har en enskild firma heter dina uttagna pengar eget uttag.Allt du tar ut i handen och använder privat heter eget uttag. Uttag av utdelning från aktiebolag är inte en s.k resultatdisposition. Hur mycket lön kan man ta ut i en enskild firma? Ta ut Lön i aktiebolag. Det är lönen du tar ut och skattar för som ger dig allmän pension. För dig som har aktiebolag är det viktigt att ta ut lön ur bolaget. Men hur ska du tänka kring dessa delar och vad är rätt lön för just dig? Om du inte tar ut lön utan istället lever på utdelning ur bolaget, då får du inget inbetalat till din pension. Skatter och avgifter för aktiebolag Sidan blev senast uppdaterad: 2018-02-14 Bolagsskatt är skatt på den vinst som företaget haft under året. Om du är enskild näringsidkare, född 1952-1954 och har tagit ut hel ålderspension hela året ska du välja ”Född 1938-1951” eftersom dina egenavgifter då är lägre. Vår lönekalkylator hjälper dig att beräkna din preliminära kostnad för en anställd. Med ett sådant löneuttag får du nästan maximal pensionsrätt från staten och bästa tänkbara inkomstskydd från det offentliga om något skulle hända dig. Däremot måste du även räkna med arbetsgivaravgifter och löneskatt när du tar ut pengar. Att ta ut förbjudet lån i ditt aktiebolag kan ge kännbara konsekvenser både för dig och ditt företag– här förklarar jag varför. Lön och utdelning. Ta ut lön i aktiebolag I ett aktiebolag kan du välja fördelning mellan lön och utdelning – det finns för- och nackdelar med båda. Räkna ut vad en anställd kostar. När du driver ett aktiebolag måste du ta ut lön för att få pension. I detta mål var det frågan om två personer som drev ett aktiebolag tillsammans. Vinsten i ett aktiebolag är därmed resultatet av intäkter minus kostnader (inklusive löner). Det gör du inte i en enskild firma. I ett aktiebolag plockar du ut lön och räknas som anställd. När du räknar ut lön och tar ut lön ur ditt aktiebolag är det inte bara en lönekostnad som uppstår för det du betalar ut till dig själv. Om du driver ett aktiebolag räknas du som anställd i ditt företag, och tar ut lön som vilken anställd som helst. Om du har anställda i företaget så kan du i vissa fall behöva ta ut en högre lön för att utnyttja löneunderlaget (ökar möjligheten till lågbeskattad utdelning till 20 procent skatt). Ägaren beskattas för den lön som hen fått från aktiebolaget och för eventuell utdelning på aktierna. 10. Bör jag ta ut mindre lön och avsätta mera pengar till pension ex. Lönen avser bruttolön, dvs. Om du har anställda i företaget så kan du i vissa fall behöva ta ut en högre lön för att utnyttja löneunderlaget (ökar möjligheten till lågbeskattad utdelning till 20 procent skatt). Hur mycket lön planerar du att ta ut? Du som driver aktiebolag har möjlighet att bestämma hur mycket lön du ska ta ut. ... Eftersom utdelningen beskattas annorlunda än lönen kan du skatteplanera din lön mer dynamiskt i ett aktiebolag. I ett aktiebolag skiljer man på företagets ekonomi och ägarnas privata ekonomi. Ta alltid ut lön så att du tjänar in pensionspoäng, men helst utan att överskrida skiktgränsen för statlig skatt. 2. före inkomstskatt. Väljer man att inte ta ut någon lön så kan det redan vid lägre vinster vara bättre med aktiebolag, men man får inte ta ut mer än ca 159 775 kr om året när man inte tar ut en lön. Anledningen till det är att din lön ger dig inbetalningar till den allmänna pensionen. Första frågan gäller hur lönen fungerar, kan man ta ut en lön som anställd i sitt eget aktiebolag och se sin lön som en kostnad som dras av från företagets vinst. Ett aktiebolag är faktiskt ett perfekt pensionssparande vari man kan utföra rätt mycket fria handlingar. Du kan välja att spara pengar om bolaget behöver göra investeringar, och du kan dela ut vinst till aktieägarna. direktpension eller ska det vara det ena eller det andra). Hur tar jag ut lön från mitt aktiebolag? 34000 brutto i lön och 3000+5000 i pension (ska detta då fördelas på pensionsförsäkring resp. Du kan både ta ut full pension och jobba vidare som vanligt. Ta alltid ut lön så att du tjänar in pensionspoäng, men helst utan att överskrida skiktgränsen för statlig skatt. ... "Skall man ta ut lön över "brytpunkten" och betala 20% statlig skatt?" Det är bara jag i företaget (förutom obligatorisk suppleant) och jag vill ta ut en lön … Om du väljer att ta ut lön betalar ditt företag sociala avgifter och inkomstskatt för dig som för vilken anställd som helst. Ta ut lön i aktiebolag I ett aktiebolag kan du välja fördelning mellan lön och utdelning – det finns för- och nackdelar med båda. En läsarfråga, som jag själv har funderat över en hel del, är om man bör investera pengar genom sitt aktiebolag eller om man ska plocka ut dem och sedan Jag har ett aktiebolag som jag haft i ca 14 år utan att ta ut lön eftersom jag haft avtalspension och pension.. Har dock arbetat som konsult samtidigt men intäkterna har gått in i bolaget och placerats på börsen. Äger du ett aktiebolag kan du i de flesta fall välja hur stor lön du ska ta ut samt om du vill ta en utdelning från bolagets vinster.